Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tjutande ljud..  (läst 15853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #45 skrivet: 17 januari 2019, 21:09:32 »
Lättare sagt än gjort har ett tegelhus som jag gärna vill behålla tegelfasaden på :p

Sen måste ja kolla om de är möjligt att isolera snedtaket upp till övervåningen på nått vis. Ska ta ett kort så får ni se hur de ser ut och min teori är att mycket av värmen upp hinner ut genom snedtaket innan de når övervåningen då övervåningen alltid varit kallare. Har satt in en fläkt på övervåning för att få luften från pumpen lättare upp och de blev lite bättre men ja de är inte bra.

Tur man är norrlänning och tar det med ro iaf ;)
aha ett tegelhus. men är det kanske taket (kall vinden) som läker? is pÃ¥ taket? annars fÃ¥r man ju isolera inifrÃ¥n med allt det innebär. vars bor du när du säger att du är norrlänning ?  ::) snedtaket kanske räcker att regla och isolera med 40 mm? eftersom att det är ett snedtak sÃ¥ borde ju inte varmluft stanna där? sÃ¥ lÃ¥ter lite mysko. ja gärna bilder!

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #46 skrivet: 17 januari 2019, 21:21:02 »
Västernorrland bor jag i :), kattvindarna ska förhoppningsvis kunna isoleras nu under vintern så får vi se om de ger något, men då man har en nyinflyttad sambo från Thailand och 2 barn på halvtid så finns de inte Hur mycket cash som hellst :( och jag är lagd så att jag lånar hellst inte utan sparar tills ja ha råd.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tjutande ljud..
« Svar #47 skrivet: 17 januari 2019, 21:21:58 »
Med en Daikin behöver man inte frysa hävken av sig, eller hur Alva ?

Mvh
D

Ha ha nu handlade det väl snarare om att besikta utedelen där det var kallt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #48 skrivet: 17 januari 2019, 21:29:55 »
Västernorrland bor jag i :), kattvindarna ska förhoppningsvis kunna isoleras nu under vintern så får vi se om de ger något, men då man har en nyinflyttad sambo från Thailand och 2 barn på halvtid så finns de inte Hur mycket cash som hellst :( och jag är lagd så att jag lånar hellst inte utan sparar tills ja ha råd.

okej. ja det är klart ingenting är gratis. men det sparar ihop sig ganska fort när det gäller värmeförlust

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #49 skrivet: 17 januari 2019, 21:33:51 »
norrlänning vette tusan Alva  ;)

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #50 skrivet: 17 januari 2019, 21:54:09 »
Några dagar per år har vi faktiskt över 20 haha

I bredbyn där pappa bor 4 mil ifrån övik där ja bor kan de dock va -30 Och ibland -40 ibland så nog borde de väll va Norrland ;)

Satt en termometer uppe på pump nu, 24.6 grader med vingarna riktat mycket neråt. Pumpens app visar nu 21 med 21 börvärde . Tjuter gör den hela tiden just nu.
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 21:58:48 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Tjutande ljud..
« Svar #51 skrivet: 17 januari 2019, 22:19:03 »
bara för att det är kallt i bland är det ju inte Norrland :P Norrland slutar efter PiteÃ¥  8) haha. nÃ¥ det är en annan historia  8) nÃ¥ hoppas ni som verkar ha problem med tjutande fÃ¥r till en lösning. har nÃ¥gra daikin ägare bredvid mig plus mig själv och har dÃ¥ inte hört talas om tjutande. verkar överlag om man läser pÃ¥ forum att det är 40 som nÃ¥gon upplever tjuta. men xrh 30 hör man dÃ¥ ingenting om överlag? bara jag som är ägare ?  :P  grannen min har en 40 han köpte den efter att han var hos mig och inspekterade när ja la in 30in. den pumpen fungera lika som min. inge oljud och ger bra med kräm även när termometern börjar krypa en bit över -25. själv har ja haft kring -30 men det är bristningsgränsen för min pump i mitt hus med placering osv.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #52 skrivet: 17 januari 2019, 22:45:47 »
Uppdaterar här igen när vi fått ordning på detta :)

Husets ytterväggar är totalt 32cm tjocka och huset har energiklass c så är väll inte helt sämst även fast de skulle kunna bli bättre :)

men nu skulle man vilja veta hur de går för TS detta är ju hans tråd inte min ;)
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 22:57:01 av Alva10 »
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #53 skrivet: 18 januari 2019, 00:08:30 »
Gott att se litet positiv anda i tråden, klart att detta måste gå att lösa i samverkan med installatörer osv! Eftersom det inte bara är någon enstaka som fått bekymmer så bör det ha satts igång ett ordentligt utredningsprogram som nämnts tidigare.

