Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad fÃ¥r man göra själv?  (läst 4422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad får man göra själv?
« skrivet: 24 november 2014, 14:07:23 »
Hej!

Jag har bestämt mig för att konvertera uppvärmningen från direktverkande el till bergvärme.
Nu undrar jag hur mycket och vad man får göra själv?

Borrningen tänker jag leja bort, samt indragning och anslutning av kollektorslang till pumpen.
Min granne är elektriker och har lovat dra fram el till pumpen.
Nu är det "bara" resten kvar.
Får man montera radiatorer, dra fram rör till dessa, ansluta dessa till pumpen, ansluta varmvatten från pump till huset osv? Finns det några delar man inte får göra utan behörighet?
När anslutningen är klar, är det något som måste besiktigas av oberoende besiktningsman? Är det då några papper, uträkningar, etc man måste kunna visa upp?

Jag har fått offerter på arbetet för att konvertera, installera och borra, men då detta låg på över 250' på samtliga offerter efter rot är det inte lönsamt att ta in någon utifrån. Gör jag allt själv enligt ovan hamnar jag runt 100' lägre, dvs runt 130'-150'.

Tack på förhand
/Stefan

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2014, 14:55:22 »
Kör på så länge du har kunskap och verktygen.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2014, 15:48:51 »
Tänk på att inte bara kraftmatningen till värmepumpen utan även eventuellt kablage till effektvaktens strömtransformatorer är att betrakta som starkströmsanläggning och alltså måste installeras av någon med behörighet, om man ska vara noga. Det duger INTE att, som alltför många gör, använda t ex en tunn telekabel eller nätverkskabel där även om spänningar och strömmar är låga i normal drift. Kom ihåg att när väl strömtransformatorerna sitter på plats i husets elcentral får de ALDRIG lämnas oanslutna på sekundärsidan, om man av någon anledning blir tvungen att slå på strömmen innan allt är färdigkopplat så måste sekundärledningarna kortslutas. Och se till att göra installationen så att det är helt uteslutet att det skulle kunna bli ett avbrott i de där kretsarna!

Det är lämpligt att elektrikern får göra även elinstallationer till ev cirkulationspumpar och motorstyrda shuntar om det förekommer sådana saker som inte är inbyggda i värmepumpen och färdigkopplade från fabrik.

Kablar till t ex ute- och inne-tempgivare brukar vara SELV (Safety Extra Low Voltage, f d klenspänning), så det krävs ingen behörighet för att hålla på med dem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #3 skrivet: 24 november 2014, 16:44:58 »
Jag har kopplat nästa hela huset själv och vill bara varna att det sticker lätt iväg ekonomiskt när man gör det själv. Fördelen som jag såg det var att jag kunde sprida ut kostnaden över åren (men det gör man ju om man lånar ihop och lejer bort arbetet också)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #4 skrivet: 24 november 2014, 23:05:55 »
Kör på så länge du har kunskap och verktygen.

gött, då vet jag. "Bara" att fläska på då ;)

Tänk på att inte bara kraftmatningen till värmepumpen utan även eventuellt kablage till effektvaktens strömtransformatorer är att betrakta som starkströmsanläggning och alltså måste installeras av någon med behörighet, om man ska vara noga. Det duger INTE att, som alltför många gör, använda t ex en tunn telekabel eller nätverkskabel där även om spänningar och strömmar är låga i normal drift. Kom ihåg att när väl strömtransformatorerna sitter på plats i husets elcentral får de ALDRIG lämnas oanslutna på sekundärsidan, om man av någon anledning blir tvungen att slå på strömmen innan allt är färdigkopplat så måste sekundärledningarna kortslutas. Och se till att göra installationen så att det är helt uteslutet att det skulle kunna bli ett avbrott i de där kretsarna!

