Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu  (läst 11523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hej,

Till salu finns en fungerande bergvärmepump IVT Greenline HT Plus E11 med en extern varmvattenberedare på 300 liter. Idag värmer värmepumpen ett ca 250 m2 stort hus i Västmanland, där den kan hämtas av köparen. Hela anläggningen är nu ungefär 2 år gammal och drifttiden på värmepumpen är 4380 timmar.

Värmepumpen är till salu eftersom den ger upphov till mycket knäppningar i vårt rörsystem och vi inte är nöjda med hur tillverkaren och installatören hanterar frågan.

Om du vill lämna bud, så skicka e-post (klicka till vänster på SR för att hitta e-postadressen, vad jag förstår behöver man vara inloggad för det).

/Sven

Utloggad kjell å

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej du
Behåll pumpen,men montera en tank på ca 100-200 liter direkt efter
VP på radiatorkretsen.Det fungerar med en begagnad VVB för 1000:-

ivt c5-2002
först 180 m jordvärme, nov 2006 120 m bergvärme

Utloggad LAAX

  • VVP Trainee
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2009, 20:49:14 »
Hej,

undersöker just nu en ev övergång till vp via markvärme, så jag blir lite fundersam när jag läser det här ...
Det måste väl finnas en lösning på det problem?
Har läst andra inlägg om just 'knäppningar' i elementen och mängder av olika förslag till lösningar.

MVH
LAAX
Vi (2 pers) bor i äldre tillbyggt 1½-hus(150 kvm) beläget i Skåne, med hyfsad isolering och treglasfönster.
Källaren ouppvärmd samt med låg takhöjd(ca 180 cm)
Tomt ca 6200 kvm, varav ca 4000 kvm utgör ängsmark, dock med en del sten.
F n uppvärmt med en Albin panna(kombi) samt 2 ack tankar med VVB och två elpatroner i första tanken. Laddomat21 för styrning. Eldar med ved ibland, men den måste köpas.
Omräknat till olja, ca 3 kbm förbrukning.
Funderar nu på att installera ytjordvärme.

Utloggad Beatdiz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Säljare
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2009, 14:49:56 »
Det finns så många olika faktorer som spelar in.

Vattnet är ju väldigt varmt när kompressorn har gått och knäppningarna sker på grund av att det varma vattnet skjuts ut på ledningarna och när varmt möter kallt så uppstår dessa knäppningar.

Det finns ingen garanti för att en volymtank skulle kunna lösa detta men det är en bra början.

Bytte själv från en IVT 2000 till en IVT HT+C9 och har dessa knäppningar i hela huset och störs mycket av det med.
Jag ska bara se om hur man kan få bukt med detta så snart som möjligt. Lite jobbigt med knäppningar som man vaknar av mitt i natten.

Utloggad nisse-72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #4 skrivet: 11 november 2009, 18:25:40 »
OBS!!! Sälj inte anläggningen, det är bara justeringsarbete kvar för att få en mycket trevlig anläggning med en mycket bra besparing för er. Läs info här nedan!!

Jag är själv auktoriserad IVT & Bosch värmepumpinstallatör i mellansverige.

Bosch & IVT är samma maskiner med två olika namn, tillverkade på Bosch Termoteknik i Tranås.

IVT/Bosch rekommenderar ALLTID en volymtank på 100-200 liter med en extra C-pump monterad till anläggningar med knäppningar i rör & radiatorer detta löser garanterat ditt problem till 100%, Tankar finns i deras sortiment & är avsedda för just detta ändamål.

KRÄV av din installatör att han löser problemet skyndsamt, dock kommer det medföra en extrakostnad för dej som kund om nu inte din installatör redan tagit betalt för en knäpp/volymtank, Ca 7-9 000kr inkl moms. monterat & klart är väl ett riktpris du ka ha.

Lycka till!
Anders
Bor i passivhus, 2-plan, 216 m2. Uppvärmning golvvärme i båda plan. Värmepump: Bosch EHP 7LW samt FTX-återvinning med kyla & värme + Vbb Bosch WST 300 lit. 1st Borrhål 160 meter. Detta tillsammans ger en uppvärmningskostnad på knappa 3000 kwt per år, helt ok. Hjälper gärna andra med energiberäkningar & lämpligt material för just ert bygge.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #5 skrivet: 11 november 2009, 19:05:54 »
Det är nog försent i detta fallet. Sven är ju missnöjd med sin installatör och IVT's "Nöjd kund" garanti.
Han har ju inte loggat in sedan 24 mars, två dagar efter han satt in den här "annonsen". Det vore kul att veta hur det gått.
Köparen gjorde förhoppningsvis ett klipp.

Knäppningar är ju en komplikation som kan uppstå, och om man "sticker ut hakan" och ger "nöjd kund garanti", så borde man nog fixat detta åt Sven. Annars borde man byta namn på "garantin".
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad kenta53

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #6 skrivet: 28 november 2009, 23:37:51 »
Har nyss investerat i en IVT Greenline HT Plus C. Vi blev först helt knäckta när vi startade upp anläggningen och det började tokknäppa i rören/elementen, värst i köket. Men allt det "knäppa" kom från där rören går igenom golvspånskivan och från själva elementfästet på väggen. Jag har öppnat upp någon mm kring rören (täcks av brickan) + haft några droppar olja på fästena. Allt oljud försvann och vi sover skönt i vårt varma, tysta hus ..... Än återstår en del intrimning - men vi är så långt supernöjda!!

En fråga jag kan passa på att ställa är ang val av kurva samt finjustering. Visst ska man vänta att koppla in innegivaren tills man har hittat en vettig kurva?

