Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frostskydda diskmaskin och kylfrys med elvärmekabel i avstängd stuga  (läst 9270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Nu kommer snön och kylan. Förra året blev elräkningen i sommarstugan rätt dyr. Vi var inte ute under flera månader under smällkalla vintern och hade grundvärmen på. Grundvärme och grundvärmeförresten. Luftvärmepumpen var på och den kan inte ställas under 10 grader och ställs den på 10 grader verkar den bli igenisad utomhus så fort det börjar snöa så vi ställer upp den något.

Inför denns säsong har jag funderat på att stänga av värmen även i WC, badrum och kök men att ha värme under diskmaskinen och bakom kylskåpet.

Så här har jag tänkt det:
Badrum
Tvättmaskin tappas ur
Torktumlarens vattenbehållare töms
med tryckluft, [1?] kg blåses varm och kallvattenledningar och termostatblandare torra. Jag blåser i varm och kallvattenledningarna samtidigt genom termostaten.
vattenlås får en skvätt glykol
WC
Ledningar blåses ur och vattenlås får glykol
KÖK
Ledningar blåses ur
vattenlås får glykol

Kvar finns nu ett källarrum för installationer som hålls över 0 grader och diskmaskin som kräver att man skruvar loss den ur bänkskivan, skruvar ner den och drar ut den och kör den med losskopplad avloppslang fritt liggandes platt mot golvet. Där börjar det kännas besvärligt.
Jag funderade på att lägga golvvärmekablar eööer självbegränsande värmekablar eller liknande under diskmaskinen i stället för att hålla dess underdel något över 0 grader.

Sen har vi moderna kylfrysar som får spunk när det blir för kallt utanför dem och då blir för varma inne i dem.
Jag funderade på att ha golvärmekablar även under och bakom den nedersta delen för att värma upp luften där så de känner att de ska var med i matchen. En termostat placerad i överkant gör att när de längst ner placerade värmekablarna tillsett att det är 10 grader längst upp så ska de i vart fall inte fortsätta värma.

Vad säger ni?
Kan man blåsa termostatblandare torra?
Kan man lösa värmefrågan som jag tänkt det?
Vilken kabel bör man ha?
Är det någt annat man bör tänka på?

Mvh
Karl

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Jag har också hållit på lite sådär under många år som säkerhet om värmen skulle lägga av, utomhustempen låg ofta på -25 till-35

Men värmeslingor under kyl/frys Sc:,h, töm det istället och låt det vara avslaget..
Har du orkat med allt jobb med tryckluft och alla andra vinteförberedelser tycker jag du ska gå hela vägen och stänga av elen helt..

Men sen kommer nästa problem, huset kommer förmodligen röra på sig så du kan räkna med bla, sprickor i väggar och tak.. Huset mår i regel inte bra av att ta bort all värme och dom kostnaderna för att åtgärda alla nytillkommna fel, kan överstiga era förhöjda elräkningar med råge för att rätta till..
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kan du inte byta ut Glykol mot T-röd?
Glykol i naturen är inge bra har jag hört. (Kan kanske vara en skröna?)  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
En av ideerna är att när det blir under 0 ute gå från att hålla 10 kring VP (det funkar bra att ha den på 10 så länge det inte är frysgrader ute) till + 1 där det gäller dvs vi kommer oftast att ha det varmare inne än ute dvs tiden med betingelser då det kan bli fuktigt och rått inne är rätt kort och därmed så hoppas jag att de problem du nämner inte kommer till lika stor grad som om vi hade haft det helt nerstängt. Den lilla värmetillförseln i köket tänkte jag även kunde bidra till att hålla det tort
Sorptionsavfuktare finns i källaren.
Ev skulle man ha en sån även i resten av huset under vinterläget...

Tja Tröd funkar nog så länge den inte hinner avdunsta...

Spillolja fryser inte det heller har jag hört...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Kan du inte byta ut Glykol mot T-röd?
Glykol i naturen är inge bra har jag hört. (Kan kanske vara en skröna?)  dontknow

Det beror på vad det är för glykol. Propylenglykol skall vara relativt ofarligt (E1520, godkänt som livsmedelstillsats).

Miljöfakta.
Propylenglykol är biologiskt lätt nedbrytbar, har låg giftighet
för vattenorganismer och bioackumuleras inte i vattenmiljö.
Normal hantering och mindre utsläpp bedöms ej utgöra någon
skaderisk. Större utsläpp eller ofta upprepade mindre utsläpp
kan dock ha skadlig eller störande inverkan på den yttre
miljön.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Karl_U

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
Japp brunnen ligger nära så det blir propylenglykol. tummenupp Etylenglykol och spillolja är inge vidare i maten...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om brunnen ligger nära kanske du skulle köra med etanol.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Koppla in ett tryckkärl med etanol, sen är det bara att slå om en ventil och köra ut spriten i ledningarna. Inget blåsande med tryckluft i rören eller manuellt fyllande av vattenlås. Är ju bara att ta vodka/hemkört så är det livsmedelsgodkänt och bra också. ;)
NÃ¥ja..

Både tvätt- och diskmaskin borde det ju gå att fylla på med sprit eller möjligtvis glykol så att inget fryser sönder. Lite smidigare det än att tömma och hålla på.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Kan du inte byta ut Glykol mot T-röd?
Glykol i naturen är inge bra har jag hört. (Kan kanske vara en skröna?)  dontknow

Etylenglykol är ju giftig för människor och de flesta däggdjur, men den bryts ner snabbt av diverse mikroorganismer.
Det otrevliga med glykolblandningar som kommer ut i marken är snarare eventuella tillsatser som ska hindra korrosion, pannstensbildning mm, som i allmänhet inte är deklarerade. Om man använder begagnad glykol så kan den dessutom vara förorenad av motorolja och lite av varje.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!