Det är lämpligt att elektrikern får göra även elinstallationer till ev cirkulationspumpar och motorstyrda shuntar om det förekommer sådana saker som inte är inbyggda i värmepumpen och färdigkopplade från fabrik.

Kablar till t ex ute- och inne-tempgivare brukar vara SELV (Safety Extra Low Voltage, f d klenspänning), så det krävs ingen behörighet för att hålla på med dem.

Den är ingen shunt eller annat som skall in nu iaf, men allt annat eljobb som ska in nu låter jag som sagt grannen lösa. Jag hoppas att han har koll på effektvakten och hur man kopplar in den. Men det andra, om man måste koppla ur den var bra att veta. Så om man har en allpolig brytare till pumpen så skall vakten ligga så att ingen av ledarna kan brytas menar du?

Jag har kopplat nästa hela huset själv och vill bara varna att det sticker lätt iväg ekonomiskt när man gör det själv. Fördelen som jag såg det var att jag kunde sprida ut kostnaden över åren (men det gör man ju om man lånar ihop och lejer bort arbetet också)

Men hamnade det i slutpris som om du hade lejt bort det?
Hur mycket mer än beräknat blev det?

/Stefan
« Senast ändrad: 24 november 2014, 23:10:29 av Stefan_A »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #5 skrivet: 24 november 2014, 23:22:27 »
Den är ingen shunt eller annat som skall in nu iaf, men allt annat eljobb som ska in nu låter jag som sagt grannen lösa. Jag hoppas att han har koll på effektvakten och hur man kopplar in den. Men det andra, om man måste koppla ur den var bra att veta. Så om man har en allpolig brytare till pumpen så skall vakten ligga så att ingen av ledarna kan brytas menar du?

Ledarna till effektvakten ska inte kunna brytas överhuvudtaget. De blir ju ändå galvaniskt separerade från elnätet i och med strömtransformatorerna. Vanligtvis hänger det ut ungefär en halvmeter "lampsladd" från varje strömtransformator, det vanliga är att man drar in dem i en kopplingsdosa där man kopplar ihop ena polen på var och en av dem till en "nollpunkt" och drar sedan en 4-ledarkabel därifrån till den plint på värmepumpen där de ska anslutas. Ingenting i denna krets får jordas eller kopplas ihop med någon annan elinstallation om det inte uttryckligen står så i manualen för värmepumpen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2014, 23:24:47 »
Effektvakten ska ha en egen ledning från mätarskåpet eller huvudcentralen och går direkt till plinten i pumpen. På den ledningen ska det INTE sitta någon brytare och det är svagström som genereras av dom spolar (3 st) man sätter runt inkommande el-matningen. Dom känner hela husets belastning och kan därmed reglera ev tillskott.
TvÃ¥  :( fÃ¥r väl skylla pÃ¥ att det är sent pÃ¥ kvällen
« Senast ändrad: 24 november 2014, 23:26:48 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #7 skrivet: 25 november 2014, 08:21:17 »
Får man montera radiatorer, dra fram rör till dessa, ansluta dessa till pumpen, ansluta varmvatten från pump till huset osv? Finns det några delar man inte får göra utan behörighet?
När anslutningen är klar, är det något som måste besiktigas av oberoende besiktningsman? Är det då några papper, uträkningar, etc man måste kunna visa upp?

