0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vid garanti så är det säljaren som måste bevisa att det är kunden som orsakat skadan om säljaren inte vill ersätta skadan. Bland annat därför som t.ex. SonyEricsson har ett papper i sina telefoner som färgas röd om telefonen utsätts för fukt, är papperet rött så kan man säga adjö till allt vad ersättning heter.Vid reklamationsrätt så är det köparen som ska bevisa att felet fanns vid inköp av varan. Hur lätt är det? Vid massfel exempelvis H16 fungerar reklamationsrätt utmärkt då kompressorn har ett fel sedan den var ny.
Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.
HejJag läste konsumentverkets grej och det som är intressant är väl följande:CiteraEfter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.Den för konsumenten intressanta delen är "göra troligt".Det räcker alltså att göra det troligt att felet uppstod för att det fanns där från början.Skulle konsumenten vara tvungen att bevisa att felet fanns från början skulle man kunna slopa lagen eftersom det i princip inte går att bevisa att nått som gått sönder var dåligt redan innan det gick sönder eftersom det ju nu är trasigt.Däremot är det ju ganska troligt att den var dålig från början allrahelst som den nu har gått sönder.MVHMesser