Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilket landskap e bäst?

Sörmland
1 (3.3%)
Uppland
1 (3.3%)
Närke
1 (3.3%)
Stockholm
2 (6.7%)
Bohuslän
1 (3.3%)
Dalarna
2 (6.7%)
Blekinge
1 (3.3%)
Småland
1 (3.3%)
Värmland
1 (3.3%)
Östergötland
0 (0%)
Västergötland
0 (0%)
Halland
1 (3.3%)
Medelpad
1 (3.3%)
Ångermanland
0 (0%)
Lappland
1 (3.3%)
Gästrikland
0 (0%)
Hälsingland
2 (6.7%)
Gotland
0 (0%)
Västmanland
2 (6.7%)
Öland
0 (0%)
Skåne
3 (10%)
Västerbotten
2 (6.7%)
Norrbotten
3 (10%)
Jämtland
4 (13.3%)
Lappland
0 (0%)

Antal personer som röstat: 30

Författare Ämne: Bästa landskapet/regionen!  (läst 9633 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #30 skrivet: 22 februari 2019, 10:43:16 »
Det råder lite begreppsförvirring här. 08 är riktnumret för Stockholms län där det bor lite över 2 336 000 invånare.  Stockholms stad har 960 000 invånare vilket är ca 10% av landets  befolkning.

Tack, bläddrar man ner lite på ratsit-sidan så ser man dessutom att Stockholms län betalar nästan hälften av all statlig skatt, det var nog detta jag trodde.
Missade att det stod Stockholms kommun som bara är själva centrala delen av stan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #31 skrivet: 22 februari 2019, 17:33:36 »
Kul att ämnet inte dog ut trots min miss......

Om man nu utvecklar ämnet o undrar över basala ting såsom sjukvård äldrevård skola rättsväsende osv....

Mig veterligen som inte nyttjat några av dessa skattefinansierade samhällsfunktioner. Undrar hur det står till i landet?

Det ända jag hört apropå Hälsingland är att man bör undvika Gävle lasarett....
Vet inte varför men lyder gärna rådet tummenupp

Trygghet o brottslighet är en annan aspekt! Där jag befinner mig ibland är det långt ifrån orosområden. Men samtidigt långt ifrån Länsman...
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #32 skrivet: 22 februari 2019, 18:20:46 »
Om man nu utvecklar ämnet o undrar över basala ting såsom sjukvård äldrevård skola rättsväsende osv....

Mig veterligen som inte nyttjat några av dessa skattefinansierade samhällsfunktioner. Undrar hur det står till i landet?
Har du inte gått i skolan???   Sc:,h
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #33 skrivet: 22 februari 2019, 18:52:20 »
 "love"
Har du inte gått i skolan???   Sc:,h

Började skriva ett spydigt svar när jag insåg vad du syftade på  tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #34 skrivet: 22 februari 2019, 19:36:03 »
Kör inte på samhällsägda vägar heller?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #35 skrivet: 22 februari 2019, 19:52:59 »
Kör inte på samhällsägda vägar heller?

Nix Bara enskilda vägar ;) 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #36 skrivet: 25 februari 2019, 07:22:06 »
Gjorde misstaget att bo på hotell Scandic Malmen på medborgarplatsen i Stockholm.
Inget större fel på själva hotellet, men ljudet av blåljussirener höll mig vaken hela natten, det tutade kontinuerligt.  :P
Kan tänka mig att de som bor där jämnt stänger av öronen automatiskt på nätterna, men att bo där en natt är inget jag rekommenderar.
Jag brukar annars besöka huvudstaden relativt ofta och ser rätt lite av buset, visst ser man påverkade personer som lallar omkring men har varken sett eller blivit utsatt för misshandel eller rån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1154
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #37 skrivet: 25 februari 2019, 16:41:38 »
Gjorde misstaget att bo på hotell Scandic Malmen på medborgarplatsen i Stockholm.
Inget större fel på själva hotellet, men ljudet av blåljussirener höll mig vaken hela natten, det tutade kontinuerligt.  :P
Kan tänka mig att de som bor där jämnt stänger av öronen automatiskt på nätterna, men att bo där en natt är inget jag rekommenderar.
Jag brukar annars besöka huvudstaden relativt ofta och ser rätt lite av buset, visst ser man påverkade personer som lallar omkring men har varken sett eller blivit utsatt för misshandel eller rån.

Född o uppvuxen i Stockholm Södermalm. Visst en vacker stad men får lite ångest varje gång man behöver köa sig in o ut därifrån ::) Lämnade staden å yrkets vägnar 2001. Vilken befrielse att slippa köa o stressa varje dag. Mor min bor fortfarande kvar så visst besöker jag staden men försöker i görligaste mån undvika rusning. Medborgarplatsen tillsammans med Götgatsbacken var även tidigare ett ganska stökigt område. Men vad jag har förstått så har det bara blivit värre....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #38 skrivet: 25 februari 2019, 16:51:39 »
Alla städer har väl sina områden man bör undvika. Bergsåker utanför Sundsvall t ex...  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #39 skrivet: 26 februari 2019, 07:15:03 »
Alla städer har väl sina områden man bör undvika. Bergsåker utanför Sundsvall t ex...  ;)

Fast nu är det några år sen de försökte skjuta ihjäl nån där.
Brukar besöka Bagarmossen ibland, där har det varit betydligt mer skottlossning men jag har själv aldrig sett nått.
Av nån anledning är man aldrig där då det händer nåt spännande.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Putte79

  • Medicinteknisk ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #40 skrivet: 15 mars 2019, 14:39:31 »
Heja Eslöv!
NIBE F1155 - UKV 200
Gammal vedkamin
Golvvärme boendeyta samt en fläktkonvektor i källaren
Hus byggt 1928, lerstensväggar
Årlig förbrukning ca. 10000 kWh

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #41 skrivet: 20 mars 2019, 21:34:03 »
Jämtland leder allt jämt. Hälsningar från Åre.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #42 skrivet: 20 mars 2019, 22:11:41 »
Heja ÖFK.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #43 skrivet: 21 mars 2019, 09:18:05 »
Varför är Lappland med två gånger?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa landskapet/regionen!
« Svar #44 skrivet: 21 mars 2019, 10:26:44 »
Antagligen för att det är så stort till ytan  ;)
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!