Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IgÃ¥r gav värmepumpen upp!  (läst 18177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #105 skrivet: 13 januari 2020, 10:10:06 »
Mycket effektivare går den nog inte, men det är svårt att säga, nu när vi har mer effekt att tillgå har vi någon grad varmare inne, så vår brutto-energiförbrukning är högre nu än tidigare.
I somras kunde man se att det gått mindre el för att hålla poolen varm däremot, och det tyder ju på att den är effektivare.
I våras hann vi aldrig få till inställningarna korrekt, och under hösten har vi haft varmt inne, först i december började jag skruva ned lite på inställningarna för att få ned förbrukningen - så över tid kommer det nog att bli bättre.
Jag är dock förvånad över hur pass liten skillnad det är, tror det kan ta lite tid innan man får statistik som säger bättre hur det egentliga utfallet blir.
I princip kan man säga att det inte syns någon förbättring alls när det gäller värmedriften, men däremot för pooldriften.
Jag misstänker att det beror på den milda vintern som gjort att värmepumpen mest gått på mineffekt, vilket troligen inte är det mest gynnsamma för en inverter.
Och som sagt, att vi haft minst 2 grader varmare inne...

Och - glömde jag säga, vi har ju av någon anledning får avsevärt varmare i ekonomidelen, där det tidigare varit lite kallare än jag velat ha det - så även detta gör förstås att vårt bruttoenergibehov har ökat.
Jag har dock skruvat lite på grundflödena där innan jul för att få ned förbrukningen en aning, och det verkar ha gett resultat, december ligger lite lägre än förr.
« Senast ändrad: 13 januari 2020, 10:18:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

KJG

  • Gäst
KJG
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #106 skrivet: 27 oktober 2023, 12:10:29 »
Hej Rickard,

Nu har det gått några år och hoppas du hunnit utvärdera? Har den nya inverterpumpen varit effektivare än den gamla on/off:en?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #107 skrivet: 27 oktober 2023, 14:14:02 »
Nja, jag är inte imponerad faktiskt, nåt mycket märkligt hände med nya värmepumpen, vi var helt plötsligt tvugna att köra ut flera grader varmare vatten i radiatrokretsen för att hålla samma temp inne, det innebar högre kurva och i och med det sämre COP än vi annars hade kunnat få.
Jag bedömer inte att den nya pumpen var effektivare än den gamla.
Förra hösten satte vi in 4 extra radiatorer (har plockats bort några stycken under årens lopp i takt med ombyggnationer) och då blev det med ens mycket bättre, tror jag kunde sänka framledningstempen vid DUT med ca 9 grader tack vare den ökade värmeavgivningsytan och pumpen började gå mycket snålare.
Så nu är jag nöjd, men jag fattar fortfarande inte varför det behövdes högre framledningstemp med den nya pumpen, det kvarstår som ett mysterium.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #108 skrivet: 27 oktober 2023, 14:45:29 »
Det finns en logisk förklaring, en on/off pendlar mellan att köra över börvärdet och under börvärdet.
Regleringen med gradminuter ska se till att medelvärdet är ganska precis på börvärdet.
Men sambandet värmebehov/temperatur är inte linjärt, man kan se det på kurvorna som Nibe har, de är lite böjda neråt, och det beror på att värmeavgivningen sker med konvektion och luftens strömningshastighet ökar exponentiellt mot temperaturskillnad rum/radiator.
Så när en on/off vämepump kör med lite högre temp än börvärdet en stund så blir värmeavgivningen lite högre än motsvarande tempskillnad mot börvärdet och ger då motsvarande högre innetemp.

