Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Täppa för takfotsventilation?  (läst 20509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cillan

  • Gäst
Cillan
Täppa för takfotsventilation?
« skrivet: 12 maj 2012, 14:53:50 »
Vi har ett STORT problem som jag hoppas att någon här kan hjälpa oss med, om inte så kanske ni vet någon firma eller så som ni kan hänvisa mig till.
 
Vårt hus är 5 år gammalt och vi har ett valmat tak och kallvind. Vår byggare lade av någon outgrundlig anledning våra inkommande vattenrör uppe på vinden som sedermera visat sig vara ett stort misstag då rören VARJE vinter fryser. Som tur är så är det rör i rör men inte ens de tål ju hur många frysningar som helst.
 
Vi har haft hur mycket olika folk här som helst som tittat men ingen fattar hur och varför rören fryser då de ligger mellan innertaket och ångspärren och däröver har vi 50 cm lösull (glasfiber). Alla som varit här säger att det borde vara omöjligt för rören att frysa då det är hur varmt som helst när man doppar ner armen i lösullen. Underifrån är det meningen att rören ska värmas upp av värmen från bostaden där vi har ca 21-22 grader vilket borde vara tillräckligt för att värma rören även genom gipsskivorna.
 
Vi har en takfotsbredd på 80 cm och längst ut finns takfotsventilation och den går runt hela huset och även en strimma ventilation mellan takfot och yttervägg, där takfot och yttervägg möts (vet inte vad det heter).
 
Nu föreslog vår byggare att vi ska sätta en list för att täppa för takfotsventilationen samt täppa för ventilationen mellan takfot och ytterväggen med någon typ av fogmassa längs de delar där rören ligger. Alltså längs hela vardagsrumsdelen och badrumsdelen på nord/nordost sidan samt ev även vid lilla badrummets sida som ligger mot syd/sydväst.
Nu ligger inte rören speciellt nära ytterväggarna men någonstans måste det ju komma in kalluft.
 
Tror ni att dessa åtgärder kan göra så att det blir varmare uppe på vinden så att rören inte fryser i framtiden eller har ni några andra förslag? Värmeslingor på rören är inget alternativ då man inte kommer åt rören eftersom de ligger under ångspärren.
 
Då vi snart är desperata eftersom ingen ännu kunnat hjälpa oss så skulle vi vara väldigt tacksamma för förslag från er så att vi hinner åtgärda innan nästa vinter Sc:,h

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2012, 15:47:49 »
Vet ni mer exakt var rören fryser?
Är det "mitt på" så att säga eller är det i ytterkant, där rören går över från tak till vägg?
Kan möjligen ge lite vägledning till var man ska försöka åtgärda problemet.
Jag vet att man i vissa fall har löst problemet genom att låta vattnet rinna lite. Vi var och kopplade in en termostat åt en bostadrättsförening där man tvingats till att på sista huset i radhuset installera en magnetventil som när det det blir för kallt på vinden öppnar och låter en liten vattenmängd rinna kontinuerligt.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2012, 16:06:15 »
Ni ska INTE täppa för takfotventilationen för då får ni troligtvis en vind full med mögel.
Jag har sett en par fall med samma problem som ert, det har lösts med att man öppnat vägen utifrÃ¥n och taket över väggen. Där har man "fixat till" fusk med vindpapp och isolering. Vindpappen har varit kapad pÃ¥ tok för lÃ¥ngt ned, den ska gÃ¥ HEL upp, lika högt som isoleringen pÃ¥ vinden. Där man lagt skivor ovan isoleringen, som golv pÃ¥ vinden, har man kapat upp ett spÃ¥r mot ytterväggen ca 30 cm brett och lagt i lös  isolering i "rännan" för att stoppa kalldrag under skivorna.
Problemen har varit, fusk vid isolering, fusk med vindpapp. Felen har uppstått på några olika monteringsfärdiga husfabrikat som har haft liknade konstruktioner.
Det borde inte vara nått större problem för en erfaren byggare att hitta och åtgärda "problemen".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2012, 16:28:21 »
Ni ska INTE täppa för takfotventilationen för då får ni troligtvis en vind full med mögel.
Jag har sett en par fall med samma problem som ert, det har lösts med att man öppnat vägen utifrÃ¥n och taket över väggen. Där har man "fixat till" fusk med vindpapp och isolering. Vindpappen har varit kapad pÃ¥ tok för lÃ¥ngt ned, den ska gÃ¥ HEL upp, lika högt som isoleringen pÃ¥ vinden. Där man lagt skivor ovan isoleringen, som golv pÃ¥ vinden, har man kapat upp ett spÃ¥r mot ytterväggen ca 30 cm brett och lagt i lös  isolering i "rännan" för att stoppa kalldrag under skivorna.
Problemen har varit, fusk vid isolering, fusk med vindpapp. Felen har uppstått på några olika monteringsfärdiga husfabrikat som har haft liknade konstruktioner.
Det borde inte vara nått större problem för en erfaren byggare att hitta och åtgärda "problemen".