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #7 skrivet: 02 december 2009, 14:46:30 »
En fråga jag kan passa på att ställa är ang val av kurva samt finjustering. Visst ska man vänta att koppla in innegivaren tills man har hittat en vettig kurva?

Svar ja.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad SR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #8 skrivet: 21 augusti 2010, 12:55:40 »
Hej alla,

Efter att Värmepumpbranschens Reklamationsnämnd avgjort ärendet till vår fördel åtgärdade leverantören knäppningsproblemet på sin bekostnad genom att montera en s.k. knäpptank. Knäppningarna i radiatorkretsen har minskat betydligt sedan dess. Anläggningen blev aldrig såld och är alltså inte längre till salu.

Märkligt nog hör man ibland knäppningar från golvvärmen (dock inte lika störande som de från radiatorkretsen var). Det verkar komma av att shunten till golvvärmen ibland kör fram och tillbaka med till synes onödigt stora utslag. Tror att man skulle byta till en shuntmotor som tar ca 10 min mellan ändlägena för att åtgärda det. Shuntmotorn jag har är en Esbe. Finns det möjligen någon som har tips om en shuntmotor som går långsamt?

/Sven


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #9 skrivet: 21 augusti 2010, 13:21:18 »

Hej Sven

Vad rekommenderar du oss installatörer att göra, för att undvika problem/missnöje med knäppningar?

Lämnade reklamationsnämnden något yttrande som du fick ta del av?



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2010, 13:25:21 »
HÃ¥ller med Lexus.  Det vore värdefullt att veta vad dem sa och vad du tycker
 *vinkar*

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2010, 14:53:15 »
Hej alla,

Efter att Värmepumpbranschens Reklamationsnämnd avgjort ärendet till vår fördel åtgärdade leverantören knäppningsproblemet på sin bekostnad genom att montera en s.k. knäpptank. Knäppningarna i radiatorkretsen har minskat betydligt sedan dess. Anläggningen blev aldrig såld och är alltså inte längre till salu.

Märkligt nog hör man ibland knäppningar från golvvärmen (dock inte lika störande som de från radiatorkretsen var). Det verkar komma av att shunten till golvvärmen ibland kör fram och tillbaka med till synes onödigt stora utslag. Tror att man skulle byta till en shuntmotor som tar ca 10 min mellan ändlägena för att åtgärda det. Shuntmotorn jag har är en Esbe. Finns det möjligen någon som har tips om en shuntmotor som går långsamt?

/Sven

Jag vet inte om det skulle funka i ditt fall, men jag fixade ett liknande fall med golvvärmen i garaget, där jag kopplade om så att golvvärmen använder radiatorreturen från bostadshuset som framledning.

Jag har ocksÃ¥ en Esbe shunt, och hade ställt in styret för maximal shunttröghet, vilket inte hjälpte. Efter omkoppling blev framledningen till golvet ca 8-10 ⁰C kallare och shunten rör sig nu mycket lugnare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2010, 11:30:06 »
Hej Lexus,

Yttrandet från VPN är mycket kortfattat: "Av utredning framgår det att knäppningar förekommer. Sådana ljud har köparen inte haft anledning att räkna med. Detta innebär att fel föreligger. Felet ska åtgärdas på säljarens bekostnad, se 16 och 22 §§ konsumentköplagen. Felet bör kunna åtgärdas genom att en s.k. knäpptank installeras. När detta gjorts, och om knäppningarna därmed upphör, föreligger inte längre något fel. Någon prisnedsättning blir därmed inte aktuell. ---"

Att VPN beslutade som de gjorde kan ha att göra med att i samband med värmepumpsinstallationen levererade och installerade samma firma hela radiatorkretsen.

Några saker jag skulle rekommendera installatörer av värmepumpar i allmänhet:
- Installatören borde ha kunskap om hur rördragning etc bör ske, för att minimera risken för knäppningar. Jag tänker bl.a. på det som kenta53 skrev. I vårt fall hade vi en auktoriserad installatör och speciellt då tycker man de borde ha någon slags "best practice" att följa.
- Att tillverkare och installatörer innan köpet informerar skriftligt om knäppningar och hur det kan åtgärdas. Det räcker inte att eventuellt nämna det muntligt. Man måste även se till att det finns plats för en knäpptank. I vårt fall var knäpptank inte med som en option i den ursprungliga offerten, men som tur var fanns det ändå lämplig plats att ställa upp den.
- Vad gäller knäpptanken i sig tycks det finnas ett behov att använda beprövade modeller. I vårt fall låter knäpptanken "boing" ganska högt, nu och då.
- Angående shunten till golvvärmen, så bör installatören naturligtvis inte lämna ett system där shunten reglerar genom att köra fram och tillbaka mellan ändlägena. Det förefaller alltså vara shuntens körande fram och tillbaka som ger temperaturvariationer i golvvärmeslingan, vilket i sin tur får slingorna att röra sig och knäppa vid genomföringar. Om det fanns råd om hur golvvärmeslingorna läggs bäst för att inte föra ljud, skulle det vara en fördel. Man kan också tycka att det borde finnas någon reglerparameter (i värmepumpens styrning av shunten) att ändra på, så att man kan få det att fungera utan att byta till en extremt långsam shuntmotor.

/Sven

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus E11 och varmvattenberedare till salu
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2010, 11:52:53 »

Att VPN beslutade som de gjorde kan ha att göra med att i samband med värmepumpsinstallationen levererade och installerade samma firma hela radiatorkretsen.

Phuuu... det förklarar VPN:s beslut. Installatören hade levererat hela paketet.

Var rädd att vi skulle behöva friskrivningsklausuler på varje offert.

Dina rekommendationer låter vettiga, och tar till mig dessa.

Med golvvärme i träbjälklag är knäppningar ett känt problem oavsett värmekälla och flödesreglering.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!