Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?  (läst 7797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Modino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« skrivet: 08 januari 2011, 11:02:56 »
Hej!
Jag är nyinflyttad i ett hus med en Autoterm terramax C6 bergvärmepump.

Nu är det så att expansionskärlet helt plötsligt tömts. Har ingen aning om varför.
Det porlar från pumpen när kompressorn kopplas på och av. Annars verkar pumpen OK och
vi har fortfarande värme i huset.

1) Hur bråttom är det att fylla på?
2) Vad skall jag fylla på med. Vatten?
3) Ska jag fylla på själv?
4) Expansionskärlets placering är lite tokig. Påfyllningsstället sitter enbart några centimeter från taket.
   NÃ¥n som har nÃ¥n ide´om hur man fyller pÃ¥?
5) Nån som har nån bra Servicefirma på Autoterm-pumpar i Stockholm?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2011, 16:25:23 »
1. Fyll på nu, får du luft i cirkpumpen så kan den haverera.
2. Vatten funkar bra tills du fått tag på köldbärarsprit.
3. Jepp.
4. Trädgårdsslang kopplat till en kran kanske?
5. Prova med IVT, det är samma grejer. http://www.ivt.se/pages/widepage.asp?lngID=81&lngLangID=1
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2011, 16:42:02 »
Sen kan du kolla om det läcker inuti värmepumpen, det är inte så ovanligt att det spricker muttrar på kopplingar som sitter efter värmeväxlaren på KB-sidan.
Fukt i botten av värmepumpen som luktar/smakar sprit är en bra indikation på läckage.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Modino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2011, 17:03:04 »
Hjärtligt tack för svaren Carl N och Rickard!

Det är inget läckage i eller under pumpen och det luktar inte sprit någonstans.

Bra, tips - trädgårdsläng funkade bra ( När jag hittat den under snön ).

Jag har fyllt på 2-3 liter så här långt. Det bubblar upp luft ut systemet men nu står lite vatten kvar i behållaren.
Kanske behöver jag fylla på några gånger till för att bli av med luften helt eller?

Vad kan det bero på om det inte är nåt läckage i eller runt pumpen?

/Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2011, 19:03:52 »
Inget bra om det fortsätter att läcka pÃ¥ detta viset, du mÃ¥ste nog ta hem nÃ¥n servicekille i sÃ¥ fall.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2013, 20:04:23 »
Carl N
Hur gick det för dig?
Har samma problem som dig och är lite nyfiken på hur det löste sig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2013, 20:16:24 »
Jag har tack och lov inte haft detta problem, ta i trä, knack knack.
Vanligaste stället för läckor på köldbäraren är inne i vämepumpen i kopplingarna runt cirkpumpen.
Vätskan dunstar oftast rätt snabbt, men lämnar kletiga spår efter sig, så ta en ficklampa och leta på...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Dave1979

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2013, 22:23:20 »
Jag har tack och lov inte haft detta problem, ta i trä, knack knack.
Vanligaste stället för läckor på köldbäraren är inne i vämepumpen i kopplingarna runt cirkpumpen.
Vätskan dunstar oftast rätt snabbt, men lämnar kletiga spår efter sig, så ta en ficklampa och leta på...

Hej!

Så bifogad bild kan vara läckage och inte korrosion pga. kondens?

Har en trÃ¥d om detta och du är varmt välkommen att kommentera innan jag börjar gräva upp tomten för att hitta brunnen. Detta dÃ¥ för att se om det är kopplingen där som läcker  :(
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53499.msg549636#msg549636
« Senast ändrad: 21 oktober 2013, 06:06:13 av Rickard »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tomt expansionskärl. Vad gör jag?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2013, 16:13:32 »
Så där ser det inte ut runt min KB-CP, jag skulle gissa att det läcker där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!