Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missljud F730  (läst 647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
Missljud F730
« skrivet: 03 mars 2024, 18:44:43 »
Sista veckorna har jag identifierat ett missljud från min F730. Det kommer från nedre delen av pumpen i närheten av spillvattenkoppen. Jag har ignorerat det en tid men tog bort fronten idag. Ljudet låter som ett konstant sörplande.

När jag drog bort slangen som kommer från avfrostningen (svart spiralliknande slang) upphörde ljudet. Nedre delen av slangen som sitter fast i spillvattenkoppen gick och ta bort. Där fanns det som är på bilden. Den vänstra, i rent skick säkert transparenta, plast/gummiaktiga satt i den högra svarta. Det märkliga är att den vänstra inte släpper igenom vatten. Det var också en del skit som ni kan se.

Vad är den vänstra till för och behöver den vara där? Den vänstra har ett hålrum som träs in i en pinne som finns i den högra. Den vänstra blir vinklad när den sitter i den högra. Missljudet försvann när jag tog bort dessa delar.
« Senast ändrad: 03 mars 2024, 19:23:12 av NiJa »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Missljud F730
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2024, 07:17:50 »
Det är en backventil/vattenlås. Tanken med den är att den ska hindra pumpen att dra in luft den vägen. Om du förlänger slangen så kan du istället göra en "loop" så behövs inte den, då kommer loopen att utgöra vattenlås (det komer ligga vatten längst ner i loopen)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Missljud F730
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2024, 15:32:35 »
Det är en backventil/vattenlås. Tanken med den är att den ska hindra pumpen att dra in luft den vägen. Om du förlänger slangen så kan du istället göra en "loop" så behövs inte den, då kommer loopen att utgöra vattenlås (det komer ligga vatten längst ner i loopen)
Tack!
Men som den sitter hindrar den ju vatten att lämna från avfrostningen eller är det så att det rinner ut och på sidan av backventilen?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Missljud F730
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2024, 18:59:01 »
När den fungerar som den ska så kommer vatten uppifrån att få den lilla skivan att öppna sig /vrida sig men när det inte finns något vatten så är det meningen att den ska stänga sig genom undertrycket som bildas (dvs att pumpen vill suga upp luft genom slangen) Om du inte har en backventil i funktion så kommer pumpen dra tjyvluft som inte kommer passera förångaren om jag fattat det rätt. Om du istället gör en loop på slangen innan änden stoppas ner i spillvattenkoppen så kommer det alltid att finnas lite vatten längst ner i loopen som då gör att tjyvluft inte kan dras in den vägen. Helkasst ritat men du förstår ändå
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Missljud F730
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2024, 19:24:19 »
När den fungerar som den ska så kommer vatten uppifrån att få den lilla skivan att öppna sig /vrida sig men när det inte finns något vatten så är det meningen att den ska stänga sig genom undertrycket som bildas (dvs att pumpen vill suga upp luft genom slangen) Om du inte har en backventil i funktion så kommer pumpen dra tjyvluft som inte kommer passera förångaren om jag fattat det rätt. Om du istället gör en loop på slangen innan änden stoppas ner i spillvattenkoppen så kommer det alltid att finnas lite vatten längst ner i loopen som då gör att tjyvluft inte kan dras in den vägen. Helkasst ritat men du förstår ändå
Tackar igen! Jo, vattenlåstekniken förstår jag. Där emot är det inte lika självklart med hur luften ska passera eller inte till förångaren. Loop på slangen låter klokt men jag är tveksam om orginalslangen räcker till en sådan lösning.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Missljud F730
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2024, 19:40:54 »
Tackar igen! Jo, vattenlåstekniken förstår jag. Där emot är det inte lika självklart med hur luften ska passera eller inte till förångaren. Loop på slangen låter klokt men jag är tveksam om orginalslangen räcker till en sådan lösning.

Min bildlärare roterar många radianer i sin grav....
RIP "love" Lotta

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Missljud F730
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2024, 19:44:26 »
Min bildlärare roterar många radianer i sin grav....
RIP "love" Lotta

Underbart med dessa illustrationer! Jag tar ödmjukt emot dessa och konstaterar att ni är konstnärsämnen båda två!

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Missljud F730
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2024, 19:47:46 »
Jag drar slutsatsen att det antagligen var all fuktig smuts som fanns i backventilen som gjorde missljudet. När jag gjort rent och satt tillbaka densamma är ljudet borta (åtminstone för stunden).
Luftsuget drog antagligen med sig lite vatten som fanns i smutsen och det blev ett sörplande ljud.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Missljud F730
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2024, 22:56:03 »
Skönt att höra!! Eller skönt att int höra sörplandet ;)

Om det visar sig att det inte funkar i längden kan man förlänga slangen. I mitt fall så bytte jag originalslangen på vår tidigare pump när en motsvarande backventil i metall hade ärgat sönder. Loopen jag gjorde då fungerade fint resten av pumpens livstid
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad mange39

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: enköping
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud F730
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2024, 04:35:48 »
samma på min fick min utbytt på garanti ärende tydligen smuts som tar kål på dom enligt tekniker fick en ny blå modell som enligt dom var uppdaterad

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Missljud F730
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2024, 16:00:48 »
samma på min fick min utbytt på garanti ärende tydligen smuts som tar kål på dom enligt tekniker fick en ny blå modell som enligt dom var uppdaterad
Hur gammal är din F730 om du fick den på garantin?
Var det alltså en ny backventilen du fick?
« Senast ändrad: 07 mars 2024, 16:27:42 av NiJa »

Utloggad mange39

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: enköping
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud F730
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2024, 04:22:38 »
under 1 år i drift är pumpen

ja precis fick ny backventil enligt tekniker så gick det på garantin.
men kunde lika gärna vara husgaratin med (husbyggaren) då huset är nytt med


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!