Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: hplp
« skrivet: 04 april 2010, 10:16:36 »

OK, jag skall se till så avluften blir omgjord till förhoppningsvis ARMAFLEX.

Hur tjock armaflex måste det vara?

Kave har använt 20mm armaflex och skriver att det fungerar, så det borde ju räcka även till din kanal. Viktigt är att alla skarvar blir täta. Ska du vara supernoga så kan du limma armaflexen på kanalen.
Skrivet av: comfortzone1
« skrivet: 03 mars 2010, 12:40:34 »

OK, jag skall se till så avluften blir omgjord till förhoppningsvis ARMAFLEX.

Hur tjock armaflex måste det vara?
Skrivet av: haba_tsutt
« skrivet: 26 februari 2010, 11:40:38 »

Detta har även hänt mig...

http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/102612-varning-till-er-med-modulenthus-ytterligare-en-sak-att-kolla.html

Min lösning för att kunna sova gott om natten är utdragning av frånluften kortast väg = ut genom väggen.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 20 februari 2010, 12:28:49 »

Delad entreprenad ombesörjd av byggherren/beställaren? Då blir det nog tyvärr (men rättvist) du själv som får bära ansvaret

Detta är tyvärr en anledning varför jag själv är orolig för att byta till CZ när jag nu i vår kommer att slänga ut den gamla ES pannan. Man har ett rör med befintlig isolering från tidigare installation. Mitt rör går i och för sig rakt upp utan vinklar och böjar men jag kommer inte åt att isolera om på ett enkelt sätt (dvs utan att riva en massa på övervåningen också).

Tror naturligtvis att det bästa är som Kave skriver, kortast möjliga väg rätt ut genom väggen och isolera med armaflex. Det kan dock, som i mitt fall, uppstå estetiska problem; inge kul med ett utblås mitt i en putsad fasad på en kåk som är byggd för att se gammal ut (JW-Hus) 
Skrivet av: comfortzone1
« skrivet: 18 februari 2010, 20:02:05 »

Nja, det var en annan firma som gjorde rördragningar + isolering. Sedan kom leverantören av värmepumpen någon månad senare och satte in comfortzonen.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 februari 2010, 18:54:45 »

OK, armaflex inget krav från vår leverantör av vår vämepump nu när jag ringde dem. Men de hr bara installerat 10-15 comfortzone
vara min och en annan har problem.

En annan fråga, kan jag köra värmepumpen trots dyngsur isolering i väntan på att jag isolerar om?
Har er leverantör gjort den installationen är det ju bara att ringa dem och säga till dem att åtgärda problemet. Lovar att de efter några renoveringar kommer att ha krav på armaflex. ^-^
Vad jag läst på forumet ska cz gå att ändra avluftstemp på. Ju varmare avluft desto mindre kondensering. Problemet är väl om det går fukt i träkonstruktionen. Så om du kan köra den eller ej vet du nog  själv bäst.
Skrivet av: comfortzone1
« skrivet: 18 februari 2010, 12:32:38 »

OK, armaflex inget krav från vår leverantör av vår vämepump nu när jag ringde dem. Men de hr bara installerat 10-15 comfortzone
vara min och en annan har problem.

En annan fråga, kan jag köra värmepumpen trots dyngsur isolering i väntan på att jag isolerar om?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 18 februari 2010, 10:24:45 »

Inget annat än armaflex på avluftssidan, som ace o kave skriver. Det gäller även för mindre flvp och andra återvinningssystem om man vill vara säker. Enda alternativet, som jag ser, är att forma och skumma men det är överkurs.
Det finns firmor som kylföretagen anlitar som inte gör något annat än att isolera med armaflex. Kan vara lönt att anlita en sån om man vill slippa kladda med lim och vara säker på ett gott resultat. Skarvarna skall även tejpas efter limmning om man ska vara helt säker.
Skrivet av: kave
« skrivet: 18 februari 2010, 07:44:16 »

Till en comfortzone ska det vara armaflex så det blir korrekt isolerat. Hur ska man då vanlig isolering så tätt kring röret som erfordras? Risken är ju enorm på en så lång sträcka att det blir otätt och glapp i vanlig isolering. Din cz åf borde ha upplyst pm detta precis som min gjorde.
 
Skrivet av: comfortzone1
« skrivet: 18 februari 2010, 00:05:24 »

Hej.
Har råkat ut för exakt samma probem nu i veckan.  :(
Upptäckte när vi öppnade upp innertaket pga annan vattenskada.

Har 3 meter horisontellt frånluftskanal som sedan viker av upp i kallvind och sedan ut på taket. Det är kanske 1,5m vertikalt.
Har 30mm isolering kring röret.

