Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt hemma ....  (läst 5016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad haslingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Kallt hemma ....
« skrivet: 09 januari 2010, 15:00:33 »
Hej

Jag har en CZ65L + 6 kW tilläggsvärme med ILTO 10 tilluft och 500 L acctank. Jag har golvvärme i vårt två våningshus som är på 260 kvm. Huset är ännu inte färdigbyggt men är byggt med 30 cm isolering i golv, 50 cm i tak och frigolitbyggklossar fyllda med betong på 20 cm frigolit. Det som kvarstår är för att få ett helt klimatskal är att isolera fullständigt runt alla fönster. De flesta är klara. De flesta fönster är 3 glas fönster.

Nu när det är -16 grader så har jag ca 17 grader inomhus trots att hela värmesytemet går för fullt.

Retur temperaturen är ca 21 grader på golv värmeslingorna.

Jag har bytt till radiator värme för att få högre ut temperatur i golv värmeslingorna

Är hela systemet feldimensionerat? Alla beräkningar säger att det skall fungera.
Vad är det som är fel?
Bygger själv villa i Stockholm. 260 kvm i två plan med en 20 kvm utbyggnad på taket. På nedervåningen golvvärme med slipat betonggolv som golvmaterial. På övervåningen idag betong bjälklag med flytspackel som ytskickt senare skall det vara parkett. Isolering 30 cm frigolit i grunden. 50 cm ekofiber i 90% av taket och 30 cm i resterande del. Det är 20 cm frigolit i väggarna.

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hemma ....
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2010, 16:28:56 »
Värt att notera kan vara att det behövs enormt mycket mera effekt när plattan är ny och har torkat ur.

//Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt hemma ....
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2010, 18:40:59 »
Som Rohmel säger... Du bor på en jättebetongklump som kräver mycket värme i början innan den torkat samt blivit uppvärmd.
Vad har du för förÃ¥ngartemp? CE 65 Är väl inställd pÃ¥ -20 frÃ¥n fabrik har jag läst ngnstans... Och där mÃ¥ste du ju ligga om kompressorn  skall skrapa ihop ngt vid sÃ¥n kyla (-16) annars fÃ¥r du sänka luftflödet genom pumpen.

Jag har själv en CE50 den stängde jag av i morse när jag kom frÃ¥n jobbet. Det var -18 ute och pumpen lämnar effektivt -13 ut alltsÃ¥ en förlust pÃ¥ 5 grader.  :-\  mvh john

Utloggad haslingen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hemma ....
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 02:38:49 »
Jag har bott i huset i över 18 månader. Betongen borde vara torr. Men det är intressant det du säger med att man får en förlust då temperaturen går under -15 grader. För om man drar in -16 gradig luft genom till luften. Den värms av 2kW förvärmare och sedan värms den till 18 grader av till lufts delen på CZ. Med för stort ut flöde av luft så måste inflödet värmas lika mycket.
Så olm man stänger av frånluften och låter värmeparonerna värma golvvärmen så borde det bli ganska varmt?`
Bygger själv villa i Stockholm. 260 kvm i två plan med en 20 kvm utbyggnad på taket. På nedervåningen golvvärme med slipat betonggolv som golvmaterial. På övervåningen idag betong bjälklag med flytspackel som ytskickt senare skall det vara parkett. Isolering 30 cm frigolit i grunden. 50 cm ekofiber i 90% av taket och 30 cm i resterande del. Det är 20 cm frigolit i väggarna.

Utloggad anma70

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: UmeÃ¥trakten
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hemma ....
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2010, 11:08:24 »
AngÃ¥ende vad Mr. Frost skriver ovan sÃ¥ blir jag lite förvÃ¥nad.  När du säger att du stänger av din CE50 nu när det var -18 grader ute för att det enligt dig blev en förlust pÃ¥ 5 grader, stänger du dÃ¥ av frÃ¥nluften ocksÃ¥ eller är det bara kompressorn du stängde av?

Anser mig inte vara någon expert alls men ventilera huset måste du ju göra och att du hellre då skickar ut +20 gradig luft (eller vad du nu har för temperatur inomhus) än att låta värmepumpen återvinna så mycket som möjligt av den luften låter för mig knasigt.

Men jag kan ju ha helt fel vilket nÃ¥gon säkert kommer att informera mig om snart  ;)

Mvh, Andreas
Fristående 1,5 plans villa, 200kvm platta med golvärme. Uppvärmning CE50

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hemma ....
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2010, 20:06:36 »
Hej!
Temperaturen ute har ingen som helst betydelse för värmepumpens förmåga att ge värme. det är frånluftens temp som betyder någonting. om frånluftens temp är 20 grader så spelar det ingen som helst roll om det så är minus 35 ute, effekten är ändå 5 kw med viss förlust pga luften är torrare vid den tempen. Jag tror att Mr Frost har blandat ihop en CZ med en luft/luft VP. Om man antar att Mr Frost har rätt så skulle det knappast vara någon vinst med att göra VV med en frånlufts-vp, då är ju avluften bara ca
- 8 grader, så är det kallare än så skulle vp:n inte göra någon nytta. Kort sagt så skulle jag vilja säga att Mr Frost svamlar en hel del.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt hemma ....
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2010, 09:40:56 »
en första felsökning angående temperaturer i golvvärmen är att kolla inställningarna på fördelaren.
har stött på flera ggr i nya hus att rörmokaren lämnat alla strypningar fullt öppna i tron om att rumstermostaterna fixar biffen, eller om han glömt av de.
även cirkpump lämnas ofta med fullt ös

hur som helst så medför det att inte värmepumpen orkar jobba upp nån temperatur att tala om och fungerar därför inte optimalt.
kan va värt att kolla det först.

