Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu LECN 12 ingen värme  (läst 3938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spicata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
Fujitsu LECN 12 ingen värme
« skrivet: 16 januari 2016, 18:40:27 »
Hej på er!
Min pump ger ingen värme alls och jag undrar vad felet kan vara. Pumpen låter därute och bladen kan snurra runt, men inget mera.
Den har inget is på sig heller.
Innedelen ger inga felkoder och om jag sätter den på fläkt läget, så blåser den bra.

Kollade gasen i våras då jag tyckte att den inte levererade som den skulle, men killen som kollade såg då inget fel på nivån.

Den är inte så gammal ( 2011-05 ) så visst är det värt att ev rep. ?

/ Björn

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2016, 19:34:07 »
Du har väl 5 års garanti så kontakta din säljare.
Är det läckage så borde du känna eller se oljefilm, känn på kopplingarna vid inne och utedelen om du vill kolla lite själv innan du ringer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2016, 11:28:33 »
nä precis 5-års garanti... kontakta FG-Nordic snarast eller din installatör eller säljare. min erfarenhet är att det går snabbast att kontakta FG-nordic direkt.

i ditt fall kan det vara kompressor ras eller inverterkort. inget gratis med andra ord.

Utloggad spicata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2016, 20:36:32 »
Först nu händer det saker!  Fujitsu ger mig en ny utedel/innedel pÃ¥ garanti. TACK! SÃ¥ köp grejer med 5Ã¥rs garantin är tipset.

Utloggad spicata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
Tror jag snart ger upp värmepumpar och köper en vedpanna!

Blev förstås överlycklig när Fujitsu gav mig en ny ute och innedel, som ersättning för den gamle som felat länge, men nu, gissa vad, den nya ger ingen värme......jag tror att jag ska avliva varenda förbenade värmepump jag ser nu, för det här är tamigfasen inte klokt!
 
Sitter här på en söndag och är tvärsur och skriver av mig lite granna, säkert något jävla skitfel, men varför i hela h-e ska alla fel komma hit!

Orkar snart inte mer med skitpumpar och väntan, mitt tålamod är berömt, men jag har väntat sedan Januari för att få skiten att fungera och så kommer frälsaren med nytt-Halleluja!

....varav lagen om alltings jävlighet slår tillbaka......frust, frust, fnys......suck.

Jag fick alltså en ny pump den 4 Juli, det var en vacker Måndag och solen sken och värmde, liksom mitt inre fylldes av en vacker glöd, säkert lika varmt som utblåset på innedelen. Jag njöt och log. Frid fanns i familjen och allt väl. Jag sneglade på innedelen och tänkte att nu, nu är det bra igen. Jag kan igen rekommendera luftvärmepumpar till mina vänner, ty det är en snillrik sak minsann. Den ger värme!

Så idag kom det ingen värme.

Ställde upp den max blås/värme och heat, men ingen värme kom, bara en skrattretande blåst som innehöll lika mycket värme som redan fanns i huset.

Drog mig till minnes att vid installationen, sÃ¥ sÃ¥g jag att det fanns droppar vid den övre kopplingen pÃ¥ utedelen, precis som en tunn olja. Jag pÃ¥talade detta för installatören och han drog Ã¥t förbandet en smula, kan det vara en orsak till utebliven värme, gasbrist?   Jag har kollat idag när pumpen jobbar och visst fanns det lite olja idag med, som jag torkade bort, men vafan, han drog ju Ã¥t!

Den nedre kopplingen var jäkligt varm/het, så jag tänkte att värmen finns ju någonstans i alla fall. Men som sagt, ingen värme eller kyla kommer in i huset.

Ge mig råd hur jag ska göra i detta fallet. Jag köpte den första pumpen hos polarpumpen, fick 5-års garanti och med någon månads marginal, en ny pump.
Garantin har gÃ¥tt ut, sÃ¥ det är väl ingen idé att höra av sig till installatören imorgon MÃ¥ndag igen?   
Med vänliga hälsningar till Er

//Björn


Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #5 skrivet: 17 juli 2016, 22:25:56 »
J.L Runeberg skaldade i tiderna i sin dikt om Saarijärvis Paavo de kända raderna, "Herren prövar blott, han ej förskjuter...". Min far har alltid gärna citerat dessa rader då man mött motgångar på livets steniga stig.