Röret går ut på taket och det brukar ofta vara som en "snöboll" uppe på taket där den -20 gradiga luften åker ut.

Vattenskadan jag fick gjorde att det rann ner en hel del vatten på min frånluftskanal (med plast på).
Nu är en delar av den vertikala delen dyngsur (var helt igenisad innan jag slog av kompressorn).
Vad göra, vad tror ni det beror på? Dålig diffusionsspärr? Snö/kondens som åkt ner i röret från taket?
Isoleringsfira som gjorde jobbet är inne på att det skall vara 50mm isolering och att det då kommer hjälpa problemet...

Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 14 februari 2010, 13:21:01 »

Hm..nu är jag inte riktigt med.
om det läcker ut luft som är -15 ºC så är det inte denna som kondenserar...tvärt om sjunker RF:en på denna luft när den värms upp.
kondensavloppet är väl lika onödigt.. det är ju inte den kalla luften på insidan som kondenserar ut... utan tvärt om den varma luften utanför röret som kommer i kontakt med den nedkylda kanal-ytan och kondenserar ut.

eller missförstod jag ditt inlägg helt ?

Då var jag otydlig i mitt förra inlägg, Anders skrev följande:

Röret går nästan helt horisontalt 3 meter från flvp:en och gör sedan en krök och sedan ca 4,5 meter ca vertikalt genom övre våningen, genom vind och ut på taket. Jag kan förbättra isoleringen i den vertikala delen genom att öppna innertaket men det är ännu svårare att komma åt den vertikala delen då det går bakom en mellanvägg bakom kökskåp m.m.

Det är helt riktigt att den kalla avkylda luften i sig inte kondenserar i detta fall, men då den går ut genom en skorsten kommer alltså utomhusluften (som är den fuktiga - beroende på temp o väder) att blåsa emot ett kallt spirorör och ev kinahatt (som är nedkylda genom utgående avkyld och avfuktad inomhusluft, då kommer utomhusluften att fälla ut kondens mot det kalla spirorörets topp och ev kinahatt när denna utomhusluft är varmare än utblåsluften, precis som vi får frost på lamellerna på en utedel när utomhusluften kondenserar mot de kalla lamellerna. Nu blir det visserligen inte så mycket men i långa loppet kan det bli en del kondens, speciellt med värmesvängningar i spirot och vädret utomhus. Jag menar alltså att toppen på skorstenen ev kan få frostbeläggning, när pumpen stannar smälter frosten och det kan rinna ner en liten skvätt kondens i röret som förmodligen blir en liten isklump mot spirot då metallen är runt -15 ºC, men om pumpen inte går på ett tag hinner nog spirot även med bra isolering få upp värmen så att kondensen till slut tar sig nedåt. Sen bör det också bli så att när pumpen stannat och om det blåser ute blir det då undertryck i spiroröret som då kommer att suga in lite varm inomhusluft som går förbi förångaren i pumpen som då är avstängd och också hjälper till att värma upp spirot en del. Då finns ju risken att även detta fenomen kan bidra till än mer kondens om varm inomhusluft sugs in i ett -15 ºC kallt spirorör, då fälls ju kondensen ut inuti spirot.

Egentligen borde Anders kunna avgöra detta direkt genom att kolla skarven mellan spiro och pump och se om det finns antydningar till rost vid stället där kapningen av spirot har gjorts mot pumpen.
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 februari 2010, 12:46:04 »

Förutom en ev punkterad diffspärr kan det också finnas risk att du har något läck i ditt spirorör typ hål från popnit eller dylikt.
Du skrev att röret först går horisontellt för att sen gå rätt upp vertikalt till någon typ av skorsten på taket, om vi då tänker oss -15 ºC  kall avluft som pumpas ut här är det mycket troligt att väder o vind uppe vid skorstenstoppen fäller ut vatten med hjälp av det kalla spirot och ev "kineshatt", kondensen rinner ner alt fastnar/fryser fast mot det kalla spirot för att sen värmas upp och rinna nedåt när pumpen stannat och då ev läcka ut någonstans i det horisontella planet och fukta ner din isolering.

