Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För klen fighter  (läst 10872 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
För klen fighter
« skrivet: 23 april 2006, 08:03:34 »
Jag har en otäck känsla av att min pump inte är så stark som den borde vara.

Min installation av VVM240 + Fighter 2010-6 gjordes i augusti 2005 och enligt beräkningar (både rörisens och mina egna) innan installation skulle pumpen lätt klara av uppvärmingen själv ner till -8 grader C men den har aldrig klarat det utan pannan går in och stöttar redan vid -3 grader C. En skitsak kan tyckas och i det stora hela fungerar min anläggning bra men faktum kvarstår att pumpen känns klenare än den är på pappret.

Jag har ställt in den enligt konstens alla regler och haft servicetekniker på plats för att ta en titt men han har inte kunnat hittat något uppenbart fel typ för lite köldmedia, felinställningar etc.

Dock upptäckte jag en lustig sak nu när värmen kom och det är att pumpen endast går i ETT effektläge även om displayen i VVM240 visar att den går i både A och B. Jag upptäckte det när jag kontrollerade deltaT vid varmvattenkörning och såg att deltaT inte skiljde sig nämvärt. Jag fick tipset att kontrollera vilket startrelä som var aktiverat och kunde konstatera att när pumpen går i läge A så har läge A:s startrelä aktiverats och i läge B har B:s startrelä aktiverats men lik förbannat skiljer sig deltaT knappt något...

Jag har även fått diagram av NIBE som visar fasströmförbrukning vid olika utomhustemperaturer och efter att ha tittat under meny 8.3.3 och 8.3.4 och 8.3.5 i VVM240 där man ser strömförbrukningen i huset drar jag slutsatsen att min pump enbart går i läge B.

Jag hade nästan hoppats att den hade gått i läge A eftersom det helt och fullt skulle förklara min känsla av att pumpen är för klen.

Har någon annan haft liknande "problem" men pumpar som inte ger vad de ska?

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: För klen fighter
« Svar #1 skrivet: 23 april 2006, 08:30:15 »
3,9 kw vid -7 ºC förstår mycket väl om det inte räcker till att värma dina 100 kvadrat.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För klen fighter
« Svar #2 skrivet: 23 april 2006, 08:56:38 »
Har du strypt in flödet mellan utedel och pannan så att du har en deltaT på ca 7 grader vid drift?

Det är faktiskt ganska viktigt om du vill ha ut full effekt ur din värmepump.

Läge B, visst betyder det att fläkten går på högsta varvtal, eller är det annat som skiljer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: För klen fighter
« Svar #3 skrivet: 23 april 2006, 08:57:08 »
3,9 kw vid -7 ºC förstår mycket väl om det inte räcker till att värma dina 100 kvadrat.

I ett 100m2 hus byggt -82, så måste väl 3,9kW räcka till vid -7gr, kan inte tänka mig annat.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: För klen fighter
« Svar #4 skrivet: 23 april 2006, 09:00:07 »
Mekanisk frånluft utan återvinning?
Den drar iväg med ca 2 kW som måste värmas, + det värmeläckage som förekommer, om hushållselförbrukningen är låg kan det vara i minsta laget med 3.9 kW, men jag håller med om att det låter lite konstigt att den inte räcker till mer än -3 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: För klen fighter
« Svar #5 skrivet: 23 april 2006, 13:27:15 »
Har du strypt in flödet mellan utedel och pannan så att du har en deltaT på ca 7 grader vid drift?

Det är faktiskt ganska viktigt om du vill ha ut full effekt ur din värmepump.

Läge B, visst betyder det att fläkten går på högsta varvtal, eller är det annat som skiljer?

I figther 2010 går kompressorn åt ena hållet vid läge A fläkten går då saktare... vid läge B skiftar kompressorn rotationshåll och fläkten går fortare...

Kollar man diff vid - 5 ute bör man ha cirka 6 graders diff kollar man sen diff vid + 10 grader ute så blir diff samma eftersom vp då valt ett lägre effektläge... och får då samma diff eftersom effekten då är lika vid dessa två temperaturer...

Kolla diff vid samma temp ställ om temperaturen för effektlägena så att du kan det.
Då kommer du upptäcka diff om inget annat fel spökar...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: För klen fighter
« Svar #6 skrivet: 23 april 2006, 16:24:20 »
Hallå igen.

Man tackar för svaren och spekulationerna.

Allmänna fakta. Huset byggdes som sagt tidigare 1982 och ligger utanför Gävle. Förbrukning för värme värme och varmvatten innan värmepumpinstallation på ca 14 000 kwh per år. FTX ventilation. Husets effektbehov vid -7 grader C är ca 3kW. Jag har loggat energiförbrukningen månadsvis sedan 1985 och även gjort dygnsförbrukningsmätningar med jämna mellanrum vid olika utomhustemperaturer för att ta reda på effektbehovet så är det något jag känner mig säker på så är det just husets effektbehov vid olika utomhustemperaturer.

Värmepumpfakta: Värmepumpen är instrypt så den ger deltaT enligt manualen för fightern så det kan inte vara felet.

Tester så här långt: Mina senaste deltaT mätningar gjordes vid +5 grader C (lägeB) och +8 grader C (lägeA) och som sagt tidigare var skillnaden i deltaT försumbar vilket tyder på att kompressorn går i samma effektläge (vilket det nu är...)

Nej det ligger en rejäl hund begraven och jag tänker ta reda på vad det är. I värsta fall är det helt enkelt så att fighter 2010 - 6 inte är i närheten av att ge så mycket som står i databladet. Om så är fallet är man ju grundlurad.