Som sagt, själv har jag inget att bidra med (tror jag) eftersom vår Caldo xrh40-installation blev en total success och inga konstiga ljud alls. Snarare tvärtom så visar det sig att folk som kommer på besök undrar vad det kan vara för fel på anläggningen eftersom den är i stort sett ljudlös, inte normalt för L/L-pumpar folk är vana vid... helt klart flyttar innedelen en enorm luftmängd utan att ansträngas det minsta.

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjutande ljud..
« Svar #54 skrivet: 18 januari 2019, 00:31:07 »
Ja de där lÃ¥ter väl nästan osannolikt tycker ja när du säger att innerdelen flyttar en enorm luftmängd men att den ändÃ¥ är i stort sett är helt ljudlös, mkt märkligt. Sc:,h  Vad har du själv förresten för längd pÃ¥ anslutningsrören till pumpen??

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Tjutande ljud..
« Svar #55 skrivet: 18 januari 2019, 00:56:47 »
Ja de där lÃ¥ter väl nästan osannolikt tycker ja när du säger att innerdelen flyttar en enorm luftmängd men att den ändÃ¥ är i stort sett är helt ljudlös, mkt märkligt. Sc:,h  Vad har du själv förresten för längd pÃ¥ anslutningsrören till pumpen??

Nej det är inte så konstigt, innedelen är över en meter bred och flyttar väldiga mängder luft även på de lägsta fäktlägena som den oftast går efter. Ljudnivåerna på de lägsta fläktlägena är verkligen extremt tysta, när den går upp i läge tre börjar man kunna höra litet om man är nära innedelen men normalt ett brus med en vänlig "brun" ton och inget man tänker på om man tex har en tv igång.

Rörlängden i installationen ska jag kolla upp under helgen, installationen är hos svärmor som bor några mil söderut.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Robin_89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Daikin XRH40
SV: Tjutande ljud..
« Svar #56 skrivet: 18 januari 2019, 08:45:46 »
ÅF har beställt lite nya saker bl.a en ny pumpmotor så får vi väl se, håller allt uppdaterat så vi vet...

Skall oxå fråga installatören om hur meter som drogs...
7 minus i Halland nu å den tjuter till å från. Är den över 0an är tjutet nästan obefintligt

Utloggad Robin_89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Daikin XRH40
SV: Tjutande ljud..
« Svar #57 skrivet: 18 januari 2019, 08:50:25 »
Igår lät den så här ganska länge runt 23 tiden

https://streamable.com/538br

Fläktläget är på 4an i videon :)

Låter nästan aldrig i läge 2..

fortfarande glatt överraskad hur mkt pumpen i övrigt värmer upp

Mvh robin
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 08:53:46 av Robin_89 »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjutande ljud..
« Svar #58 skrivet: 18 januari 2019, 09:06:59 »
Igår lät den så här ganska länge runt 23 tiden

https://streamable.com/538br

Fläktläget är på 4an i videon :)

Låter nästan aldrig i läge 2..

fortfarande glatt överraskad hur mkt pumpen i övrigt värmer upp

Mvh robin

Fy fan vilket oljud.
Se till att installatören kollar om det är köldmedieljud eller från inomhusenheten. Är det inomhusenheten (lager) vill jag ha ner maskinen till fabriken snarast. Har ej hört något så eländigt på länge.

/Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tjutande ljud..
« Svar #59 skrivet: 18 januari 2019, 09:17:25 »
Har ÅF lyft av kåpa och lyssnat med "stetoskop" från rör, motor och glidlager?
Det borde inte vara så svårt att detektera var ljudet kommer ifrån.
Sitter värmepumpen på en slät vägg eller kan den vara "skev" så att innedelen pressats på plats så hårt att chassiet vridit sig, det kan påverka lagren möjligen.
Kommer det från rören borde det höras tydligt med ett stetoskop eller liknande. (Mejsel mellan rör och öra t.ex)
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 09:39:21 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!