Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra kulvert pÃ¥ vind?  (läst 6025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dra kulvert på vind?
« skrivet: 15 februari 2014, 13:38:26 »
Hej.

Kan man, och är det tillåtet att dra en vatten/värme kulvert uppe på en vind?

Tänkte att det borde bli mindre förluster och mindre arbete med att dra kulvert där mot att gräva ned den?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2014, 13:56:07 »
Det borde inte vara något problem så länge du inte har några dolda skarvar, och du lägger den kloss mot innertaket så den får lite värme från bostaden. En avluftningsventil någonstans kan nog vara bra att ha.

Jag har en del av min radstam som går upp på vinden då det inte var möjligt att dra någon annanstans.
Finns ju alltid en frysrisk om cirkulationen skulle stanna men då vi inte har strömavbrott med frekvens här så är risken väldigt låg.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2014, 14:01:52 »
Det borde inte vara något problem så länge du inte har några dolda skarvar, och du lägger den kloss mot innertaket så den får lite värme från bostaden. En avluftningsventil någonstans kan nog vara bra att ha.

Jag har en del av min radstam som går upp på vinden då det inte var möjligt att dra någon annanstans.
Finns ju alltid en frysrisk om cirkulationen skulle stanna men då vi inte har strömavbrott med frekvens här så är risken väldigt låg.

Risken för frysning tror jag är minimal  om man lägger som du säger kulverten mot innertaket, i mitt fall hamnar kulverten DJUPT ner i spÃ¥net om jag ska lägga den dikt an mot innertaket.

Det är alltså tillåtet att dra en kulvert med både värme och vattenförsörjning uppe på en vind, i mitt fall ovanpå en utbyggnad av huset?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2014, 16:43:04 »
Eller är det klokare att dra KB-ledningarna en lite längre sträcka inomhus och ställa pumpen på samma ställe som jag idag har ackumulatortanken?

Alternativet är i sådan fall att dra upp KB-ledningarna så de kommer in på övervåning i kallalkov, för att gå 4-5 meter rakt in och sedan rakt ned i 90 grader för att komma ner där ackumulatortanken står idag och senare vp kommer att hamna?

Är det ett problem att ta in kb-slangen så pass högt som kanske 3 meter ovan mark, ska man ha påfyllnadskärlet där och var ha exp.kärl?

Som sagt möter det några problem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2014, 18:49:06 »
Det går säkert att dra KB-ledningen på detta sätt, men du behöver avluftning och helst nivåkärlet på högsta punkten.
Fördelen är att du inte behöver trycksätta KB om du skulle välja att stoppa in frikyla också då fläktkonventorn hamnar under nivåkärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2014, 18:59:58 »
Nackdelen är att kb rören måste isoleras ordentligt annars blir det kondens och isolerade rör blir grova och ganska fula inomhus men det kanske inte stör där rören ev ska dras fram.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2014, 20:46:01 »
Nackdelen är att kb rören måste isoleras ordentligt annars blir det kondens och isolerade rör blir grova och ganska fula inomhus men det kanske inte stör där rören ev ska dras fram.

Nej, som du skriver så kb-rören skulle inte störa vid denna dragning, de kommer in i en kallalkov som används som förråd, vidare igenom en vägg och sedan vidare ned i där nuvarande ackumulatortank står med murstocken intill.

Fördelen blir att kollektorslangen kommer att hamna på en del av tomten som inte används, det är skogsmark samt lite gammal åkermark som ligger i träda, återställningsarbetet blir därmed minimalt.

Det är dock en aning stigning från en bit från huset och bortåt, är detta ett problem med tanke på avluftning osv?

Har jag förstått rätt om man placerar exp-kärlet till kb på ovanvåningen och exp-kärlet till vp invid vp?

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2014, 20:48:49 »
Var kan man läsa på om vilka föreskrifter/rekommendationer som råder angående förläggning av kb-slang/rör?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2014, 08:48:37 »
Om det lutar uppåt där jordvärmen ska ligga så försök lägga den smart så att det blir en högpunkt och inte många, typ som en serpentinväg uppför ett berg om du förstår vad jag menar?
Sen har du en avluftning på högpunkten så kommer det funka bra sen.

Jag har läst någonstans att man bör dra köldbärarsprit i kopparledning inomhus, dock brukar nivåkärlet vara i plast (lite ologiskt).
Nivåkärlet bör placeras på högpunkt på inkommande brine och på sådant sätt att luftbubblor fångas upp, IVT-manualen beskriver detta riktigt bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 442
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2014, 11:50:56 »
Om det lutar uppåt där jordvärmen ska ligga så försök lägga den smart så att det blir en högpunkt och inte många, typ som en serpentinväg uppför ett berg om du förstår vad jag menar?
Sen har du en avluftning på högpunkten så kommer det funka bra sen.

Jag har läst någonstans att man bör dra köldbärarsprit i kopparledning inomhus, dock brukar nivåkärlet vara i plast (lite ologiskt).
Nivåkärlet bör placeras på högpunkt på inkommande brine och på sådant sätt att luftbubblor fångas upp, IVT-manualen beskriver detta riktigt bra.

Okej.

Ja då är det bara att man får högsta punkten lämpligt till då, klarar man inte av att avlufta trots svagt uppförslut med en kraftig pump som rundpumpar?
Hur ser en sådan avluftning ut som man har ute på högpunkt?

Jag tror att jag klarar mig om jag lägger slingan i en oval form utan att behöva "serpentina" mig fram speciellt mycket, har ganska stor tomt, lite drygt 1 hektar, dessutom största ytan av tomten pÃ¥ baksidan där jag tänkt lägga ned slangen. 

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2014, 16:07:57 »
Det kan säkert funka bra med kraftig rundpumpning om det inte lutar så mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2014, 00:02:20 »
jag har rör på kattvinden. Inte brine dock. Rören är alurör på rulle med isolering från fabrik. Dessa är inte skarvade på vinden. Rören ligger i isoleringen under det golvspån på kattvinden som fungerar som golv.

Föresten har jag skarv på något ställe men dessa är svetsade till skillnad från alla invändiga skarvar som jag tror är klämda.

Mitt brine är sådan där plast som går ner i berget tills slangen kommer fram till huset då övergår det till koppar precis innan rören går genom husväggen och fortsätter med koppar inomhus.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2014, 01:02:36 »
Binerören måste vara i metall inomhus eftersom vätskan klassas som brandfarlig (om man använder etanol, vilket de flesta gör nu för tiden).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #13 skrivet: 25 februari 2014, 17:14:15 »
Det lär även vara ok att isolera rören med brandskyddande isolering och har för mig att reglerna att det måste vara metall invändigt är lite olika i olika delar av landet och plast byttan till brine är av plast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Dra kulvert på vind?
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2014, 09:09:33 »
Jag tycker det går bra att dra tex radiatorrör på vind, bara man är noggrann, (undviker skarvar, gör det inspekterbart, isolerar) men när det kommer till brine börjar man undra om det verkligen inte går att göra på något annat sätt. Jag skulle hellre gräva en ganska lång sträcka för hand än att dra brine på vind. Brine vill man ha lågt, man vill inte ha ett expansionskärl på vind så då måste man sätta trycksatt i pannrummet, luftbubblor i jordvärmeslang kan vara svåra att få bort, brine är en brandrisk (risk på vind hög, risk i jord noll), inomhus ska brine dras i metallrör dvs kondensrisk, och jordvärmeslang i mark gör nytta, några hundra watt även om det bara är en sväng runt huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!