Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte Nibe F410P --> Bergvärme  (läst 544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ETOR

  • Gäst
ETOR
Byte Nibe F410P --> Bergvärme
« skrivet: 02 januari 2019, 15:43:07 »
Hej,
har för avsikt att byta en befintlig Nibe F410P till en bergvärmelösning.
Huset är på 130 m2 i ett plan, byggt 1988 med vattenburna radiatorer samt förvärmd tilluft (mekanisk till- och frånluft)
Enligt husets dokumentation är effektbehovet 6,2 kW vid DUT -22°C. SÃ¥ vitt jag kan se har radiatorerna en total effekt pÃ¥ ca 3 kW och därmed torde ca 3 kW tillföras via tilluften. 

Har haft några installatörer hemma som lämnat förslag på lösning och offert. Dock verkar ingen ha funderat så mycket kring den relativt låga radiatoreffekten utan bara tagit med ett "godtyckligt" FTX-aggregat. De FTX-aggregat som offererats har ett litet elvärmebatteri vilket inte verkar speciellt energieffektivt när huset verkar ha ett såpass stort effektbehov via tilluften. Värmeväxlingen återför väl rimligtvis viss effekt (?) men hur mycket effekt som behöver spetsas med är oklart för mig.

Ska jag köra på nån av de offererade lösningarna men förbereda för en kanalvärmare med vattenbatteri om det visar sig att FTX-aggregatet inte räcker till?
Eller finns det FTX-aggregat med inbyggt vattenbatteri?
//ETOR
 
 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!