COP på en inverter bör däremot blir något bättre om den kan hålla börvärdet ganska så exakt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #109 skrivet: 27 oktober 2023, 14:51:45 »
Så nu är jag nöjd, men jag fattar fortfarande inte varför det behövdes högre framledningstemp med den nya pumpen, det kvarstår som ett mysterium.
Jag tror på det du antyder, att det var något med dina element. Jag bytte från en 1210 till F1255, inverter. Kör med exakt samma kurva som tidigare, och detta ger samma inomhustemperatur som tidigare.
Själv anser jag att energiförbrukningen gått ned något. Jag har inga rena fakta att komma med, men husets förbrukning har nog sjunkit med drygt 1000 kWh på ett år. Skulle gissa på drygt 20% effektivare.
Det jag tycker är fint är att sÃ¥ här Ã¥rs i SkÃ¥ne är det inte en till/frÃ¥n-drift, med varma/kalla element. Den nya tuffar pÃ¥ med ca 20Hz dagen igenom. Faktiskt 23Hz, för det visade sig att vid 20Hz hade jag resomans i mitt system,  sÃ¥ det mer än den gamla.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #110 skrivet: 27 oktober 2023, 15:09:43 »
Det finns en logisk förklaring, en on/off pendlar mellan att köra över börvärdet och under börvärdet.
Regleringen med gradminuter ska se till att medelvärdet är ganska precis på börvärdet.
Men sambandet värmebehov/temperatur är inte linjärt, man kan se det på kurvorna som Nibe har, de är lite böjda neråt, och det beror på att värmeavgivningen sker med konvektion och luftens strömningshastighet ökar exponentiellt mot temperaturskillnad rum/radiator.
Så när en on/off vämepump kör med lite högre temp än börvärdet en stund så blir värmeavgivningen lite högre än motsvarande tempskillnad mot börvärdet och ger då motsvarande högre innetemp.

COP på en inverter bör däremot blir något bättre om den kan hålla börvärdet ganska så exakt.

När det var  minus 28 grader ute sÃ¥ klarade vi hÃ¥lla värmen i huset med den gamla som maxade ut pÃ¥ ca 42 grader när den gick kontinuerligt, med den nya behövdes minst 49 grader ut vid samma förutsättningar.
Jag har kollat 100 gånger att vi inte växlat några ledningar eller liknande, kan helt enkelt inte förklara det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #111 skrivet: 27 oktober 2023, 15:19:56 »
När det var  minus 28 grader ute sÃ¥ klarade vi hÃ¥lla värmen i huset med den gamla som maxade ut pÃ¥ ca 42 grader när den gick kontinuerligt, med den nya behövdes minst 49 grader ut vid samma förutsättningar.
Jag har kollat 100 gånger att vi inte växlat några ledningar eller liknande, kan helt enkelt inte förklara det.

Drt var värre det, kan bara förklara det med Nibes tempgivares usla precision.
42 C i framledning vid -28 C ute låter lite för bra för radiatorer...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #112 skrivet: 27 oktober 2023, 15:28:24 »
Loggas med Logger 3030, inga förändringar gjorda där.
Det är och förblir ett mysterium för mig.
Men ibland får man släppa det man inte förstår eller kan förklara.
Delvis kan det val ha varit lite skillnad på tempgivarna som ger en annan kurva, men det skilde som sagt i princip lika mycket enligt loggern.
Nu fÃ¥r du inte sätta fler griller i mitt huvud, det är ju fredag, och det ser ut som att vi kan hämta ut vÃ¥ra nya telefoner, dÃ¥ behöver man vara klar som korvspad i skallen när det skall sparas i molnet och flyttas mellan telefoner...  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #113 skrivet: 27 oktober 2023, 16:04:54 »
Nu fÃ¥r du inte sätta fler griller i mitt huvud, det är ju fredag, och det ser ut som att vi kan hämta ut vÃ¥ra nya telefoner, dÃ¥ behöver man vara klar som korvspad i skallen när det skall sparas i molnet och flyttas mellan telefoner...  :-\

Hoppas du inte byter mellan ajfån och andråjd, gjorde detta själv för nån vecka sen och det är inte så enkelt.
Annars är det oftast ganska simpelt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #114 skrivet: 28 oktober 2023, 07:11:33 »
iPhone 15 PRO MAX, helt otroligt vilken skillnad mot min gamla iPhone 12 PRO MAX.
Trodde inte det, är liiiite kär faktiskt.
Men typ 17000 kr är ju helt sjukt, tur att ni alla får vara med och betala telefonen via företaget som skattegynnas av konsumtion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #115 skrivet: 30 oktober 2023, 11:35:54 »
Tack för infon,

Jag tolkar era svar som att en väl dimensionerad & injusterad on/off pump är likvärdig en inverterpump, minus riskerna med just inverterdelen   :)   
Teoretiskt & vad jag nu kan se ska jag ha några år kvar på min egen, men nyfiken på utfallet för er som gått från on/off till inverter.