angående din pump på 6,5 kw o 260 m2, så tror ja det kommer behövas en del tillsats om du ska ha allt till 21 grader. för de blir inte mycket kraft över att göra vv heller.

men viktigt är givetvis att huset är tätt först innan du kan konstatera om de funkar.
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hemma ....
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2010, 01:39:26 »
hur har det löst sig för trådskaparen?
Bor själv i 250 kvm och har en CE65L. Haft kallt i vinter som alla andra och har haft problem med dålig golvvärme i enstaka rum där värmen inte nådde 20 grader. Rörisen har fixat det genom att spola rent rören.
Annars har värmen funkat bra. Elpatronen på 6 kw har fått jobba en del dock: 2800 kwh december-februari. Detta trots stödeldning i kamin motsvarande ca 2000 kwh. Dec-februari producerade VP 9500 kwh. Solvärmen gav samma tid 27 kwh - inte helt oväntat (bästa marsdagen hittills har den givit 24 kwh).
COP för VP dessa vintermånader ligger på 3,22. Om man inräknar elen till fläkten blir COP istället 2,71.

Alltså ca 15000 kwh har gått åt för att hålla ca 20 grader i denna kalla vinter med en medeltemp på ca -5 grader dec-feb där vi bor.
Märker när man besökt kompisar som inte har VP utan elpatron - där har man frusit medan vi aldrig märkt av kallras annat än från en köksfläkt där kallrasskyddet ibland strejkar.
Hade i början av vintern glömt att skruva upp cirkulationspumpen från 2 till 3 och det gjorde att VP tvingades producerade alldeles för varmt vatten till golvet.
Prognos för elenergiåtgång till värme och varmvatten gm VP+EP hela första året från inflyttning i april 2009 till april 2010 ligger på ca 10 000 kwh. DÄrtill kommer all hushållsel inkl el till fläktar och pumpar på ca 6700 kwh.
Ovanpå det kommer solen ha givit 2000 kwh (enl energimätare som kanske visar för lite enl solinstallatören...) och vedbriketter ca 2000 kwh (köpte nästan ett ton och har gjort av med 400 kg). Totalt alltså energiåtgång på ca 21 000 kwh vilket blir 84 kwh/kvm. Och därav köpt elenergi för 68 kwh/kvm. Det tycker jag är en bra siffra för 5 personer varav 3 rikligt duschande tonåringar, mkt tvätt, matlagning, disk och teve, datorer etc.
Vårt förra hus från 1976 var 20% mindre, hade sämre värmekomfort vintertid pga kallras från dåliga fönster och där gjorde vi av med drygt 30 000 kwh (under mildare vintrar visserligen) - det blir 142 kwh/kvm. Å andra sidan var köpt elenergi bara 24 kwh/kvm - resten fjärrvärme producerad från 90% skogsavfall. I nuv hus kunde vi tyvärr ej få fjärrvärme.
Miljömässigt är det dock inte fullt så dåligt då 7000 kwh av vår nuvarande el är vindproducerad då vi är delägare i O2.
« Senast ändrad: 21 mars 2010, 01:56:02 av sjönära »
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad dantor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hemma ....
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2010, 00:07:39 »
Efter år på hyllan har värmemätaren inkopplats och några mätningar som visar kommer här
11 dagar 10/3 till 21/3
Uppmätt effekt 0,802 MWh och Eleffekt 0,335MWh = cop 2,4
Avgiven effekt enligt CZ 50L 0,977MWh = cop 2,9  ganska stor skillnad.
2kW eltillskott under denna tid.
Alla avfrostningar inräknade i dessa effekter.
Inte så värst kallt under dessa dagar.
Södra Dalarna är platsen.

Är alla pumpar lika tro?

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Kallt hemma ....
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2010, 02:42:50 »
Sjönära:

Är du verkligen nöjd med det resultatet du fick första Ã¥ret, och att inte du haft varmt i alla rum med CZ65 och 2800 kwh elpatron ?  Sc:,h

Du som hade isolerat så bra, och hade bra temp redan under byggtiden med 6kw byggvärmare och isolering kvar att göra.
Och med solvärme.

??

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Kallt hemma ....
« Svar #10 skrivet: 01 april 2010, 23:56:54 »
är jag nöjd?

jodå, anläggningen har inte varit optimalt trimmad och idag 1 april kan jag konstatera 11358 kwh till apparatrummet där VP står. Detta på 355 dagar. Och av 11358 så får man dra bort 2100 kwh för pumpar och fläktar (jag har fast momentan digital elmätare dels för hela huset, dels för apparatrummet så jag vet vad det mesta drar i ström).
Ã…terstÃ¥r 9250 kwh.  Och elpatron har förbrukat 3902. Det blir ca 5350 kwh till VP som säger att den producerat 16415 kwh. Det fÃ¥r jag till ett COP pÃ¥ 3.
Solen är nu uppe i 2006 kwh.
Och sÃ¥ har jag eldat upp ca 400 kg vedbriketter  - blir ca 2000 kwh (för 1000 kr).
Jag har alltså köpt 9250 kwh el och 2000 kwh biomassa för att värma huset.
Det blir 45 kwh per kvadratmeter köpt energi.
och om man lägger till solen blir det ytterligare 8 kwh/kvm.
Därtill kommer 7000 kwh el som gått till pumpar, fläktar, lampor, datorer, maskiner. Och denna el har ju blivit värme i stor utsträckning också.
SÃ¥ totalt har huset gjort av med 16300 kwh el / 355 dagar.
Det blir 65 kwh/kvm.
Lägger man till ved och sol så blir det 82 kwh/kvm totalenergi.
« Senast ändrad: 02 april 2010, 00:28:39 av sjönära »
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!