Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 300m2 hus, behöver ventilation, golv värme, varm vatten och även kyla  (läst 16609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

Jag har ett nybyggt hus pÃ¥ ca 300m2 fördelat pÃ¥ 240m2 första vÃ¥ningen och 60m2 andra vÃ¥ningen.  Huset byggs i södra Frankrike sÃ¥ förutom de normala behoven sÃ¥ tycker frun att vi behöver kyla pÃ¥ sommar.  Problemet här i Frankrike är att värmepumpar är ny teknik och de tar rejält betalt för bÃ¥de varor och installation.  För att fÃ¥ rÃ¥d med huset kommer jag att sköta all vatten, ventilation och värme installation.  För att komplicera sakerna sÃ¥ vet jag ej vad mitt värme behov är.  Huset är uppbyggt av lättbetong typ Ytong eller Cellcon. Jag har vissa stora fönster i söder.  Jag har 3m högt i tak och även ett part som har 4.5m upp till noken och ett parti som har 6m up till taket.   VÃ¥gar nÃ¥gon estimera mitt värme behov?

Jag hade tankar pÃ¥ jord värme pump men det blir väldigt dyrt att borra eller installera slang.   Pga vintern är väldigt mild tror jag att en utelufts värme pump inte kommer att ha nÃ¥gra problem att hÃ¥lla huset varmt.  Men jag har nu börjat tänka pÃ¥ en frÃ¥nlufts värme pump pga att den kan sköta bÃ¥de ventilation, varm vatten och golv värmen.  Jag har även hittat en dansk frÃ¥n-till lufts värme pump utav märket Nilan (VP 18 C EK) som även har kylfunktion! Det skulle passa perfect om jag hade ett mindre hus.  SÃ¥ jag tänkte dÃ¥ installera tvÃ¥ frÃ¥nlufts värme pumpar.  Tanken är att de kan dÃ¥ producera mer varmt vatten och även ta hand om hela husets ventilation och kylbehov.  Är detta en bra ide?  Känner ni till Nilans värme pumpar?

Normalt sätt sÃ¥ brukar tex Nibe recommendera markvärme för stora hus.  Men förutom den stora installerings kostnaden sÃ¥ behöver jag förtfarande planera för ventilation och kyla och även köpa vatten tankar.  Total beloppet blir ganska stort.

Fungerar en frånluft värme pump på samma sätt som en luft luft värme pump? Är det samme effekt på frånluft värme pumpar och luft luft eller uteluft värmepumpar?

Hur fungerar en frÃ¥nluft värme pump typ Nibe FIGHTER 360P med golv värme?  PÃ¥ nibe sidan stÃ¥r det att energin som Ã¥tervinns tillförs värme systemet och-eller varm vatten beredaren.  Är värme systemet och varm vatten beredaren separata kretsar? När man använder en frÃ¥nluftsvärmepump är tanken att till luften blir uppvärmd genom frÃ¥nluften sÃ¥ att den hÃ¥ller samma temperatur?  I sÃ¥ fall hur mycket utav husets värme behovet uppfylls genom varm luften och hur mycket genom golv värmen?

Tacksam för Ã¥sikter och hjälp att göra ett bra köp. 

Exipnos

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varför inte satsa på några luft-luft VP (som kan värma eller kyla) och lösa problem med varm vatten och ventilation med enkel varmvatten bredare och ventilations fläkt? Solvärme kopplat till varmvatten bredare är oxo en bra sätt att spara energi. Den här lösningen är kanske billigare än två frånluftspumpar. Desutom, FLVP i Sverige har ingen kylfunktion.
My two cents,
Raj.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
Hej,

Jag har ett nybyggt hus på ca 300m2 fördelat på 240m2 första våningen och 60m2 andra våningen.  Huset byggs i södra Frankrike så förutom de normala behoven så tycker frun att vi behöver kyla på sommar.  Problemet här i Frankrike är att värmepumpar är ny teknik och de tar rejält betalt för både varor och installation.  För att få råd med huset kommer jag att sköta all vatten, ventilation och värme installation.  För att komplicera sakerna så vet jag ej vad mitt värme behov är.  Huset är uppbyggt av lättbetong typ Ytong eller Cellcon. Jag har vissa stora fönster i söder.  Jag har 3m högt i tak och även ett part som har 4.5m upp till noken och ett parti som har 6m up till taket.   Vågar någon estimera mitt värme behov?

Jag hade tankar på jord värme pump men det blir väldigt dyrt att borra eller installera slang.   Pga vintern är väldigt mild tror jag att en utelufts värme pump inte kommer att ha några problem att hålla huset varmt.  Men jag har nu börjat tänka på en frånlufts värme pump pga att den kan sköta både ventilation, varm vatten och golv värmen.  Jag har även hittat en dansk från-till lufts värme pump utav märket Nilan (VP 18 C EK) som även har kylfunktion! Det skulle passa perfect om jag hade ett mindre hus.  Så jag tänkte då installera två frånlufts värme pumpar.  Tanken är att de kan då producera mer varmt vatten och även ta hand om hela husets ventilation och kylbehov.  Är detta en bra ide?  Känner ni till Nilans värme pumpar?