Cicero

Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: För klen fighter
« Svar #7 skrivet: 23 april 2006, 17:49:25 »
Hallå igen.

Man tackar för svaren och spekulationerna.

Allmänna fakta. Huset byggdes som sagt tidigare 1982 och ligger utanför Gävle. Förbrukning för värme värme och varmvatten innan värmepumpinstallation på ca 14 000 kwh per år. FTX ventilation. Husets effektbehov vid -7 grader C är ca 3kW. Jag har loggat energiförbrukningen månadsvis sedan 1985 och även gjort dygnsförbrukningsmätningar med jämna mellanrum vid olika utomhustemperaturer för att ta reda på effektbehovet så är det något jag känner mig säker på så är det just husets effektbehov vid olika utomhustemperaturer.

Värmepumpfakta: Värmepumpen är instrypt så den ger deltaT enligt manualen för fightern så det kan inte vara felet.

Tester så här långt: Mina senaste deltaT mätningar gjordes vid +5 grader C (lägeB) och +8 grader C (lägeA) och som sagt tidigare var skillnaden i deltaT försumbar vilket tyder på att kompressorn går i samma effektläge (vilket det nu är...)

Nej det ligger en rejäl hund begraven och jag tänker ta reda på vad det är. I värsta fall är det helt enkelt så att fighter 2010 - 6 inte är i närheten av att ge så mycket som står i databladet. Om så är fallet är man ju grundlurad.

Cicero



Är du helt säker på att du märkt om din vp gått mot tanken eller mot huset i bägge lägena för om du jämför mot tank å sen mot radiatorerna så kan diff spöka...

Inte för att jag inte tror dej men mest för att du kanske inte vet när den laddar varmvatten och värme..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: För klen fighter
« Svar #8 skrivet: 23 april 2006, 19:53:38 »
Hej Marcus T Cicero!

Om du läser min tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6746.0
så ser du att jag har ungefär samma problem med dålig effekt på VP sedan 2 mars.

Detta problem är fortfarande inte åtgärdat efter snart 2 månader.
När felet uppstod var det för kallt, och sedan har jag inte jagat på tillräckligt, tydligen.

I mitt fall är det enbart steg 1 som fungerar.
« Senast ändrad: 23 april 2006, 19:55:16 av AlfM »
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: För klen fighter
« Svar #9 skrivet: 23 april 2006, 20:43:31 »
Hej

För att ge er några värde nu då utetemp är ca 8-10 gr ute ocg min 2010-6 går i högsta effekten och då ger den med värmemätare uppmätt mellan 7,2-7,3kW värme vid poolvärme och då ack tanken på 35 grader. Flöde ca 620l/h cirkpump i läge 2. Men då tar den också ca 2kW i förbrukning.

I läge lÃ¥g (1) tar den ca 1,3-1,4 men ger dÃ¥ ej mer än ca 4,5kW vid denna temp. Jag behöver den högre effekten sÃ¥ jag växlar vid  12-14 grader ute till lÃ¥g effekt.

Tidigare vid minus 5 gav den 3-4kW i hög effekt läge med förbr på ca 1,9kW.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: För klen fighter
« Svar #10 skrivet: 23 april 2006, 22:12:25 »
Hej Janne!

Med 10 ºC ute tar min VP:

Steg 1 = 1,4 kW

Steg 2 = 1,4 kW

DeltaT = 11 ºC

Jag får ringa och skynda på "mina" kylkillar.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: För klen fighter
« Svar #11 skrivet: 24 april 2006, 10:22:27 »
Hej igen :)

Till digital, Jag mätte deltaT vid varvattenladdning båda gångerna.

Till AlfM, Jag läste din tråd. MYCKET intessant att se att jag tydligen inte är ensam om detta.Förstår jag dig rätt att NIBE sade att det INTE är så att en kontaktor tillhör ett effektsteg? Det skulle i så fall förklara varför min gick i samma effektsteg trots att jag med egna ögon sett att båda kontaktorerna har var inblandade vid olika tillfällen.

Jag ska nog prova att göra en norsk "reset" och se om det hjälper.

Hej så länge från

Cicero

Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: För klen fighter
« Svar #12 skrivet: 24 april 2006, 19:33:03 »
Naee!
Kontaktor 68 och 69 är till steg 1 och steg 2.
Om t.ex. fasföljden in i VP är: L1; L2; L3 så är kontaktor 68 till steg 1 och kontaktor 69 till steg 2.

Om däremot fasföljden in i VP är: L1; L3; L2 så är kontaktor 69 till steg 1 och kontaktor 68 till steg 2.

Detta "känner" VP själv av genom att mäta kompressorströmmarna under de 2 starter VP gör efter strömavbrott.

Ibland har det räckt med en "norsk reset" för att få igång steg 2, men som läget är nu så bryr jag mig inte längre. Nu är det kylkillarna som får fixa till det hela.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: För klen fighter
« Svar #13 skrivet: 25 april 2006, 17:26:27 »
Alf

OK då förstår jag vad du menar. Egentligen gör det mitt problem än mer mystiskt eftersom jag med egna ögon sett att i ett fall den ena kontaktorn dragit och i det andra fallet den andra kontaktorn (vid 5 resp 8 grader C) och likt förb....at var deltaT i stort sett identiskt.

Provade norsk reset utan resultat igår. Pumpen tuffar vidare i ett av lägena.

Många frågetecken från

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: För klen fighter
« Svar #14 skrivet: 26 april 2006, 20:06:08 »
Skumt!

Har du fått bytat ditt styrkort?
Har du ver. 2.44?
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!