Tyvärr förstÃ¥r jag inte riktigt vad du menar med att de öppnat vägen utifrÃ¥n och taket över väggen. Menar du att de tagit bort plankorna frÃ¥n takfoten närmast ytterväggen och där bytt ut vindpappen till hela sÃ¥dana? Och hur menar du här " Där man lagt skivor ovan isoleringen, som golv pÃ¥ vinden, har man kapat upp ett spÃ¥r mot ytterväggen ca 30 cm brett och lagt i lös  isolering i "rännan" för att stoppa kalldrag under skivorna"? Ursäkta att jag inte förstÃ¥r men jag hoppas du har lust att förklara eller kanske skicka med en bild :-*
Tyvärr verkar det vara ett jätteproblem för ingen av dem som varit här och kollat har någonsin hört talas om ett sånt här problem.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2012, 16:32:16 »
Vet ni mer exakt var rören fryser?
Är det "mitt på" så att säga eller är det i ytterkant, där rören går över från tak till vägg?
Kan möjligen ge lite vägledning till var man ska försöka åtgärda problemet.
Jag vet att man i vissa fall har löst problemet genom att låta vattnet rinna lite. Vi var och kopplade in en termostat åt en bostadrättsförening där man tvingats till att på sista huset i radhuset installera en magnetventil som när det det blir för kallt på vinden öppnar och låter en liten vattenmängd rinna kontinuerligt.


Nej tyvärr vet vi inte vart rören fryser. Det enda vi vet är att nästan alla rör har frusit även de som går inåt mot mitten av huset. Men först av alla så fryser stora badrummets rör och de går ca 1-1,5 meter in från ytterväggen över vardagsrummet.
« Senast ändrad: 12 maj 2012, 16:35:24 av Cillas »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2012, 16:41:33 »
Man måste ta bort ytterpanel och kolla så att vindpappen är hel och når dit den ska, det kan även innebära att man måste öppna yttertaket längst ner för att komma åt.
Det är rätt vanligt att man lägger in ett golv ovanför isoleringen på vindar, vissa hus har det som standard (för att få ett förvaringsutrymme eller som förberedelse för att göra en inredd vindsvåning) för att inte få kalluft mellan "golvet" och isoleringen får inte "golvet" gå helt ut mot ytterväggen.
Det är ett rätt vanligt "problem" hos "prefab" lösningar men det visar sig oftast inte förrän det blir riktigt kallt och oftast i samband med att det är blåsigt. Eftersom jag bor i en del av landet ser jag "problemet" rätt ofta medan dom som bor i södra delen av landet kanske aldrig upplever "problemet".
Och det bottnar i dåliga konstruktioner och dåligt hantverk/kunnande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2012, 18:34:35 »
Rör i rör( ex 15/25 mm) vill ha en radie som är ganska stor....när man böjer i 90 grader.

Jag tror att böjarna går ovanför plastfolien ...upp i lösullen....

