Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappade lÃ¥sringen till partikelfiltret - nÃ¥gon som rÃ¥kar veta specifikationen?  (läst 2132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
När jag skulle rengöra partikelfiltret (interna) pÃ¥ vÃ¥r Greenline HT Plus E bar det sig inte bättre än att lÃ¥sringen flög iväg in under värmepumpen nÃ¥gonstans och nu kan jag inte hitta den och behöver köpa en ny  :'(

Jag har inte tillgång till någon detaljera lista över delar till värmepumpen och utan att kunna mäta låsringen går det ju inte att köpa en ny på typ Biltema - är det någon på forumet som möjligen sitter på sådan information?

IVT verkar inte ha ett telefon nr så får väl annars kontakta närmaste auktoriserade reparatör men de vill väll bara komma på ett dyrt besök (a 3-4000kr) antar jag och inte sälja reservdelar....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Roligt och jättebra med dessa satser som går att köpa.
Min erfarenhet är tyvärr att dom sällan innehåller just den dimension som behövs.

Men i ditt fall är det väl enkelt att mäta spåret som låsringen skall sitta i. Då ökar ju sannolikheten dramatiskt att du väljer en dimension som passar
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Eftersom även filtret var i rätt  dÃ¥ligt skick köpte jag ett nytt sÃ¥dant och dÃ¥ var det ett "kitt" med ny gummipackning och lÃ¥sring totalt ca 200 SEK ( :-\). Bara lÃ¥sringen gÃ¥r tydligen ocksÃ¥ att köpa för drygt 100 SEK ( :'()

Om någon annan klantar sig som jag (eller råkar ut för en låsring som gått sönder) kan i alla fall nu meddela att den är 1 mm tjock och när ej hoptryckt 23 mm i "diameter" på största vilket ju inte låter omöjligt att hitta utan att behöver betala 100 SEK+

Silen har en största diameter på ca 21 mm, minsta på 17 mm och ett djup på 26 mm. Denna lär väl vara svårare att hitta från någon annan källa än originalet (Bosch)...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det inte en filterball som sitter i IVT:s värmepump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Det stämmer nog för så står det faktiskt på en av påsarna (se mina foton). Kikade lite på det och deras reservdelar (till och med internationellt) var lika dyra så vitt jag kunde se (typ €12 för en låsring etc)....

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Går bra att googla på SEGERSÄKRING och finns att köpa styckevis, många maskinfirmor har dom
KOlla här, finns alla mått som behövs https://www.wiberger.se/templates/sgh.htm

Kolla med dom här https://www.trailerhuset.se/segersakring-o64mm.html?gclid=EAIaIQobChMI0PyJrpfh4wIVwdmyCh0VoArAEAQYAiABEgIZoPD_BwE
Finns säkert  nÃ¥gon vänlig själ här som har filterboll och mäter upp sin egen
« Senast ändrad: 01 augusti 2019, 10:11:36 av tc75 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
TS fråga var just vilken dimension det ska vara, inte vart man köper dom...

Citera
... utan att kunna mäta låsringen går det ju inte att köpa en ny på typ Biltema - är det någon på forumet som möjligen sitter på sådan information?
« Senast ändrad: 01 augusti 2019, 11:39:52 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TS fråga var just vilken dimension det ska vara, inte vart man köper dom...
Inköpsställe  + att det kanske är nÃ¥gon som kan mäta och säga mÃ¥tten, har själv ingen, dÃ¥ hade jag mätt själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!