Det är det här som är så skönt med VVS, man får göra allt själv, (och egentligen mer, för man kan löda det gör inte rörmokarna mer pga alla krav), och begär man först in en offert så får man svart på vitt hur mycket man sparar, och det är inte lite. Och när det gäller värmepumpsinstallation så är det extra mycket man sparar, för installatörerna verkar lägga på 10-30 tusen utöver normal timpeng, med reskostnad och materialkostnad. Det är väl en slags administrationskostnad skulle jag tro. Försök få en vvsare att installera en värmepump och erbjud honom 600 i timmen, det ska nog till en rejäl lågkonjunktur innan han hör av sig. De är vana att installera på ett par dagar, då vill de inte gå på timpeng. Och försäkringar och garantier gäller exakt samma vid egeninstallation, men du bör försöka hitta någon erfaren typ ingenjör, reglertekniker som är med uppstarten, som kollar checklistan så att allt är påfyllt och avluftat och så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #8 skrivet: 25 november 2014, 08:27:35 »
Eventuellt kan du få förhöjd självrisk vid vattenskada om installationen inte är fackmannamässigt utförd.
Men oftast är det väl egentligen bara i våtrummen som det är särskilt rejäla kontroller på fackmannamässigheten.
Kan nog t.o.m vara så att du automatiskt för förhöjd självrisk om du inte har papper på att installatören haft "Säker vatten-utbildning" om det blir nåt i ett våtrum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #9 skrivet: 25 november 2014, 09:16:03 »
Helt riktigt och våtrum/badrum är ett område som branschen de senaste åren har har gjort sitt bästa för att muta in med olika krav och regler, men sanningen är den att försäkringsbolagens statistik säger att de flesta som bygger sitt eget badrum gör det väl så noggrant. Det är hastigheten som är problemet, alla hantverkare tar genvägar vid olika tillfällen, typ fan jag har inte med mig en sån koppling, den här duger (nog). En villaägare som sätter sig ner och planerar sitt badrum ena vintern och bygger det nästa tar inga genvägar, det blir bra gjort. Tätskiktet blir bra utan missar och fallet blir rätt.

Gör man det själv bör man ta lite foton och spara kvittona på tätskiktet. Man ska inte gå på det som branschen skriver om de svindyra våtrumsskivorna, man använder vanlig gips och lägger krutet på tätskiktet.

Utloggad Stefan_A

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #10 skrivet: 25 november 2014, 09:46:33 »
Tack för alla svar.

Jag har funderat på Nibes F1255-pump, och i installationshandboken på sidan 3 är det en checklista. Det är väl inte så dumt att något inte gäller om den inte är kontrollerad av en fackman innan uppstart?

När vi ändå är inne på installationsfrågor, så längst upp till höger finns ett kopplingsschema på anslutning av radiatorkretsen. Är det inte svårare än vad det är på bilden? En rörfirma jag var i kontakt med ville ha 10' för att ansluta radiatorkretsen till pumpen. Det var då utan material.

Länk till installationshandboken: http://www.nibe.se/nibedocuments/14287/231513-5.pdf

/Stefan

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #11 skrivet: 25 november 2014, 09:56:02 »
Det är inga konstigheter.
Det svåraste/farligaste är att se till att du har rätt koppel, rätt inkopplat på inkommande kallvattenmatning (till VVB).
Där skall finnas avstängning, backventil och säkerhetsventil och de skall vara rätt kopplade annars kan anläggningen flyga i luften när tappvattnet värms.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #12 skrivet: 25 november 2014, 10:28:04 »
Där skall finnas avstängning, backventil och säkerhetsventil och de skall vara rätt kopplade annars kan anläggningen flyga i luften när tappvattnet värms.
Vaccumventil är inte fel att ha heller :)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #13 skrivet: 25 november 2014, 11:02:20 »
En rörfirma jag var i kontakt med ville ha 10' för att ansluta radiatorkretsen till pumpen. Det var då utan material.

Det är inte så dumt att ändå betala för det i så fall, om de också kollar att resten är rätt utfört, och att de är med vid uppstart. Grattis till ett sådant avtal. Men normalt vill de inte göra så. De får visserligen en bra timpeng, men de tjänar mer på en normal värmepumpsinstallation med en offert på 120 tusen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vad får man göra själv?
« Svar #14 skrivet: 25 november 2014, 19:25:47 »
Fixar du att installera radiatorerna själv sÃ¥ är det inga problem att koppla in och drift sätta vp själv ocksÃ¥ du kan inte spara 10000 kr enklare  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!