Jag skulle nog precis som andra skrivit försöka få bort denna kondensfara om du nu kan fixa utblåset rätt ut genom någon källarvägg så du slipper den vertikala matningen, kolla samtidigt om det går att fixa en lutning å röret så att ev kondens kan rinna ut åt något håll där du säter ett T-stycke med doslock och en slang mot närmsta avloppsbrunn eller hink.
Hm..nu är jag inte riktigt med.
om det läcker ut luft som är -15 ºC så är det inte denna som kondenserar...tvärt om sjunker RF:en på denna luft när den värms upp.
kondensavloppet är väl lika onödigt.. det är ju inte den kalla luften på insidan som kondenserar ut... utan tvärt om den varma luften utanför röret som kommer i kontakt med den nedkylda kanal-ytan och kondenserar ut.

eller missförstod jag ditt inlägg helt ?
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 14 februari 2010, 12:30:01 »

Förutom en ev punkterad diffspärr kan det också finnas risk att du har något läck i ditt spirorör typ hål från popnit eller dylikt.
Du skrev att röret först går horisontellt för att sen gå rätt upp vertikalt till någon typ av skorsten på taket, om vi då tänker oss -15 ºC  kall avluft som pumpas ut här är det mycket troligt att väder o vind uppe vid skorstenstoppen fäller ut vatten med hjälp av det kalla spirot och ev "kineshatt", kondensen rinner ner alt fastnar/fryser fast mot det kalla spirot för att sen värmas upp och rinna nedåt när pumpen stannat och då ev läcka ut någonstans i det horisontella planet och fukta ner din isolering.

Jag skulle nog precis som andra skrivit försöka få bort denna kondensfara om du nu kan fixa utblåset rätt ut genom någon källarvägg så du slipper den vertikala matningen, kolla samtidigt om det går att fixa en lutning å röret så att ev kondens kan rinna ut åt något håll där du säter ett T-stycke med doslock och en slang mot närmsta avloppsbrunn eller hink.
Skrivet av: digsi
« skrivet: 14 februari 2010, 12:16:17 »

Hej!

Tack alla för tips  :)
Framför allt så ska jag kolla upp om jag inte kan dra ut röret rätt ut från pannrummet i stället för att gå den långa väg som det gör nu

/Anders
Skrivet av: overlander
« skrivet: 14 februari 2010, 09:54:57 »

Isolering med folie funkar också men det måste vara tätt och riktigt tejpat i skarvar, inga luft fickor i böjar osv.
Skrivet av: ace
« skrivet: 14 februari 2010, 09:35:17 »

problemet är att inte diff-spärren fungerar.  fukt tillåts vandra in i isoleringen för att kondensera ut i denna...isolerverkan sjunker och problemet itensifieras.

Så svaret är Nej! du har inte alls som du skrev : Röret är väl isolerat d.v.s. 50 mm isolering och ett fukt spärrande skikt utanpå, helt enligt normen.

Hade fuktspärren fungerat hade du aldrig kunna få fukt att vandra in i isoleringen och kondensera ut  ;)
Armaflex brukar fungera bra eftersom det även diff-spärrar..men kräver extrem nogrannhet i limmning av skarvar mm..en enda läcka och du är tillbaks i problemen ..
Skrivet av: kave
« skrivet: 13 februari 2010, 22:49:16 »

Vi leder ut vår avluft direkt från pannrummet. Vi har isolerat med 20mm armaflex som fungerar riktigt bra. Vi får ner till -20 grader med vår pump och det är inga problem.
Måste du verkligen dra avluften ut på taket?
Skrivet av: digsi
« skrivet: 13 februari 2010, 18:43:31 »

Hej!

Vi har problem med att det bildas kondens från från-luftsröret från vår frånlufts värmepump ComfortZone CE50. Nu tror jag inte problemet beror på CE50 i sig men ändå indirekt då den kyler frånluften mycket kraftigare än vår tidigare flvp, inte ovanligt att frånluften går ner under -15 grader.

Då vi fick fuktskador i vårt bjälklag så har jag öppnat i taket på nedre våningen och upptäckte då att det droppade från från luftsröret. Isoleringen var genomblöt.

Röret är väl isolerat d.v.s. 50 mm isolering och ett fukt spärrande skikt utanpå, helt enligt normen, men det är uppenbarligen inte tillräckligt. Normen behöver nog uppdateras för så kraftiga flvp:ar som CE50.

Röret går nästan helt horisontalt 3 meter från flvp:en och gör sedan en krök och sedan ca 4,5 meter ca vertikalt genom övre våningen, genom vind och ut på taket. Jag kan förbättra isoleringen i den vertikala delen genom att öppna innertaket men det är ännu svårare att komma åt den vertikala delen då det går bakom en mellanvägg bakom kökskåp m.m.

Jag vet inte om det bildas kondens i den vertikala delen men jag är rädd för det och att det då rinner ner och lägger sig i kröken och den horisontella delen så det hjälper då inte med bättre isolering bara på den horisontella delen.

Är det någon som har tips på vad jag bör göra?

Det är även svårt att få till någon slags dränering då det inte finns något naturligt ställe dit jag kan leda vattnet.

Mvh

Anders


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 390
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!