Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Krokodilen
« skrivet: 29 november 2007, 21:44:24 »

Jo det har ju BO råd med.....nytt  designskal på Philips tv några  egna  finesser inkluderat.....sen  dubblar eller 3 dubblar  dom  priset och  säljer till  designkåta ....inget  fel  i  det  iofs......men marginalen  blir ju en  helt annan  äb på en LG tv för  7000:-

Krokodilen
Skrivet av: messer
« skrivet: 28 november 2007, 14:21:51 »

Hej

Det jag upplever som en försämring är att nuförtiden så kan en radiohandlare t.ex köpa en radio utan garanti från fabriken, han kan få den billigare mot att avstå, det innebär att när man kommer in i radioaffären och vill ha varan reklamerad så kommer man med ett problem för affären att lösa.
Då ska man stå där och försöka förklara för en okunnig radiohandlare att det är han som skall fixa detta.
Självklart vill han inte stå för kostnaden och du som då står där och vill hävda din lagliga rätt till reklamation måste då om du har tur vända dig till konsumentverket med lite otur så får du stämma butiken civilrättsligt.
Den bästa hjälpen tycker jag ligger i den goodwill som tillverkaren ofta vill leva upp till.
Ta t.ex den diskussionen som råder ang den värmepumpen som låter så grannen klagar, om han inte får hjälp att fixa problemet och det forsätter att diskuteras här så kommer det att innebära att dom som läst om ljudproblemet inte vill köpa en sådan pump av två skäl, ett att man inte vill ha besväret med en ev entullt dålig produkt och det andra är om man inte kan få fel avhjälpta av vilket slag det vara månde pga säljande företag eller tillverkaren.
Jag vet t.ex att Bang&Olufsen ibland låter garantin förlängas på vissa fel på produkten, dom är verkligen måna om sina kunder och sin goodwill.

MVH
Messer
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 28 november 2007, 11:25:34 »

Hej
Jag läste konsumentverkets grej och det som är intressant är väl följande:
Citera
Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.
Den för konsumenten intressanta delen är  "göra troligt".

Det räcker alltså att göra det troligt att felet uppstod för att det fanns där från början.

Skulle konsumenten vara tvungen att bevisa att felet fanns från början skulle man kunna slopa lagen eftersom det i princip inte går att bevisa att nått som gått sönder var dåligt redan innan det gick sönder eftersom det ju nu är trasigt.
Däremot är det ju ganska troligt att den var dålig från början allrahelst som den nu har gått sönder.

MVH
Messer

Hej Messer!  Det är ju helt rätt att "göra troligt" nog räcker väl i dessa sammanhang, annars är ju reklamationsrätten helt verkningslös. Med saklig och trovärdig argumentation tror jag att man löser det mesta vad gäller detta med reklamation, givet att inte säljaren kan bevisa att några oegentligheter har skett från köparens sida, och jag vill nog än en gång påstå att reklamation är i huvudsak tänkt att användas i enstaka felärenden och inte vid s.k massfel, för då är det ju upp till säljarens ansvar att ta tillbaka och åtgärda produkten kostnadsfritt, alt lämna en ny utbytesprodukt istället.
Med sakliga och trovärdiga argument ang t.ex en enstaka komponent som har gett sig tidigt i en produkt ifh till att samma komponent vanligtvis håller avsevärt längre i de flesta andra av samma slags produkter så skulle naturligtvis både Allmänna reklamationsnämnden och ev domstol gå på den linjen, och då skulle det ju bli frågan om s.k omvänd bevisföring, d.v.s att det ändå blir upp till säljaren att bevisa att felet inte kan vara ursprungligt p.g.a t.ex en delvis undermålig komponent vid tillverkningen, vilket väl får betraktas som en i det närmaste omöjlig uppgift.
Så det hela hänger väl delvis på som Rickard också påtalar att det är upp till om säljaren ställer sig positiv till det hela för enkelhetens skull, men viktigast tror jag ändå är att köparen inte viker ned sig (vilket jag tror är vanligast), utan står på sig och inte drar sig för att driva ärendet vidare om man inte kan få gehör för reklamatonsrätten hos säljaren. Så enklaste är det ju, och som numera kommer allt mer är att man förlänger garantierna så att de täcker in de 3 åren som reklamationsrätten gäller, för sköter man sina kort rätt så är det ju ytterst nästan samma sak som jag ser det, om än via en lite omständigare procedur.


