Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjunkande tryck VVM300/2025  (läst 1595 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andhof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Sjunkande tryck VVM300/2025
« skrivet: 15 april 2009, 16:52:34 »
Har en nyinstallerad anläggning (5 mån) som jag noggrannt avluftat, trots detta sjunker trycket relativt snabbt, halveras under en vecka. Vid påfyllning kommer fortfarande lite luft ut när ventilen utlöses. Vad jag förstår så finns det tre anledningar till minskat tryck i systemet läckage, luft i systemet eller sänkt temperatur i vattnet. Några synpunkter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sjunkande tryck VVM300/2025
« Svar #1 skrivet: 15 april 2009, 21:14:02 »
Sjunker trycket så pass fort så borde det gå att se var det läcker. Läckande säkerhetsventil är inte helt ovanligt, sätt en bytta under. Kolla även inuti din VVM300 och VP så att det inte är nån koppling som är dåligt dragen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andhof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Sjunkande tryck VVM300/2025
« Svar #2 skrivet: 16 april 2009, 09:24:59 »
Jag håller med dig det tyder på ett läckage. Det enda som är nydraget är från pannan ut till pumpen. Tyvärr lades en del av ledningen ned i marken (dock inga skarvar där) men allt synligt är tätt likaså under pannan invändigt. Jag har också varit runt i huset och kollat all synlig rördragning samt fuktfläktar, nada. Dock så pyser det lite luft från säkerhetsventilen varje gång jag fyller på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!