Normalt sätt så brukar tex Nibe recommendera markvärme för stora hus.  Men förutom den stora installerings kostnaden så behöver jag förtfarande planera för ventilation och kyla och även köpa vatten tankar.  Total beloppet blir ganska stort.

Fungerar en frånluft värme pump på samma sätt som en luft luft värme pump? Är det samme effekt på frånluft värme pumpar och luft luft eller uteluft värmepumpar?

Hur fungerar en frånluft värme pump typ Nibe FIGHTER 360P med golv värme?  På nibe sidan står det att energin som återvinns tillförs värme systemet och-eller varm vatten beredaren.  Är värme systemet och varm vatten beredaren separata kretsar? När man använder en frånluftsvärmepump är tanken att till luften blir uppvärmd genom frånluften så att den håller samma temperatur?  I så fall hur mycket utav husets värme behovet uppfylls genom varm luften och hur mycket genom golv värmen?

Tacksam för åsikter och hjälp att göra ett bra köp. 

Exipnos
Svarar på det jag vet något om nämligen Nibe F 360 som är en frånluftsvärmepump med en kompressor som ger ungefär 1700-1900 värmeeffekt.
Den värmer varmvattnet och huset genom radiatorer/golvvärme men den ger ej uppvärmd tilluft..
Vill man ha uppvärmd tilluft så är det F 410 som gäller den har alltså tilluft och i övrigt stort sett samma funktioner dock en annan styr... denna maskin värmer tilluft och även radiatorkretsen efter behov..

Men då dessa maskiner har en liten värmpump så kommer den gå på elpatron ifall man behöver mer effekt än dess knappa 2 kw som kompressorn ger..

Din tanke med en luftvatten skulle funka fint då den kommer gå året runt eftersom -10 inte uppstår ofta..
Då passar det bra med en VVM 240 på insidan huser som är en elpanna som ä tänkt för dockning av luftvattenpump..

Dock får du ej någon ventilation då... Å ej heller kyla..
Kyla kan man lösa med luft/luft aircondition samma som man använder för värma luft med i Sverige.. men de som är tänkta till ac funktion är nog effektivare än en Svensk luft/luft vp..

Med markvärmepump kan man lösa allt du behöver du kan få ventilation med en frånluftsmodul... varma golv, varmt vatten, och du kan få kyla via borrhålet så kallad frikyla...
Detta är som sagt dyrare men löser alla dina krav och det till låg energikostnad...

Lycka till..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
 Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Kanske en ComfortZone CE 50 (googla) som tillverkar tappvarmvatten och håller golven komfortabla (kanske inte riktigt varma) och ett par vanliga luft/luft-värmepumpar /ac-aggregat som värmen/kyler huset allt efter behov.

Det är i alla fall nåt jag skulle överväga, borde inte kosta mer än ca 120 000 kr totalt om du gör det mesta själv.

Med den ytan och de kraven måste det anses billigt!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nilan frÃ¥nluftsvärme pumpen har bÃ¥de värme och kyla.  Den kostar ca 46000kr.  Här är en länk som beskriver VP18  http://www.nilan.dk/p115.asp.  Kolla PDF för mer information.

Jag har även kollat in ComfortZone CE50 och den verkar vara bättre på många sätt men ingen kyla. Men CE50 för ventilationen räcker väl bara till en normal stor villa?

Min budget är mindre än 120000kr. Jag har ca 90000kr för hela systemet bara för matrialet, jag stÃ¥r själv för arbetet.  Separata komponenter gÃ¥r bra men pga att huset är stort sÃ¥ behövs det kraftigare modeller och de kostar mer.  Jag vill helst tillhandahÃ¥lla värme behovet genom golv värmen istället för luft värme, pga att jag kommer att ha stora ytor med stengolv och vill ha varma golv. 


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tyvärr måste jag nog göra dig besviken, men den kalkylen kommer förmodligen inte att räcka. 90 000 kr för att fixa allt du vill tror jag blir svårt, men kanske är det möjligt...

En Nilan värmepump ger inte fullt 2 kW värme, den ger ingen värme till huset när den tillverkar varmvatten (så vitt jag kan förstå) och kyla ger den bara när den tillverkar tappvarmvatten.

Den kyla du skulle få ut av denna värmepump kan jag inte tänka mig räcker till för det kylbehov ni kommer att få, det samma gäller värmen...

Frågan är om det lönar sig att köpa billigt, men inte få tillräcklig värme och kyla...

de 90 000 kronorna, skall de räcka både till golvvärmeslingor, ventilationsrör, värmepumpar mm, eller är det pengar avsatta enbart för värmepumpen/värmepumparna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är en blandad mix som 90000kr ska räcka till.  Först och främst värme pumparna men lite annat smÃ¥tt o gott (typ ventilations rör).  Hela budgeten för en fungerande anläggning, med golv rör, golv isolering, shuntar (betong budget för golvet är separat),  ventilations rör och värme pumparna är maximalt 130000kr. 