Kan man plocka ned innertaket? Ligger samtliga rör i ett rum( ex tvättstuga)?

Jag har varit med om exakt samma problem...i ett hus jag byggde.......för fyra år sedan....hmmmm.

Problemet löstes när rören tvingades/skruvades ned i glespanelen, så att de verkligen hamnade närmast inneluften.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #7 skrivet: 13 maj 2012, 01:35:39 »
Man måste ta bort ytterpanel och kolla så att vindpappen är hel och når dit den ska, det kan även innebära att man måste öppna yttertaket längst ner för att komma åt.
Det är rätt vanligt att man lägger in ett golv ovanför isoleringen på vindar, vissa hus har det som standard (för att få ett förvaringsutrymme eller som förberedelse för att göra en inredd vindsvåning) för att inte få kalluft mellan "golvet" och isoleringen får inte "golvet" gå helt ut mot ytterväggen.
Det är ett rätt vanligt "problem" hos "prefab" lösningar men det visar sig oftast inte förrän det blir riktigt kallt och oftast i samband med att det är blåsigt. Eftersom jag bor i en del av landet ser jag "problemet" rätt ofta medan dom som bor i södra delen av landet kanske aldrig upplever "problemet".
Och det bottnar i dåliga konstruktioner och dåligt hantverk/kunnande.

Det är ett betonghus vi bor i så någon ytterpanel finns inte och det enda "golv" som finns där uppe på vinden är en mittramp som man kan gå på.
För att våra rör ska frysa så behövs ingen större kyla, räcker med -8, -9 grader. När temperaturen sen går upp igen och det blir varmare så tar det längre tid för isproppen att smälta om det blåser än när det är vindstilla. Speciellt sydvinden är jobbig.
Om du har fler förslag på vad felet kan ligga så vore jag tacksam om du vill delge dem för som sagt....här verkar ingen fatta vad "problemet" är.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2012, 01:40:42 »
Rör i rör( ex 15/25 mm) vill ha en radie som är ganska stor....när man böjer i 90 grader.

Jag tror att böjarna går ovanför plastfolien ...upp i lösullen....

Kan man plocka ned innertaket? Ligger samtliga rör i ett rum( ex tvättstuga)?

Jag har varit med om exakt samma problem...i ett hus jag byggde.......för fyra år sedan....hmmmm.

Problemet löstes när rören tvingades/skruvades ned i glespanelen, så att de verkligen hamnade närmast inneluften.

Nej innertaket går inte att plocka ner. Enligt både rörmockarn som lade rören och byggaren så ligger inga böjar ovanför glesen utan allt ska enligt dem ligga under plasten.

Men OM någon del av rören nu skulle gå ovanför plasten hur kan man då få ner den under glesen och plasten. Man får väl inte ha sönder plasten?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #9 skrivet: 13 maj 2012, 08:59:43 »
Plast kan tejpas, men om alla rör ligger under plasten, så kanske de ligger för nära yttervägg.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #10 skrivet: 13 maj 2012, 09:46:47 »
Är det betong i ytterväggen är det bara att öppna vägg och tak från insidan får att rätta till dom fel som finns i vägg/tak anslutningen eller att öppna upp taket och fixa allt uppifrån, tyvärr är det inte så många fler alternativ. Men det är ju ett problem för den som inte gjort rätt från början.
För problemet ÄR att det drar in kall luft pga otätheter och det beror på fusk/okunskap.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #11 skrivet: 13 maj 2012, 10:52:52 »

Vårt hus är 5 år gammalt.

Som tur är så är det rör i rör men inte ens de tål ju hur många frysningar som helst.
 
Alla som varit här säger att det borde vara omöjligt för rören att frysa då det är hur varmt som helst när man doppar ner armen i lösullen.

Nu ligger inte rören speciellt nära ytterväggarna men någonstans måste det ju komma in kalluft.

