Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 05 november 2010, 22:18:40 »

Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerar

mvh

Om du loggar energiförbrukningen så kolla en gång till.

Vid högre förångartemp, mer effekt ut.

Vid högre kondensering (framledning), högre förbrukning på kompressorn.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 05 november 2010, 22:12:22 »

Tänk om de med luft/vatten-vp hade haft en transformator att bygla fläkthastighet på  :D
Skrivet av: Danred
« skrivet: 05 november 2010, 15:34:34 »

Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...

Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt ute

Här tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)

Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas ut

Och det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar ut

Enda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i huset

mvh

Det är nu du förstår fördelen med ett aggregat som även har förvärmd tilluft :)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 26 oktober 2010, 21:16:07 »

Har excel kan du leka lite med följande program. Skriv in värdena i de blå rutorna och läs av resultatet. Stirra dig inte blind på cop-värdet, det kan bli riktigt dåligt när besparingen är som bäst.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 25 oktober 2010, 15:49:54 »

Jag mäter energiförbrukningen med separata energimätare (3-fas) och jag kan inte se att kompressorn drar mer nu när den jobbar trots lägre hastighet på fläkten. Den kanske bara hinner med att plocka ut mer energi ur luften som passerar

mvh
Skrivet av: lindenskoug
« skrivet: 25 oktober 2010, 10:24:06 »

krambriw ...

kan du/någon förklara varför det kommer kallare luft i utblåset från värmepumpen när du sänker ventilationen?
Det tyder enligt mig på att kompressorn kör hårdare??!? och därmed drar mer ström? Alltså inte lika effektivt?
Skrivet av: THJH
« skrivet: 24 oktober 2010, 20:55:47 »

Ungefär så gör jag, luftsolfångare som förvärmer tilluften på två fresh i söderläge (av tot sju st), monteras på väggen ovanpå freshventilerna med hjälp av krokar i nederkant och exenterlås i överkant på mindre än en minut. Byggda i sommar och monterade i slutet på sep, 1200x600mm, med stor volym för att inte ändra flödet när solen lyser med sin frånvara *vinkar*, luftspalt framför och bakom absorbator, vill inte störa husets totala flöde, Dt så långt denna månad 34gr dagtid. Tänkt att monteras på hösten när värmebehovet uppstår och demonteras på vårkanten. Kampen mot höga elräkningar går vidare.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 24 oktober 2010, 15:42:49 »

Typ som falska fönsterluckor.
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 24 oktober 2010, 13:16:02 »

TokJans ide med luftsolfångare skulle nog inte vara dum att använda sig av på samtliga tilluftsdon. Tyvärr blir det ju krånglig rördragning på skuggsidan men skulle man göra det vid nybygge skulle det ju inte ens synas utifrån.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 24 oktober 2010, 11:58:48 »

Även om jag har en CE50 så lånar jag tråden eftersom detta mera handlar om ventilation, elräkning och komfort...

Har fått vår ventilation injusterad till normen (läge 3) och det fungerade ju fint till slutet av september då vi tyckte det började kännas lite svalare inomhus så jag gick ner ett steg. Då blev det genast skönare utan att luften kändes sämre. Jag räknar med att kanske få gå ner ytterligare ett steg när det blir riktigt kallt ute

Här tycker jag det finns utrymme för produktutveckling. Med en utegivare (som F750 har) skulle man kunna justera fläkthastigheten proportionellt till utetemperaturen (finns det något som skulle kunna heta "inverterstyrd fläkt" eller???)

Problemet med normen för ventilation är väl att den inte tar hänsyn till inkommande lufts temperatur (och luftfuktighet) utan bara definerar samma volym för omsättningen oavsett vilket leder till att den "goa stugvärmen" fläktas ut

Och det är nog här skon klämmer, varför ingen tillverkare "vågar" komma med en lösning som uppenbarligen strider mot normen. Norm är norm, oavsett om den är bra eller dålig. Det är uppenbarligen aldrig fel att fläkta ut 0,35l/kvms även om elräkningarna stiger våldsamt och man fryser i sitt eget hus och huden torkar ut

Enda skillnaden med lägre fläkthastighet som jag noterat så här långt är att avluftens temperatur sjunkit rejält och ofta ligger mellan -10 till -13 grader istället för -1 till -3 grader tidigare. Och att det är varmt och skönt i huset

mvh
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 oktober 2010, 01:51:12 »

Jag skulle dra ned flödet när det blir riktigt kallt, då spar du pengar, och ventilationen sköter sig självt via självdrag.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 22 oktober 2010, 22:33:14 »

Det är ett moment 22 som du påpekar, ju mera luft du drar ut/in ju högre effekt får du men samtidigt kallare/högre förbrukning.

Precis som alla säger, dra dom 35l/s som normen säger så går du balansgång.

Själv skulle jag reducera flödet eller skaffa luft till pumpen från annat håll.
Skrivet av: lindenskoug
« skrivet: 22 oktober 2010, 13:37:46 »

Hur ska jag justera ventilationsflödet (inställning av fläkthastigheten i min Nibe F750) under vintertid för att uppnå maximal energieffektivitet?
Om man bortser från luftkvaliteten.

Idag är det enligt byggkraven, flöde 0,35 l/s kvm och ventilationsfläkten i frånluftsvärmepumpen är då inställd på 75% av max (det är så man ställer in ventilationen i Nibe F750).

D.v.s. vad ska jag ha för procent/flöde för att uppnå så låg energiförbrukning som möjligt?

Lägre ventilationsflöde ger ju mindre mängd kalluft in (mindre behov av uppvärmnings av kall luft), samtidigt som lägre flöde ger mindre mängd varm luft att återvinna energi ur för frånluftsvärmepumpen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!