Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utegivare  (läst 5106 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Utegivare
« skrivet: 17 januari 2012, 15:42:13 »
Hur exakta är era utegivare?
På min Bosch stämmer temperaturen skapligt ner till -11 därefter blir det lite "glädjemätning" dvs givaren ger ett varmare värde än det verkliga.
Någon med likartat fenomen och hur har ni löst detta? Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2012, 15:43:38 »
Den kanske värms av värmeläckage från huset? Testa att flytta ut den nån cm från väggen med några distanser...

Min mäter hyfsat rätt, men den är ganska trög så den brukar ligga nån/några grad efter då tempen ändras snabbt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2012, 15:54:45 »
Hur exakta är era utegivare?
På min Bosch stämmer temperaturen skapligt ner till -11 därefter blir det lite "glädjemätning" dvs givaren ger ett varmare värde än det verkliga.
Någon med likartat fenomen och hur har ni löst detta? Sc:,h

Hur sitter givaren monterad? Om den sitter direkt mot väggen kan den visa för varmt på grund av värmeläckage genom väggen. Jag har monterad mina givare på distanser (muttrar) för att minimera problemet.

Jag har t om fått lov att montera innegivaren i Uppsala så eftersom det drar kallt i innerväggen ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2012, 15:59:57 »
Det är så den är monterad, med distanser o väl skyddad från sol. De övriga givare jag mätt med parallellt har varit monterade på exakt samma sätt intill utegivaren. Det verkar inte heller vara fördröjning, då utetemperaturen var -21grader visade utegivaren flera grader varmare hela tiden(flera timmar).

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Utegivare
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2012, 19:28:59 »
Det är så den är monterad, med distanser o väl skyddad från sol. De övriga givare jag mätt med parallellt har varit monterade på exakt samma sätt intill utegivaren. Det verkar inte heller vara fördröjning, då utetemperaturen var -21grader visade utegivaren flera grader varmare hela tiden(flera timmar).

Har du din referensmätare pÃ¥ samma höjd ?  Vid lÃ¥ga temperaturer skiljer det ibland flera grader om höjdskillnaden blir ett par m(kallare nära backen).  Min 'pÃ¥liltige utetempgivare'(kollat pÃ¥ jobbet mot 'riktig utrustning') visar lika som VP:ns utegivare om det blÃ¥ser mycket, men när det är kallt och vindstilla kan det skilja ett par grader. VP-utegivaren sitter pÃ¥ ca 2.5m över backen pÃ¥ garaget, som i sin tur stÃ¥r 1m högre än huset. Blir ett par m skillnad mellan de tvÃ¥ givarna.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2012, 20:03:40 »
Utegivaren stämmer rätt bra, (tiondels skillnad) mot de referensmätare jag använder, ner till ca 11 minus det är när temperaturen sjunker ytterligare man noterar att utegivaren "inte hänger med". Under 20 minus kan det vara flera graders skillnad. Resultatet blir väl att utegivaren "lurar" VP att inte producera tillräckligt.
Nu har vi ju en riktig mildvinter och har bara haft under 20 enstaka dagar så det har inte märkts nämnvärt på innetemperaturen iallafall. 8)

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Utegivare
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2012, 20:10:56 »
För mig verkar det fungera bra, tempkurvan är ställd så temperaturen i huset blir bra.
När det blåser "gasar" den litelite extra jämfört med husets tempmätare, och det korrigerar lite av vindavkylningen...tycker jag det verkar som...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Utegivare
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2012, 20:37:58 »
Funkar bra för mig.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2012, 22:26:48 »
Jag byte min givare någon år sedan till Elfas 60-260-25 pga. liten felvisning har fungerat bra,
visserligen har det inte varit så kalt här på länge att jag kan svära om det blir riktigt galt.
Närvarande +0,5grader mot DS1820 givare.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2012, 07:32:10 »
Jag byte min givare någon år sedan till Elfas 60-260-25 pga. liten felvisning har fungerat bra,
visserligen har det inte varit så kalt här på länge att jag kan svära om det blir riktigt galt.
Närvarande +0,5grader mot DS1820 givare.
Tack för svar, det kan ju vara ngt galet med givaren speciellt som avvikelsen inte är linjär.
Nu är det ju inget stort problem precis men jag avvaktar tills jag fått svar från Bosch.
Nu är det ju nästan varmgrader, 6-10 minus, och då funkar styrningen perfekt. :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utegivare
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2012, 08:16:23 »
Testa att mäta motståndet vid några olika kända utetemperaturer. Mät vid pannan så att du får med kabelresistansen och koppla bort minst ena kabeln från plinten innan du mäter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2012, 09:07:29 »
Testa att mäta motståndet vid några olika kända utetemperaturer. Mät vid pannan så att du får med kabelresistansen och koppla bort minst ena kabeln från plinten innan du mäter.
OK, tackar för tipset.  *vinkar*

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utegivare
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2012, 10:22:54 »
Jag hade redan fått mailsvar från Bosch! Dom är blixtsnabba i supporten. Thumbsup
De menade att någon grads avvikelse vid dessa låga temperaturer faller inom ramen för normal tolerans, således inget att fundera vidare på. Det man kan göra är att justera kurvan något. Nu kör jag VP mot acktank med flytande kondensering, och vi hann aldrig notera någon temperaturförändring då vi inte haft någon längre kallperiod och då kompenseras detta av acktanken! :)

Utloggad LFN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Utegivare
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2012, 08:43:26 »
Hej, jag undrar hur den kopplade utetermometern/givaren drivs från min värmepump IVT C6?
Den är ju trådansluten men jag börjar undra om den får ström från pumpen eller finns det nåt batteri i termometern ute som måste bytas (har haft pumpen i 3år & har inte funderat på detta tidigare).

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Utegivare
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2012, 08:59:49 »
Man kan säga att utegivaren "får ström från pumpen".
Utetemparaturgivaren (liksom alla andra temperaturgivare på pumpen) är ju ett motstånd som har olika resistans (mäts i ohm) vid olika temperaturer.
Pumpen mäter då vilken resistans utegivaren har för tillfället och omvandlar detta i sitt styrsystem till vilken temperatur det är ute.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!