Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump gÃ¥r konstant, läckande växelventil?  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Men värmepump/kompressor går nu konstant... När pumpen värmt radiatorslingan så kontrollerar den om den behöver producera varmvatten och växlar i så fall över till det, vilket den numera gör varje gång. Jag har en gammal bergvärmepump (IVT Greenline Compact 1998) utan display, så jag har gjort lite mätningar med en IR-mätare på utvalda ställen. Det jag noterat är att temperaturen på manteln där givaren för varmvatten sitter sjunker gradvis när pumpen gör värme till radiatorslingan. Under en värmecykel till radiatorslingen på c:a 20 minuter sjönk temperaturen på manteln med c:a 4 grader. Temp på utgående till radiatorslingan är ca 30 grader, dvs drygt 10 grader svalare än min inställning för varmvatten. Det jag nu funderar över är om det kan vara så att en läckande växelventil kan skjuta in svalare vatten i manteln till vv-beredaren som gör att pannan alltid växlar över till vv-produktion efter värme av vatten till radiatorslingan.
Min växelventil är av vridande modell, LK EMV 110-M 89i0, och den monterades 2015. Den har ju några år på nacken, så kan den möjligtvis vara boven i dramat..? Vad säger expertisen? Kan man med säkerhet säga att det är växelventilen eller kan det vara något annat som ståller till det som jag bör/kan kontrollera på egen hand? Stort tack också i förväg till alla som så generöst delar med sig av sin kunskap och erfarenhet här! Ni är helt grymma :)
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #1 skrivet: 11 november 2023, 20:33:25 »
Hej
Det kan finnas 2 andra orsaker än växelventilen.
Det en är var på manteln du mäter?
Mäter du nertill så är det 100 % säkert att temperaturen sjunker några grader efter en VV-laddning, vattnet skiktar sig så att det kalla vattnet längs in i VVB sjunker till botten och då kyls även manteln nertill. Detta kommer du runt genom att mäta upptill på manteln.

Sen sitter det en T-koppling mot VVB där det inte är växelventil, jag har för mig att på gamla IVT så är avsticket efter T-et mot VVB ganska kort så då ökar risken att det uppstår ett litet flöde här åt båda hållen som kyler VVB.

Hur ofta startar värmepumpen nu?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2023, 23:54:56 »
Ok, svårt att mäta i överkant men ska se imorgon om jag får till det. Jag förstår inte vilken t-koppling du menar… efter växelriktaren går röret rätt in i vvb (2 i bif bild). Pannan går konstant, den får aldrig vila, om det var det du undrade. 20-30 min värme sedan ca 15 min vv, och sedan direkt på värme igen osv. Sedan har jag noterat bakflöde i bypassen, så det är möjligt att yttre cirkpumpen inte orkar trycka på tillräckligt trots att den står på läge tre (max).
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2023, 00:21:40 »
Ett rör går in i manteln på VVB där det sitter en växelventil.
Men det finns ett rör till där vattnet går ut, där sitter en T-koppling.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2023, 11:13:51 »
Hej o tack för svar. Jag förstår fortfarande inte vilket t-rör du menar, vv går rätt ut från vvb som jag ser det..? Hur som helst, bergvärmepumpen går verkligen inte bra, konstant drift med växling mellan radiatorslinga och vv, utan vila. Sedan skjuter den in tillskott ibland oxå, trots endast 4 plusgrader ute. Tillskottet verkar dock ej aktiveras för vv utan endast för radiatorslingan. För oktober hade vi drygt dubbel så hög elförbrukning som förra året, så något är helknas. Jag noterade först i somras att den gjorde vv väldigt ofta, utan att vi använt något vv. Jag tror inte jag har något läckage av vv och smutsfiltret på returen är rengjort. Du nämnde att det kunde vara ett par andra orsaker till mitt problem, utöver en ev dålig växelventil. Några idéer..? Bifogar en översiktsbild över min panna från manualen.
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2023, 14:14:04 »
Jag tycker inte det verkar som om växelventilen är problemet. Att pumpen gÃ¥r hela tiden och att tillsats behövs verkar snarare som att det är pumpen som ger för lÃ¥g effekt. Det kan vara kompressorn som är slut eller problem med expansionsventilen eller köldmedieläckage. Tyvärr finns det vad jag vet inga temperaturgivare pÃ¥ en pump av Ã¥rsmodell -98. Har du möjlighet att mäta temperatur pÃ¥ in- och utgÃ¥ende värmebärare och pÃ¥ köldmedieröret efter kompressorn? Utan sÃ¥dan information är det svÃ¥rt att ställa rätt diagnos.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #6 skrivet: 12 november 2023, 15:08:49 »
Tack för svar Roland! Jag förstår inte riktigt var du vill att jag mäter temperaturerna, men vattnet ut till radiatorslingan är nu 32 grader och returen ca 28. Om jag mäter nere vid kompressorn (markerat med röd ring i bilden) så är tempen ca 98 grader där. Som du ser är också expansionsventilen rejält isig, och så har det inte varit tidigare år. Kompressorn byttes 2010. Vi har aldrig behövt fylla på Brine, nivån i vita plastkärlet ser bra ut. Angående eventuellt köldmedialäckage, finns något sätt att spåra det? Jag får inga larm från pannan.
« Senast ändrad: 12 november 2023, 18:06:04 av itorsten »
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #7 skrivet: 12 november 2023, 18:04:05 »
När allt är som det ska vara är temperaturen efter kompressorn ca 30 grader högre än temperaturen på utgående värmebärare. Här skiljer det 66 grader vilket betyder att något är fel.

