Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strypa pÃ¥ slingan eller sänka termostater?  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strypa på slingan eller sänka termostater?
« skrivet: 28 oktober 2013, 20:37:47 »
Vi har en souterrängvilla, 3 våningar inkl. källare, ettrörssystem med en slinga på varje våningsplan.
Inkörning och injustering har gjorts i sakta mak med öppna termostater i alla rum till lagom kurva och 21-22 grader på mellanvåningen där vi är mest.
Hela övre plan med bl. a. 2 sovrum blir då för varmt.
Nu till frågan:
Skall jag vrida ner termostaterna eller justera på strypventilen för den slingan?
Vilket är bäst för värmepumpen och funktionen?
Tänker så att om jag justerar termostaterna får ju VP tillbaka nästan samma temp som den skickar ut med litet delta t som följd.
Om jag stryper på slingan blir flödet mindre men deltat större.
Är det rätt tänkt?
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Strypa på slingan eller sänka termostater?
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2013, 21:12:50 »
Jag tycker du tänker helt rätt; stryp slingan för övervåningen där det alltid är för varmt.

(Och låt termostaterna jobba om det tillfälligt är varmt i ett rum, t ex pga kamin, solvärme, eller fest med många personer).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa på slingan eller sänka termostater?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2013, 21:14:25 »
Hej!
Jag misstänker att det kan bli ojämn temperatur uppe om du stryper ner pÃ¥ slingan sÃ¥ att flödet pÃ¥ den slingan blir lägre. Radiatorerna sist pÃ¥ den slingan kommer nog bli kalla.  :-\
Har du justerat in flödena på slingorna så att de har ungefär samma returtemp med öppna spjäll, så tror jag att du kan justera på termostaterna på övre plan.

Men du kan ju alltid testa med bÃ¥da lösningarna och se hur det blir.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Strypa på slingan eller sänka termostater?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2013, 21:27:25 »
Har du "riktiga" koppel kan du även strypa in elementen separat och på det viset minska flödet i ett element även om termostaten är fullt öppen. Men är elementen någorlunda rätt i dimension så kan du strypa in hela slingan. Även jag har ett rörs system men jag har 2 slingor per plan, slingorna har jag strypt in för rätt temperatur i rummen och har alla termostater fullt öppna. Jag saknar möjligheten att separat strypa in element men den som projekterade värmen har lyckats med att få rätt storlek på elementen i samtliga rum så det fungerar utmärkt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strypa på slingan eller sänka termostater?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2013, 07:21:47 »
Den bästa lösningen är kanske nån form av kombination?
Först ställa ner temperaturen på termostaterna och sen justera ner flödet på slingan så att returtemp på slingan blir lite lägre?
Men detta bör göras med full temp i systemet, antingen vänta till en kall vinterdag eller trigga systemet genom att tillfälligt ställa upp kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa på slingan eller sänka termostater?
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2013, 19:05:06 »
Ja, det är nästan så man längtar efter riktig kyla för att se hur det funkar, den kommer säkert men nu är det ekonomiskt väder!

Det finns en strypventil på varje slinga kom jag på nu, och kollade dom att dom redan var helt öppna.
Har justerat ner på termostaterna lite i taget men tycker att det inte märks så mycke. Elementen är betydligt mindre varma nu men vi har öppet trapphus upp så värmen går väl upp från mellanvåningen, antar jag.
Dessutom börjar det susa i elementen uppe, kan det försvinna om jag stryper på slingan istället?
Delta t ligger mellan 9-11 grader. 100% på CP vid drift.
Har inte kollat temperaturer fram och retur per slinga, har inte så bra mätare, sen går den ju bara 10 minuter nu så man hinner inte få alla värden innan den bryter.
Får väl vänta tylls kylan kommer!
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!