Mvh Raffen.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 november 2007, 11:15:04 »

Jag tycker inte att det är är en fråga om att förstå, fråga er istället när/om ni någonsin hört att någon lyckats reklamera en vara efter mer än 2 år, utom i de fall när det handlat om rena seriefel typ H16 och Fläktlager...  ???

Skrivet av: GS
« skrivet: 28 november 2007, 11:03:13 »

Hej Björn.
Första stycket i länken till konsumentverket inleds med: "Från och med 1 april 2005 har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst, mot nuvarande två år" alltså ingen tvekan om när nya regeln infördes. :)

Andra stycket: "Om man har köpt en vara som man förväntar sig ska hålla i många år är det dessvärre inte alltför ovanligt att den slutar fungera när två år har gått. Handlar det om kapitalvaror kan det bli dyrt för konsumenten. För att förbättra konsumenternas ställning har regeringen beslutat att förlänga rätten att reklamera till tre år."
Huruvida detta fungerar i praktiken vet jag inte, men andemeningen torde väl ändå vara ganska klar.
Förstår du nu? :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 november 2007, 07:54:45 »

Hur gör man troligt att felet funnits där från början om maskinen bevisligen fungerat i mer än 6 månader?

Jag vidhåller att det är mycket svårt att få igenom ett reklamationskrav om inte leverantören ställer sig positiv till det hela.

Att göra troligt eller att bevisa är dessutom i princip samma sak om det kommer till en rättegång, du måste i vart fall bevisa att du kan göra det troligt att felet funnits där hela tiden.

Ett exempel på där man kan göra troligt att felet funnits där hela tiden är t.ex. om det fattas en del i en maskin, t.ex. en värmekabel i bottentråget, saknas den så syns det förmodligen också att det aldrig suttit en där = Ursprungligt fel

Om värmekabeln istället sitter där men slutar att fungera efter 1-3 år så ser jag det som mycket tveksamt om man kan hävda ursprungligt fel. (förutsatt att maskinen inte hela tiden dragits med avrinningsproblem och att du har dokumenterat det)

Ett ursprungligt fel enligt mitt sätt att se det är ett fel som funnits där sedan varan var ny, och en komponent som får en kortare livslängd än normalt behöver inte betyda att det är ett ursprungligt fel, det kan t.ex. vara åska eller statisk elektricitet som gjort den kortare än normalt, eller att du som kund t.ex. rengjort inne/utedel på ett sätt som inte tillräckligt skyddat elektroniken - det finns hundratals sätt att förkorta livslängden på en vara eller en komponent.
Om däremot du kan visa på att många andra drabbats av samma komponentfel kan du göra troligt att felet är ursprungligt, t.ex. som i fallet H16.

Min bestämda uppfattning är att det helt hänger på säljarens goodwill huruvida man lyckas reklamera en vara p.g.a. ursprungsfel.
Jag tror också det är därför en de flesta företagen lämnar 2 eller 3 års garanti, för att slippa hamna i reklamationsträsket.

En kompis försökte för övrigt reklamera sin plasma-tv vars kontakter på moderkortet enligt servicekillen var av så dålig kvalitet att det inte var konstigt att felet (glapp) uppstått redan efter 2.5 år.

När kompisen sa åt honom (en mycket erfaren servicetekniker) att han hävdade min rätt att reklamera så skrev han plötsligt in att skadan berodde på åska.
Då har du i alla fall en chans att få hjälp att betala reparationen (av försäkringbolaget).

Som kompisen förstod skulle det bli mycket svårt att driva en reklamationstvist med LG Sverige.
Om de skulle godkänna en "dålig" moderkortskontakt skulle det ju kunna innebära att de fick återta hela serien för åtgärd...
(Som i fallet H16)
Skrivet av: messer
« skrivet: 28 november 2007, 04:14:40 »

Hej

Jag läste konsumentverkets grej och det som är intressant är väl följande:
Citera
Efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början.
Den för konsumenten intressanta delen är  "göra troligt".

Det räcker alltså att göra det troligt att felet uppstod för att det fanns där från början.

Skulle konsumenten vara tvungen att bevisa att felet fanns från början skulle man kunna slopa lagen eftersom det i princip inte går att bevisa att nått som gått sönder var dåligt redan innan det gick sönder eftersom det ju nu är trasigt.
Däremot är det ju ganska troligt att den var dålig från början allrahelst som den nu har gått sönder.