Ett vanligt fel är inre läckage i kompressorn på grund av slitna ventiler men är kompressorn från 2010 känns den orsaken tveksam, speciellt med tanke på att det normalt inte är is runt expansionsventilen.

Bubblar det i synglaset till vänster om expansionsventilen under drift? Det ska bara bubbla någon minut efter det att värmepumpen har startat, därefter ska det vara vätska ända fram till expansionsventilen. Bubblor under hela drifttiden betyder för lite köldmedium.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #8 skrivet: 12 november 2023, 18:43:25 »
Före synglaset ska det finnas ett filter, känn om röret är varmare före filter, och kallare efter, eller om det är samma temperatur in som ut ur filter.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #9 skrivet: 12 november 2023, 20:14:44 »
Inga bubblor i synglaset under drift. Jag ser heller inget filter på röret vid synglaset, men temperaturen på röret är ca 34 grader, typ samma som framledningstemp nu.
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #10 skrivet: 14 november 2023, 17:20:20 »
Det är mycket frost på expansionsventilen jämfört med min pump där det bara är ett tunt lager frost runt vänstra delen av ventilen. Ingående köldbärare nu är ca +1 grad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2023, 23:29:30 »
Jag har varit bortrest några dagar och nu är hela 16 grader inomhus… Kompressorn går konstant. Efter att ha sökt runt lite här på forumet så är jag lite fundersam på om kondensor (mm) är skitig och igensatt. Skulle vilja prova med en citronsyrabehandling, så hur går jag enklast tillväga? Se skissen över pannan ovan. Alla tips emottages tacksamt!
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 842
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #12 skrivet: 17 november 2023, 04:46:43 »
Om den står vid en golvbrunn kan du göra det på plats.
lossa front och sidoplåt.
lossa nedre & övre anslutning, backspola, plugga nedre och fyll sedan med syra och låt stå över natt, backspola.
Gör rent slangar samtidigt på samma sätt. Är det flexslangar kan du massera dem och dra ut ev fjäder inuti.

Har du en beg cp kan du ansluta den med slangar och cirkulera runt syran

Har du inte golvbrunn nära vet jag inte.

Jag använde en annan syra, tror det var oxalsyra, minns inte säkert
« Senast ändrad: 17 november 2023, 07:06:09 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2023, 05:28:04 »
När allt är som det ska vara är temperaturen efter kompressorn ca 30 grader högre än temperaturen på utgående värmebärare. Här skiljer det 66 grader vilket betyder att något är fel.

Ett vanligt fel är inre läckage i kompressorn på grund av slitna ventiler men är kompressorn från 2010 känns den orsaken tveksam, speciellt med tanke på att det normalt inte är is runt expansionsventilen.

Bubblar det i synglaset till vänster om expansionsventilen under drift? Det ska bara bubbla någon minut efter det att värmepumpen har startat, därefter ska det vara vätska ända fram till expansionsventilen. Bubblor under hela drifttiden betyder för lite köldmedium.

En undran, ska det röret hålla samma temperatur genom hela cykeln inklusive en varmvattenkörning, om ventilen fungerar som den ska? Så om temp går upp så reglerar den dåligt eller inte alls?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Värmepump går konstant, läckande växelventil?
« Svar #14 skrivet: 17 november 2023, 10:02:26 »
Beläggningar i kondensorn som hindrar värmeöverföringen brukar ge larm från högtryckslarm, framför allt i samband med en varmvattenkörning.

En undran, ska det röret hålla samma temperatur genom hela cykeln inklusive en varmvattenkörning, om ventilen fungerar som den ska? Så om temp går upp så reglerar den dåligt eller inte alls?

FörstÃ¥r inte riktigt frÃ¥gan men som jag tolkar den blir svaret att hetgasröret ska vara ca 30 grader varmare än utgÃ¥ende värmebärare när kompressorn gÃ¥r. Det betyder att när pumpen gör varmvatten är hetgastemperaturen högre än när den värmer huset. PÃ¥ min pump är hetgastemperaturen ca 75 grader när utgÃ¥ende radiatorvatten är lite över 40 grader och ca 85 grader när pumpen gör varmvatten. UtgÃ¥ende värmebärare är typiskt ca 53 grader under en varmvattenkörning. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!