Nilan VP18 med kyla verkar vara en bra kombination om den bara har tillräcktig med effekt.  Varför finns det inte tillvärkare som gör en starkare frÃ¥nlufts värme pump genom att kombinera frÃ¥n och utelufts värme pump teknik.  Och varför ser man bara Nilan pumpar som har kyl funktion ocksÃ¥?  Effekten för CE50 verkar bra om den hade kyla ocksÃ¥ hade den kanske varit perfekt för mig.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nilans värmepump kyler bara när den tillverkar tappvarmvatten sommartid, det räcker aldig för att kyla huset märkbart.

Jag skulle knappast tro att du ser någon som helst skillnad på inneklimatet vare sig den har kyla eller ej, till det är ditt hus för stort och lagrar för mycket värme i väggar och golv.

Du begöver nog tillföra minst 4 kW kyla kontinuerligt när det är varmt ute för att du skall kunna få en någorlunda märkbar effekt, men jag är inte expert på kyla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stefan F

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar detta forum!

Du begöver nog tillföra minst 4 kW kyla kontinuerligt när det är varmt ute för att du skall kunna få en någorlunda märkbar effekt, men jag är inte expert på kyla.

Hmm Bor man i Piteå är väl kyla, om något, inom expertområdet?   ;) ºC  >:D
Konverterat från oljeuppvärmning till VP vattenburet system September 2005. Hus: gammalt tegel hus byggt 1953, Ort Vellinge, strax söder om Malmö, uppvärmd yta ca 165 m2. Viesmann Vitocal 300l, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, ,2-rörs vattenburet system.

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hmm, tuff budget!

Du vill ha varma golv, vilket nog är smart om du har stora golvytor i sten. Det är väl till och med så att du behöver hålla dem lite fisjumma även när det inte behövs för uppvärmning av huset. Jag rekomenderrar starkt att satsa på en FLVP CE50 och köra den enbart för golvvärme och tappvatten. man kan sätta en tempgivare på golvet och låta styrsystemet styra på golvtempen. spetsbehov och kyla ordnas enklast och bäst med en luft/luft VP. Alternativt gå på luft/vatten i stället för FLVP men då har du inte ventilationen...

/Arne

Utloggad exipnos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kan en CE50 ta hand om ventilationen för hela huset? 

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
CE 50 borde klara av ventilationen själv, det blir nog alldeles utmärkt (kolla data på CE 50, det finns på nätet, Goggla "CE 50"). Effektbehovet i Frankrike har jag ingen aning om med tanke på isolering osv. 300kvm och 50 w/kvm ger ju 15kw. CE50 ger med 9kw elpatron 14 kw. En luft-luft ger, givet att det inte blir under typ -5 till -10 grader, 4kw eller mer så det borde gå ihop sig med hustets uppvärmning. Med tanke på storleken på huset kanske du har ett jättebadkar? -Då får du skaffa en rejäl ackstank. Går du på FLVP kan du ta CE 50L med en separat acktank på 500 liter.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Kan en CE50 ta hand om ventilationen för hela huset? 

Enligt svenska byggregler ska 300 m2 ha ett ventilationsflöde på ca 320 m3/h grovt räknat. Då byts luften ut varannan timme. Jag har då räknat med 2,4 m i takhöjd. Det bör CE50 klara om kanalsystemet inte har för mycket tryckfall. Det är säkert möjligt att montera en kraftigare fläkt om originalfläkten inte räcker till.

Det kanske finns andra byggregler i Frankrike, det bör du nog kolla upp.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
Tilläggas bör att jag ventilerar 270 m3/h och kör på fläktläge 2 av 5. Jag har lite kraftigare fläkt än vad som levereras numera.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Södra Frankrike, lättbetong, stengolv, värme, kyla, franska elpriser, fransk medelhavsklimat.
 Sc:,h

Det låter det som ett värmetrögt hus med mycket litet uppvärmningsbehov.
Dessutom vill du ha kylning på sommaren. Kylbehovet är nog större än värmebehovet.
DUT pÃ¥ -5? :) eller är det DUT pÃ¥ +30?  Sc:,h

Kör med solfångare för uppvärmning och varmvatten. Du har rätt klimat, och rätt byggnadsteknik för solfångare. Mer info här
http://www.enerplan.asso.fr/

Ventilation, enklast tänkbara utan FLVP, eller FTX.
80 procent av tiden behöver du varken värma eller kyla.

Kylningen då?
Evaporativa kylare som drar kanske 60w kyler bra i det klimatet.
De är vanliga i alla medelhavsländer.

Då får du inte bara låga investeringskostnader utan också låga driftkostnader.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!