MVH
Messer
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 27 november 2007, 19:36:22 »

Vid garanti så är det säljaren som måste bevisa att det är kunden som orsakat skadan om säljaren inte vill ersätta skadan. Bland annat därför som t.ex. SonyEricsson har ett papper i sina telefoner som färgas röd om telefonen utsätts för fukt, är papperet rött så kan man säga adjö till allt vad ersättning heter.
Vid reklamationsrätt så är det köparen som ska bevisa att felet fanns vid inköp av varan. Hur lätt är det? Vid massfel exempelvis H16 fungerar reklamationsrätt utmärkt då kompressorn har ett fel sedan den var ny.

Hej Panasonic E9!  Så om jag förstår dig rätt så har man alltså förlängt konsumentskyddet från 2 år till 3 år när det gäller reklamationsrätten av en vara eller tjänst till absolut ingen som helst nytta, med mindre än att nästan alla andra får samma fel eller utsatta för samma misstag (massfel).
Det har jag nog väldigt svårt att tro på förstås, då hade det ju varit betydligt enklare att korta ned den gamla reklamationsrätten från 2 år till 6 månader direkt isf.

Mvh Raffen.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 27 november 2007, 16:49:16 »

Vid garanti så är det säljaren som måste bevisa att det är kunden som orsakat skadan om säljaren inte vill ersätta skadan. Bland annat därför som t.ex. SonyEricsson har ett papper i sina telefoner som färgas röd om telefonen utsätts för fukt, är papperet rött så kan man säga adjö till allt vad ersättning heter.

Vid reklamationsrätt så är det köparen som ska bevisa att felet fanns vid inköp av varan. Hur lätt är det? Vid massfel exempelvis H16 fungerar reklamationsrätt utmärkt då kompressorn har ett fel sedan den var ny.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 27 november 2007, 13:11:42 »

Nja, det är där jag anser att du har helt fel.
För att du som kund skall kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel så anser jag att du måste kunna visa på att fler än du drabbats av samma fel, en enstaka maskin kan ju alltid ha råkat få en undermålig komponent - det innebär inte att felet har varit ursprungligt eller ett konstruktionsfel.

Hej Rickard!  Nej det tror jag väl inte att jag har så fel i detta. Om du läser vad du själv skriver så är det väl som jag kan förstå det i allra högsta grad motiverat med en reklamation i ett sådant fall, eftersom olycksfall ju händer i de bästa familjer som man brukar säga, och då tror jag väl snarare att reklamationsrätten är avsedd för dylika enstaka tillfällen som nu nämns, och inte vid s.k massfel, eftersom då är det ju liksom inget snack om saken. Sen om det nu skulle gå så långt att det skulle krävas en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden eller t.om domstol (vilket väl inte är önskvärt), och om nu säljaren kan tänka sig att figurera där och skämma ut sig så är det väl upp till honom, för jag kan inte se annat än att slutlösningen givetsvis skulle bli till köparens fördel i ett sådant fall.

Mvh Raffen.
Skrivet av: messer
« skrivet: 27 november 2007, 13:09:35 »

Hej

Rickard om en maskin har fått en undermålig komponent monterad så är det ju faktiskt ett ursprungligt fel.

Varför tror ni att en konsument skall vara tvungen att bevisa att ett fel är ursprungligt.
Det är ju absurdt att en lag skulle vara skriven så att ingen konsument skulle kunna använda den lagen.

Nu ska jag kolla vad kunsumentverket skriver.

MVH
Messer
Skrivet av: Guest
« skrivet: 27 november 2007, 13:00:23 »

Vad menar du med det GS. Har du någon kommentar på mitt eller
Rickards inlägg är du välkommen att kommentera.


BjörnK
Skrivet av: GS
« skrivet: 27 november 2007, 11:52:06 »

Är det bara Raffen som orkat kolla länken till konsumentverket. ???
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 27 november 2007, 06:06:21 »

Nja, det är där jag anser att du har helt fel.
För att du som kund skall kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel så anser jag att du måste kunna visa på att fler än du drabbats av samma fel, en enstaka maskin kan ju alltid ha råkat få en undermålig komponent - det innebär inte att felet har varit ursprungligt eller ett konstruktionsfel.

Som jag ser det är de flesta reklamationsfallen en ren goodwill från säljande företags sida, om de inte vill ersätta dig lär du få mycket svårt att kräva din rätt, det lär nog krävas en anmälan till allmänna reklamationsnämnden eller domstol, och för att få igenom ditt krav där tror jag nog att det lär krävas nån form av bevis för att en stor mängd av den maskin du reklamerat gått samma öde till mötes, t.ex. H16 eller Panasonics dåliga fläktlager på tidigare modeller borde inte vara svårt att bevisa - några tiotals utskrifter från detta forum borde kunna räcka som bevis...