Förstår dock bra att det känns surt, riktigt surt. Symptomen låter nog tyvärr som gasbrist baserat på vad du skrev. Det positiva här är väl då att om jag förstod dig rätt, dvs pumpen har varit i bruk knappt två veckor och slutar redan nu fungera pga kylmedelbrist så måste läckan vara så stor att den är lätt att hitta. Ett lite läckage där det blir gasbrist efter 3-5 år kan var knepigt ibland men i det här fallet måste felet vara rätt uppenbart vid inspektion.

9 av 10 ggr så är det nån av konorna som misslyckats eller dragits fel, för mycket eller för lite. Av din berättelse att döma körde installatören inte med momentnyckel? Ofta blir resultatet att gasröret är draget för mycket och vätskeröret för lite. Nu kommer ju givetvis nån och säger att dom minsann har momentet i händerna. Mycket möjligt, alla har det dock inte. I och med att pumpen är ny så kunde man ju förstås även tänka sig en läckande fog/lödning nånstans som inte märkts vid tillverkningen. Skulle dock inte själv sätta några stålar på det alternativet.

Var du med vid hela installationen? Med en läcka av den där kalibern kan installatören knappast uppnått stabilt vacum. Antar att hen knappast provtryckte med kväve heller då läckan i sånt fall borde uppdagats på en gång, innan kylmedlet släpptes ut i rören.

Tycker moraliskt att du har all rätt att be om att få det hela åtgärdat, om det sen fungerar i praktiken är en annan femma. Skulle i varje fall börja med snacka med den som gjort installationen, om hen har yrkesstolthet så skulle man tro att problemet åtgärdades i rödaste rappet. I värsta fall kan jag tänka att du blir tvungen att försöka få nån utomstående att åtgärda problemet och blir då på din bekostnad. Skulle dock med till säkerhet gränsande sannolikhet säga att gällande pump nr två så är det högst sannolikt fråga om ett installationsfel, inte nånting som bottnar i värmepumpen i sig.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #6 skrivet: 18 juli 2016, 08:56:00 »
Jag skulle kontakta installatören och ge honom 14 dagar pÃ¥ sig att tömma, kona om rören, samt göra en installation I ENLIGHET MED REGELVERKET, dvs, provtryckning, vakuumsugning, pÃ¥fyllning av nytt köldmedium enligt märkskylt (med krönt och nyligt besiktad vÃ¥g),  mot absolutvakuum-meter.
Om det inte görs så meddela att du anmäler dem för att inte ha utfört installationen i enlighet med regelverket (tror det kan ge 10 000 kr i böter).
Viktigt i detta läge är att du är helt klar med att du kräver en fackmannamässig tämning, fyllning, läcksökning, vakuumsugning och driftsättning redan när du kontaktar honom första gången, du kan inte klargöra det när han är på plats då han knappast har de verktygen i sin normala verktygsarsenal...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad spicata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #7 skrivet: 18 juli 2016, 10:10:49 »
Mången tack för svar, det känns redan bättre!

Jag har kontaktat installatören och han skulle komma och åtgärda problemet. Det var säkert de gamla rören som ställde till det och dess koningar ( gissar jag på )

Bifogar bilder på instrumenten som användes, vet inte om värdena är till någon nytta för er, men det kanske syns någorlunda i alla fall, om det verkar ok.

 Hur är det med oljan som droppat ut förresten, kan det vara nÃ¥got att tänka pÃ¥, att eventuellt fylla pÃ¥ även den? Jag kan inte riktigt bedöma mängden som droppat ut förstÃ¥s.
Men som sagt, nu börjar friden infinna sig igen, tack för det!

Ha en skön start på veckan

/ Björn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #8 skrivet: 18 juli 2016, 10:32:32 »
Ja, de skall fungera - om de är i skick.
När han vakuumsugit skall han låta maskinen stå med vakuumpumpen avstängd minst 30 minuter för att kunna se om trycket stiger.
Det är brukligt att kona om rören när man byter värmepump, just för att undvika läckage.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu LECN 12 ingen värme
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2016, 09:57:57 »
Finns dock inga krav på krönt våg.
Finns ej heller några krav på provtryckning.
Däremot skall ALL utrustning kontrolleras regelbundet enligt företagets certifikat även vakumpump manometerställ och vacummeter.
Detta skall dokumenteras!!!

Läcksökning/täthetskontroll skall dock alltid utföras, vilket i det här fallet helt verkar uteblivit.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!