Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av värmekurva  (läst 6277 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
Injustering av värmekurva
« skrivet: 07 januari 2010, 11:38:34 »
Hej

Försöker ställa in min värmekurva efter bästa förmåga :) Installatören har ställt in Kurva:5 Förskjutning:-2 på min 310P. När jag kör med fullt öppna slingor fick jag ca 25-26 grader inne då det var -19 ute och det känns lite onödigt... det blir sällan så kallt här på Åland. Jag funderar nu på att köra kurva 6 -1 (som Gotland) vad tror ni om det?

Fakta:
Bor på Åland
Golvvärme i betong

Observera att jag är helt ny på detta område.. har tidigare kört pellets med styrning på motorshunt och givare samt fullt öppna radiatortermostater. Har aldrig sysslat med värmekurvor. Alla tips är därför välkomna!!

Mvh Micke
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 11:50:18 av LoonQ »
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 12:48:55 »
Ajaj, gör tvärtom. Blir det varmt inne då det är kallt ute så sänk kurvan. Prova kurva 4 istället.

Men var inte ledsen för det, tvärtom sÃ¥ är det bättre ju lägre kurva du kan ha.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2010, 13:00:41 »
Hur kan det då stå i manualen att man köra kurva 5 i Uppland men kurva 4 i Dalarna? Har jag fått det om bakfoten? Borde det inte vara tvärt om ifall lägre kurva ger lägre framledning?

AAhhh pumpar är svårt ;) men jag kanske kan klura ut det... finns det någon allmän beskrivning av hur dessa kurvor fungerar ? så jag kan läsa in mig.
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2010, 13:06:51 »
Hur kan det då stå i manualen att man köra kurva 5 i Uppland men kurva 4 i Dalarna? Har jag fått det om bakfoten? Borde det inte vara tvärt om ifall lägre kurva ger lägre framledning?


Lägre kurva lägre framledning!
Anledningen till "ologiska" kurvor i olika landsändar, beror på att det oftast isoleras mer i norra änden av landet
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2010, 13:07:17 »
Det är riktigt att en lägre kurva ger lägre framledningstemp vid samma utetemperatur.

Husen i Dalarna är troligen lite bättre isolerade och har lite rejälare radiatorer än de i Uppland för att klara kylan bättre. Därför kan de ha en lägre kurva. Sen är värdena i manualen bara riktvärden som man kan börja med, man måste sen justera efter värmesystemets och husets egenskaper.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2010, 13:08:14 »
Varje hus är unikt man får ändra tills kurvan passar.

Men allmänt är det som Carl säger blir det varmare inne när det blir kallt ute då är kurvan för hög!

Har man jämn men "fel" rumstemp då ska man ändra förskjutningen!

Alldeles riktigt jag ska ju klara mej med max 55 fram om det är -40 ute!!! I skåne kanske man kan ha 50 fram vid -15 ute och då behöver skåningen högst värmekurva.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2010, 13:21:27 »
ok, tack för hjälpen provar kurva 4 ikväll :)
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2010, 15:40:46 »
Ytterligaren en liten fråga: Det är termostater på mellanvåningen men manuell reglering på nedervåningen.. när jag ställer in framledningen med fullt öppna slingor på nedervåningen behöver jag väl inte bry mig om termostaterna... de öppnar väl bara mer för att behålla tempraturen?
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2010, 22:43:50 »
Det är bra om du har alla ventiler fullt öppna, blir det för varmt nånstans så är det bäst med "fast" strypning.
I nåt enstaka rum kan man använda termostater.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 09:58:59 »
Det är bra om du har alla ventiler fullt öppna, blir det för varmt nånstans så är det bäst med "fast" strypning.
I nåt enstaka rum kan man använda termostater.

Fast det där är inte lika kritiskt med 310P som jobbar med fast kondensering. Men det är bättre att låta VP:ns shunt styra värmen i huvudsak.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2010, 10:08:14 »
Var inte med och designade värmesystemet.. kom in för sent i bilden :( Därför är det termostater som styr hela mellanvåningen. Bottenvåningen regleras dock manuellt.
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2010, 09:27:00 »
Hej

Det går framåt... nu kör jag kurva 4 och -2. Jag måste fortfarande strypa de manuellt styrda slingorna för att det inte ska bli varmare än jag önskar.

Är tanken att jag ska justera in kurvan så att det med fullt öppna slingor blir exakt så varmt som jag vill ha? eller ska jag strypa och låta det finnas en viss marginal?
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Injustering av värmekurva
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2010, 17:26:49 »
Hitta kurvan först, sen kan du strypa om du har för varmt nånstans
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!