Men som sagt, en enstaka händelse av en art som inte går fastslå betyder att felet funnits där sedan starten eller som bevisligen beror på en dålig konstruktion tror jag blir väldigt jobbigt att få igenom, om inte säljaren har en tillmötesgående inställning.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 26 november 2007, 23:51:35 »

Reklamera kan man väl bara göra om man kan göra för troligt att felet funnits där redan vid tillverkningen.
Rätt svårt att få nån att tro att transistormodulen varit defekt sedan tillverkningen men ändå fungerat i drygt två år.
Eller så är alla fel som uppstår reklameringsbara.... utom yttre åverkan av ägaren.

Hej Rickard!  Njae jag vet inte det jag, om transistordelen skulle ge sig redan efter 2 år och inget anmärkningsvärt kan påvisas från användningen (däribland ingen yttre åverkan), och det inte klart framgår vid köpet att man kan anta en ungefärlig livslängd för nämnda komponent om ca 2 år, utan man kan utgå ifrån en normalt klart längre livslängd (låt oss säga 5-10 år), så är det naturligtvis en dålig konstruktion, eller dåliga ingående detaljer i modulen, vilket naturligtvis då har funnits där sedan tillverkningen, och är då självklart reklameringsbart så som jag ser det.
Sedan kommer det säkert inte att gå helt friktionsfritt, och det eftersom det ju också heter att efter sex månader är det köparen - konsumenten - som måste kunna bevisa, eller göra troligt, att felet fanns där från början, hur nu det skall gå till i detalj, det vet jag ju inte, men med sakliga argument från köparen så får det väl istället då bli säljarens sak att försöka bevisa att felet inte är ursprungligt, och det kan ju också bli en grannlaga uppgift för säljaren.
Så i princip har du ju rätt i ditt antagande att alla fel är reklameringsbara om inget spec kan påvisas, om man nu inte har riktigt goda skäl att anta att livslängden är starkt begränsad.

Mvh Raffen.

 
Skrivet av: Guest
« skrivet: 26 november 2007, 18:07:01 »

F*n va tiden går fort....javisst var det 2005 dom ändrade - tack Raffen Thumbsup

Sen stämmer det Rickard skriver, om man tänker använda reklamationsrätten efter
produktgarantin gått ut måsten man dokumentera ursprungsfelet....lite knepiga regler...


BjörnK
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 26 november 2007, 16:25:58 »

Reklamera kan man väl bara göra om man kan göra för troligt att felet funnits där redan vid tillverkningen.
Rätt svårt att få nån att tro att transistormodulen varit defekt sedan tillverkningen men ändå fungerat i drygt två år.

Eller så är alla fel som uppstår reklameringsbara.... utom yttre åverkan av ägaren.
Skrivet av: Raffen
« skrivet: 26 november 2007, 15:47:13 »

3 års reklamationsrätt infördes förra året, på våren tror jag.
Före det var det 2 års reklamationsrätt!
BjörnK

Hej BjörnK!  Enligt Konsumentverkets länk så har konsumenter tre år på sig att reklamera en vara eller en tjänst och detta gäller från och med 1 april 2005. Eftersom reglerna trädde i kraft den 1 april 2005 så innebär det att den förlängda reklamationstiden gäller varor och tjänster som man har köpt den 1 april 2005 eller senare. För varor som man har köpt före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

Mvh Raffen.
Skrivet av: Guest
« skrivet: 26 november 2007, 13:17:28 »

3 års reklamationsrätt infördes förra året, på våren tror jag.
Före det var det 2 års reklamationsrätt!

BjörnK
Skrivet av: GS
« skrivet: 26 november 2007, 10:51:58 »

Skrivet av: lassemannen
« skrivet: 26 november 2007, 09:47:36 »

Tack så mycket!

Garantierna är 2 år på maskinen och 5 år på kompressorn! Man får väl hoppas på att det är kompressorn då!

Lasse
Skrivet av: Guest
« skrivet: 26 november 2007, 00:54:28 »

Hej, enligt parameterlista är kretskort, transistormodul eller kompressor trasig.

Service måste du ha - frågan är vilka garantier du har...


BjörnK
Skrivet av: lassemannen
« skrivet: 25 november 2007, 23:01:49 »

Jag har en pump som är 2,5 år gammal och har lagt av! Den visar efter några knapptryck felkod F99! Vad kan detta innebära? Är det service som gäller på en så pass ny maskin? Man blir ju lite fundersam!
Lasse

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!