Ligger lite i skarven storleksmässigt då jag behöver 10kW vid svinkyla. Tittat på Nibes 3-12kW men lite orolig att den skulle gå on/off stora delar av året iaf. Känns då lite bortkastat m.t.p. högre inköpskostnad.

Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #116 skrivet: 30 oktober 2023, 16:02:28 »
Jag tror dessutom inte att en modern on/off är just sämre med avseende på COP heller, de har ju också fått effektivare cirkpumpar och bättre COP tack vare det.
Att jag köpte inverter var väl mest för att man vill hänga med i tekniken så bra som möjligt, med tanke på det jobb man har så att säga.
Det som talar för on/off är väl att det finns mindre teknik som kan strula, och att de får mycket färre drifttimmar än en värmepump som i princip startar på hösten och går hela vintern.
Otroligt svårt att veta om det ena är bättre än det andra, men min uppfattning är att skillnaderna i COP till inverterns fördel är små.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #117 skrivet: 30 oktober 2023, 17:43:51 »
Jag tror dessutom inte att en modern on/off är just sämre med avseende på COP heller, de har ju också fått effektivare cirkpumpar och bättre COP tack vare det.

Det som talar för on/off är väl att det finns mindre teknik som kan strula, och att de får mycket färre drifttimmar än en värmepump som i princip startar på hösten och går hela vintern.
Otroligt svårt att veta om det ena är bättre än det andra, men min uppfattning är att skillnaderna i COP till inverterns fördel är små.

Spekulerar lite...

Jag tänker att mycket är överdimensionerat när en inverter kör då oftast på halvfart, ger kanske bättre COP. Eller är det tvärtom?

Varje gång en on off "kall startar" förloras COP.
 
Om man har tank till en on off blir det förluster, dessutom om vädret växlar snabbt, tex morgon sol som kommer snabbt.

Vore intressant att höra de lärda och skolades argument här i denna fråga.

Borde det inte finnas någon jämförande studie gjord någonstans?

Försökte nyligen jämföra billigaste Thermian Legend on-off 8kW mot modernaste varvtalsstyrda Niben 12kW. Båda med nyaste freonblandningar (tror de hette 452/454b).
Kunde inte direkt hitta någon avgörande skillnad i specerna, men jag är nog inte så kunnig så jag begriper detta.
Är nyare freonblandningar effektivare eller sämre än de äldre? 😳

En annan fråga man funderar på är komponenterna.
När en vp konstrueras första gången tar man i lite då man inte vet, sedan när prispress och sånt tillkommer så småsnålar man precis som en diskmaskin så det inte håller så länge.
Undrar vilken filosofi Thermia resp Nibe har här?
« Senast ändrad: 30 oktober 2023, 18:45:47 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #118 skrivet: 30 oktober 2023, 19:48:58 »
Lite skillnad på ON/OFF och inverter, ON/OF mår bäst av att arbeta mot en tank och därefter ta ut värmen från den med shunt, då får VP ett arbetsförhållande med lite längre tider i drift och hålet blir lite varmare mellan stoppen. Är en perfekt funktion för ett jämnt klimat innomhus. Kan även då kombineras med annan värmekälla om plats finns. En inverter varierar tempen ut med att lägga sig något över eller under inställt värde, blir liksom lite svaj på värmen, men märks inte så mycket i huset, sen det sämsta med nya inverter VP.
Någon har fått för sig att det är bra att sänka farten på Cirk-pumpen, finner det märkligt, sänks farten så avtar flödet och dom element som är längst bort för inte det flöde som behövs, en cirk ska alltid gå så sista elementet får sitt. PÅ många cirkar går det att ställa om till konstant drift.
Detta är lite av min egen erfarenhet om VP och har ON/OF nu som är 20 år, finns säkert elektroniknissar som gillar en massa elektronik, men inte jag. Går dom sönder så kostar det skjortan att laga dom. Vart tog besparingen vägen med VP då.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Igår gav värmepumpen upp!
« Svar #119 skrivet: 30 oktober 2023, 20:56:16 »
Det som även talar för bufferttank, med båda alternativen, är att elpriset varierat över dygnet, frågan är om detta så fortsätter?, antagligen.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!