Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 360P med fjärrvärmeväxlare, kan man komplettera med Solpaket?  (läst 4388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Jag undrar om man kan komplettera en frånluftsvärmepump med fjärrvärmeväxlare med ett solpaket, nån som vet?

http://www.solenergiteknik.se/
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Rita en liten skiss på det du har och berätta mer vad du vill åstadkomma...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Hej,

Jag har en liknande lösning fast utan fjärrvärme-växlaren. Den vet jag inte hur den är inkopplad så jag vet inte om det går att göra på samma sätt.

Jag har iaf gjort som sÃ¥ att jag kompletterat med en ack-tank som värms av  solpanelerna. Den använder jag för att förvärma kallvattnet innan det gÃ¥r in i varmvatten-beredaren i 360 (med en tappvattenautomat). För att utnyttja solen även till golvvärmen gör jag sÃ¥ att jag lÃ¥ter golvvärme-returen stöd-värmas i ack-tanken innan det gÃ¥r tillbaka till nibe 360. Vad du mÃ¥ste se upp med är att inte ge niben för varmt varmvatten och golvvärme-retur. Jag har blandningsventiler som stryper ner värmen till 60 grader för varmvattnet och 35 grader för golvvärmen. Men detta mÃ¥ste du kolla upp med leverantörer för värmesystemet.

Hoppas ovan var begripligt och till någon hjälp.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Ja, någorlunda begripligt, jag har ju inte flyttat in i huset ännu då det håller på att byggas, så allt ligger ju på en väldigt teoretisk nivå för mig ännu..
Jag antar att jag måsta vända mig till Nibe o kolla om dessa tre (Nibe 360P, fjärrvärmeväxlare och solvärme med acc-tank) går att koppla ihop.
Tack för hjälpen hittills.
« Senast ändrad: 20 april 2010, 14:13:57 av shogo »
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
Hej,

Jag har en liknande lösning fast utan fjärrvärme-växlaren. Den vet jag inte hur den är inkopplad så jag vet inte om det går att göra på samma sätt.

Jag har iaf gjort som sÃ¥ att jag kompletterat med en ack-tank som värms av  solpanelerna. Den använder jag för att förvärma kallvattnet innan det gÃ¥r in i varmvatten-beredaren i 360 (med en tappvattenautomat). För att utnyttja solen även till golvvärmen gör jag sÃ¥ att jag lÃ¥ter golvvärme-returen stöd-värmas i ack-tanken innan det gÃ¥r tillbaka till nibe 360. Vad du mÃ¥ste se upp med är att inte ge niben för varmt varmvatten och golvvärme-retur. Jag har blandningsventiler som stryper ner värmen till 60 grader för varmvattnet och 35 grader för golvvärmen. Men detta mÃ¥ste du kolla upp med leverantörer för värmesystemet.

Hoppas ovan var begripligt och till någon hjälp.

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
Har du något mer än sol som värmer din ack tank vintertid.Om inte så kyls ju returen då inte tillräckligt med värme finns i acktanken.Följden blir då att att tillsats värme tillkallas i niben om jag fattat allt rätt?
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Hej,

Jag har ingenting som stöder ack-tanken i dagsläget. Har ev funderat på någon form av värmepump men inga konkreta planer. För att inte bli tvungen att "värma" allt för mycket vatten i ack-tanken har jag satt ventiler så att jag kan styra vart golvvärme-returen går in i tanken. Så på vintern går returen in högt i tanken. Det optimala vore ju att kunna koppla förbi ack-tanken helt på vintern men det tänkte jag inte på vid installation.

mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
Fick svar från Nibe:
Det går att docka till solpaneler till NIBE F 360 P med fjärrvärmemodul. Man måste ha en ack-tank. Se bifogade principskiss.
http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/Nibe_ritning_M10394-2_till-sol_flvp.pdf

Så det verkar som att det inte skulle vara någon omöjlighet, nån som har någon uppfattning om hur mycket man skulle kunna spara per år om man kompletterade med detta.
Om jag fattat rätt finns det ev även möjlighet att få bidrag till en del av kostnaden?
 
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!