Fan vad sjukt, det är så man tror att du driver med oss!!
Vad är rör i rör som gör att det tål frysningar? Tror att någon lurar dig och säger vilken tur att det är rör i rör fast det bara är prisolrör och det är nog bara marginellt starkare..

Du skriver att det är hur varmt som helst under lösullen men ändå fryser det, hmm Samt att rören ligger inte speciellt nära ytterväggarna!!

Sen skriver du att huset bara är 5 år gammalt och det har alltid frysit, men vart är dom som byggde huset då, dom har ju ansvar!!!!!

Nä, det ligger en hund begraven i din berättelse, det är ett betonghus, svinvarmt under lösullen osv..
Du sysselsätter iallafall några på forumet, men för mig är detta bara rödluvan å vargen!!

Sorry....
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #12 skrivet: 13 maj 2012, 13:02:35 »
Citera
Nä, det ligger en hund begraven i din berättelse, det är ett betonghus, svinvarmt under lösullen osv..
Du sysselsätter iallafall några på forumet, men för mig är detta bara rödluvan å vargen!!
Har suttit och läst lite till och från i tråden och jag är benägen att hålla med, all fakta har inte kommit upp på bordet.
Det första som slog mig var att varför lägga vattenrör över vinden och inte underifrån.
Hur går rören upp på vinden?
Hur ligger ledningarna i marken och var kommer de in i huskonstruktionen?
Och som sagt, vem byggde huset och varför har inte de rättat till felen?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #13 skrivet: 13 maj 2012, 15:01:38 »
Fan vad sjukt, det är så man tror att du driver med oss!!
Vad är rör i rör som gör att det tål frysningar? Tror att någon lurar dig och säger vilken tur att det är rör i rör fast det bara är prisolrör och det är nog bara marginellt starkare..

Du skriver att det är hur varmt som helst under lösullen men ändå fryser det, hmm Samt att rören ligger inte speciellt nära ytterväggarna!!

Sen skriver du att huset bara är 5 år gammalt och det har alltid frysit, men vart är dom som byggde huset då, dom har ju ansvar!!!!!

Nä, det ligger en hund begraven i din berättelse, det är ett betonghus, svinvarmt under lösullen osv..
Du sysselsätter iallafall några på forumet, men för mig är detta bara rödluvan å vargen!!

Sorry....

Ja du har din fulla rätt att tro vad du vill -  fast vÃ¥r verklighet är precis sÃ¥ som jag beskrivit det.
För det första är det INTE prisolrör vi har utan pexrör och JA de kan frysa X antal gånger utan att spricka MEN de tål inte hur många frysningar som helst (precis som jag inledningsvis skrev).
För det andra JA det är ett betonghus och under lösullen är det varmt.
För det tredje så ligger de rör som ligger närmast ytterväggen ca 1 meter in så speciellt nära ytterväggarna ligger alltså inga rör.

Ja huset är endast 5 år gammalt och byggaren sålde för några år sedan firman som sen gått i konkurs men han har ändå varit här och försökt hjälpa oss men tyvärr inte kommit på vad det är som felas. Visst jag kan verkligen hålla med om att det är okunskap av en byggare att inte kunna åtgärda en sån här sak. Men klarar inte han av det så måste jag kunna hitta någon annan men av dem som varit har ingen ännu kunnat lösa problemet. De har i princip bara varit uppe på vinden och kollat lite och sen kommit ner och sagt att med den isolering vi har så borde det vara omöjligt att rören fryser. INGEN hjälp alltså!! Därför gick jag nu ut här på forumet och satte min förhoppning till att någon här skulle kunna hjälpa oss, eller åtminstone kanske hört om någon annan haft samma problem så nästa gång du svarar kanske du kan ha något konstruktivt att komma med istället för att ifrågasätta sanningshalten i det jag skriver. Fattar inte varför du tror att någon överhuvudtaget skulle ta upp något problem här på forumet som inte finns. Inte skulle jag göra det iaf.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2012, 15:16:30 »
Och hjälp har du fått, det är bara att öppna upp och göra om.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 756
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!