Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning Thermia Diplomat Duo 6  (läst 244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Weilefors

  • Gäst
Gustav Weilefors
Inställning Thermia Diplomat Duo 6
« skrivet: 28 januari 2024, 14:03:08 »
Hej!

Ägt hus i ca 1 år 1-1/2 plan, byggt ca 1932, timmer. Jordvärme installerat från förra ägaren. När vi köpte huset var det gamla radiatorer i hela huset, system av äldre modell enligt röris, han kallade det för "självfallssystem" grova ledningar upp och sedan mindre ledningar mellan elementen uppe och dom nere.
Nu till saken är att vi tagit bort alla element på nedervåningen och ersatt dessa med golvvärme (ca 80m2) samt nytt bjälklag med 20cm lösull. Uppe är elementen kvar och där funkar värmen okej fortfarande (känns inte som man kan begära så mycket av gamla radiatorer + dålig isolering)
Men jag tycker inte att vi får till någon värme på nedervåningen, jag har justerat och trimmat in golvvärme shunten (LK VS 2) och strypt dom kortare slingorna i systemet allt funkar nu bra ner till ca -15 då sjunker temperaturen och sist nu när det var -28 ute var innetemperaturen på +17 grader enligt rumstermostaterna. Känns som att JVP är helt fel inställd för vårat nya system. Men då jag är ny på detta är jag osäker på hur jag ska trimma in den, har labbat lite med kurvan men inte mycket alls.

Pumpen gick i ca 45 min +3 grader ute, integralen var på -160 när den startade +4 när den stannade, 5 min senare står den på -40 igen.
Rum står på +20.
Har haft fronten av på JVP tidigare och vill minnas att CP står på läge 3, bör jag sänka den när vi gjort om systemet nu? Pumpen på golvvärme shunten står på konstant läge 2.

Verkar inte bifoga bilder ifrån telefonen, skall försöka lösa det när jag har tillgång till dator.

Gustav Weilefors

  • Gäst
Gustav Weilefors
SV: Inställning Thermia Diplomat Duo 6
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2024, 14:18:04 »
Hej!

Ägt hus i ca 1 år 1-1/2 plan, byggt ca 1932, timmer. Jordvärme installerat från förra ägaren. När vi köpte huset var det gamla radiatorer i hela huset, system av äldre modell enligt röris, han kallade det för "självfallssystem" grova ledningar upp och sedan mindre ledningar mellan elementen uppe och dom nere.
Nu till saken är att vi tagit bort alla element på nedervåningen och ersatt dessa med golvvärme (ca 80m2) samt nytt bjälklag med 20cm lösull. Uppe är elementen kvar och där funkar värmen okej fortfarande (känns inte som man kan begära så mycket av gamla radiatorer + dålig isolering)
Men jag tycker inte att vi får till någon värme på nedervåningen, jag har justerat och trimmat in golvvärme shunten (LK VS 2) och strypt dom kortare slingorna i systemet allt funkar nu bra ner till ca -15 då sjunker temperaturen och sist nu när det var -28 ute var innetemperaturen på +17 grader enligt rumstermostaterna. Känns som att JVP är helt fel inställd för vårat nya system. Men då jag är ny på detta är jag osäker på hur jag ska trimma in den, har labbat lite med kurvan men inte mycket alls.

Pumpen gick i ca 45 min +3 grader ute, integralen var på -160 när den startade +4 när den stannade, 5 min senare står den på -40 igen.
Rum står på +20.
Har haft fronten av på JVP tidigare och vill minnas att CP står på läge 3, bör jag sänka den när vi gjort om systemet nu? Pumpen på golvvärme shunten står på konstant läge 2.

Verkar inte bifoga bilder ifrån telefonen, skall försöka lösa det när jag har tillgång till dator.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inställning Thermia Diplomat Duo 6
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2024, 14:41:06 »
Hej! För att bifoga bilder ska man vara registrerad medlem och inloggad på forumet.

Vad jag vet så ger golvvärme max ca 50 W/m2 värme vid normal förläggning. Har man mindre är 30 cm isolering under försvinner också den del av värmen neråt. Yttemperaturen på golven får vara max 27 grader för att inte parketten ska resa sig och skadas. Men har man ett äldre hus med halvdan isolering kanske det enda man kan göra är att öka framledningstemperaturen i golven om det inte blir varmt vid sträng kyla?
« Senast ändrad: 28 januari 2024, 14:45:24 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!