Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inte lika bra värme längre med 4 Ã¥r gammal Mitsubishi MSZ-FD25VA  (läst 11182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Jaha då var man tillbaks igen. Har haft en Mitsubishi MSZ-FD25VA sedan november 2007 och varit hyffsat nöjd med den. Fram till i år så har jag kunnat köra den inställd på 20 eller 21 grader med fläkhastighetens läge 2 vid 0-+5 grader. Detta har gett mig behaglig värme utan att jag blivit trött på fläktljudet. När det däremot varit under 0 så har jag fått köra på läge 3 o vid -5 o lägre, läge 4. Då blir jag dock trött i skallen efter ett tag.
I år funkar dock inte dessa inställningar utan jag har fått köra med läge 3 eller 4 trots att det inte varit kallare än 1-+5.

Då är det frågan om man kan göra något åt det? Många kommer säkert föreslå att jag får helt enkelt köra med högre fläkhastighet men hur går det då när graderna kryper ner under 0 och det blir kallare? Om den inte klarar av att värma upp vid 0-+5 med läge 2 som den har gjort förr så lär den ju inte fixa det när det blir frysgrader.

Kan vakkuumsugning eller påfyllning av kylmedel vara en lösning eller har det inte med saken o göra alls?
Ska jag testa o ta bort filtrena för att få bättre genomströmning eller kan det finnas någon annan bättre lösning?

Tacksam för genomtänkta svar :).

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Har du gjort ren inndelen på de 4 årene? Om ikke, gjør det. Du vil garantert merke stor forskjell. Jeg har allerede gjort ren min varmepumpe to ganger på 1 år, senest nå i dag. Stor forskjell.

Eksempel på en metode her:
« Senast ändrad: 18 december 2011, 21:40:26 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Jo jag har gjort rent den 2-3 gånger per år genom att ta bort allt damm o smuts från galler o filter. Har gjort det två gånger i höst så jag är nästan 100 % säker på att det inte har med det att göra. Det blev nämligen ingen skillnad efter rengöringen.

Någon annan idé på vad det kan vara som inte är som det ska med pumpen? Är det verkligen bara smuts o damm som kan orsaka mitt problem?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Egentlig ikke noe annet. Inverter er inverter, og den skal "lese" behovet ut fra temperatur den leser er status. Er den for lav skulle den gi på nok til å avgi tilstrekkelig effekt selv på lav viftehastighet. Eneste jeg kan tenke på da er å heve setpunkt på innedel, f.eks 2 grader og så kjøre lav vifte. Hvordan oppleves temperatur da?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Det lustiga är att när jag ökar börvärdet så verkar inte pumpen orka med att öka värmen utan istället så blir värmen något lägre, i alla fall om det är riktigt kallt ute. Går jag tex från 21 till 23 så blir det inte varmare utan då tycker jag att det blåser något kallare istället. Kan det vara så att pumpen måste ställa in sig ett tag (några timmar) innan den nya värmen kommer att produceras? Detta sker ju alltså när det är kallt typ -5--15. Har inte testat det nu när det är runt 2-+5. Vill ju inte att elkostnaderna ska öka men det kanske jag får räkna med då nu inte pumpen producerar lika bra med värme som förut. Har testat med att ta bort filtren så får vi se om det är någon skillnad när jag vaknar imorgon.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Har du varit ut och kikat pÃ¥ utedelen och se om och hur mycket frostat/isat det är - är det frostfria band och kanske väldigt mycket is där köldmediet släpps in i slingan och ofta kombinerat hög hetgastemperatur ut frÃ¥n kompressorn  (typ bit över 100 grader vid -15 grader utetemperatur), sÃ¥ är det ofta köldmediebrist och därmed att du har läcka.

är det en enda sort snö/isblock så kan man misstänka att avisningen inte fungerar etc. pga någon sensorfel mm.



   

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Håller med ovanstående.
Varvar kompressorn även upp fullt vid inst 21 ºC  för att sen inte öka mer vid höjning till 23 ºC blir svaret ovan ännuu troligare.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Ok, låter som om jag får ha lite koll på det när det blir kallt.

Verkar dock som om jag får kolla lite mer på det här med rengöringen en gång till. Det blev ingen skillnad när jag tog bort filtrena inatt så en ordentlig rengöring kanske ändå är på sin plats. Har tittat på denna tråd o fått lite tips på hur man ska gå tillväga: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40326.0
Tänker åka till biltema o köra in lite tryckluft på burk o dammsugarmunstycke. När det gäller medel för rengöring verkar ju ac-cleaner lite overkill eller är det någon som har större erfarenhet av detta medel. Att köra med vätska vill jag helst undvika då det kan orsaka skador på tapet o annat.
Finns ju också tips på att använda spray som man lägger på o sedan kör lite kyla:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20367.msg200104#msg200104
Kanske det blir en AC-rengöring från biltema istället. Någon har ju sedan kört med ångtvätt men det kanske inte behövs då ifall man kör kyla efter sprayen:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44196.msg429249#msg429249
Har för övrigt aldrig kört med rengöringsdriften på FD:n eftersom jag aldrig använt AC:n för det är väl det som den är till för eller?
« Senast ändrad: 19 december 2011, 09:33:32 av it2ceda »

Utloggad ninjan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
Rengöringsmedel använder vi aldrig, däremot plockar vi isär innedelen och blåser rent med tryckluft och tvättar av fläkthjulet. Du ska ALDRIG köra utan filtren. Tycker att det är alldeles för lite att göra rent filtrena 2-3 ggr per år, självklart beroende på hur man har det hemma men minst en gång per månad vid säsong.

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Ok!

Är det komplicerat o ta isär innerdelen? En massa skruvar etc?
Rengöringsmedel använder vi aldrig, däremot plockar vi isär innedelen och blåser rent med tryckluft och tvättar av fläkthjulet. Du ska ALDRIG köra utan filtren. Tycker att det är alldeles för lite att göra rent filtrena 2-3 ggr per år, självklart beroende på hur man har det hemma men minst en gång per månad vid säsong.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Ok!

Är det komplicerat o ta isär innerdelen? En massa skruvar etc?

Ja og nei. Jeg ville først gjort det som var mulig å gjøre av rengjøring uten demontering først. Da får du sikkert igjen 75-80% av effekten!! Kos deg med den, og så gjør du mer til sommeren når du kan eventuelt leve med at demontering krever reparasjon ;) om du er uheldig med noe, og har litt tid på å få det i orden før du mp ha maskinen til å varme igjen.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad it2ceda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 98
  • Karma +0/-0
Det var lite komplicerat att ta bort hela kåpan eftersom jag har svårt att ta bort eventuella skruvar på ovansidan. Gjorde dock en ordentlig rengöring utan att ta bort kåpan o det verkar som om det hjälpte en hel del. Nu behöver jag bara köra på läge 2 o med 21 grader börvärde precis som jag gjort tidigare. Få se vad som händer när det blir lite kallare. Körde också med ögat men jag vet inte om det gjorde någon skillnad. Har den nu i det läge som jag alltid kört med.
Ja og nei. Jeg ville først gjort det som var mulig å gjøre av rengjøring uten demontering først. Da får du sikkert igjen 75-80% av effekten!! Kos deg med den, og så gjør du mer til sommeren når du kan eventuelt leve med at demontering krever reparasjon ;) om du er uheldig med noe, og har litt tid på å få det i orden før du mp ha maskinen til å varme igjen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!