Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solcellsbidrag beviljat - Anläggning beställd...  (läst 12993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Plötsligt händer det. Strax före jul fick jag en oväntad julklapp frÃ¥n Länsstyrelsen. Min ansökan om bidrag för solceller som jag lämnade in i april 2011 har beviljats.  studs

Jag har redan jagat in nÃ¥gra offerter och skall försöka bestämma mig sÃ¥ fort som möjligt. Just nu stÃ¥r jag och velar om hur jag skall göra med växelriktarna. Antingen en liten växelriktare pÃ¥ varje panel eller en eller ett par större växelriktare för hela anläggningen.  Sc:,h Jag har nÃ¥got träd som skuggar lite vissa tider under vÃ¥r och höst, sÃ¥ av den anledningen skulle jag gärna välja lösningen med smÃ¥ växelriktare, men den stora nackdelen som jag ser det är ju att jag fÃ¥r mÃ¥nga potentiella felkällor. Kostnaden blir jämförbar mellan de olika lösningarna. Fabrikaten pÃ¥ växelriktare är SMA och Enphase.

NÃ¥gon som vill ventillera eventuella erfarenheter i detta?
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 13:38:10 av Amatör-Micke »
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Plötsligt händer det. Strax före jul fick jag en oväntad julklapp frÃ¥n Länsstyrelsen. Min ansökan om bidrag för solceller som jag lämnade in i april 2011 har beviljats.  studs

Jag har redan jagat in nÃ¥gra offerter och skall försöka bestämma mig sÃ¥ fort som möjligt. Just nu stÃ¥r jag och velar om hur jag skall göra med växelriktarna. Antingen en liten växelriktare pÃ¥ varje panel eller en eller ett par större växelriktare för hela anläggningen.  Sc:,h Jag har nÃ¥got träd som skuggar lite vissa tider under vÃ¥r och höst, sÃ¥ av den anledningen skulle jag gärna välja lösningen med smÃ¥ växelriktare, men den stora nackdelen som jag ser det är ju att jag fÃ¥r mÃ¥nga potentiella felkällor. Kostnaden blir jämförbar mellan de olika lösningarna. Fabrikaten pÃ¥ växelriktare är SMA och Enphase.

NÃ¥gon som vill ventillera eventuella erfarenheter i detta?

Hejsan och grattis till bidraget!
Hur stor anläggning planerar du att sätta upp?
Att välja fler växelriktare gör att du tappar i effekt. Välj hellre 1 växelriktare med fler MPP-trackers så håller de koll på skuggningen och levererar ut den optimala effekten på nätet. Vilken modell av SMA:s riktare har du räknat med?
Kan du inte såga ner trädet som stör?

MVH
//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2012, 08:20:22 »
man ska inte läsa forum för tidigt på morgonen. Läste "socialbidraget beviljat - välja växelriktare"

men riktigt så kul var det inte. eller alltså det var ju roligare för det är ju bättre med solcellsbidrag än socialbidrag - men ni förstår vad jag menar :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2012, 08:53:30 »
Plötsligt händer det. Strax före jul fick jag en oväntad julklapp frÃ¥n Länsstyrelsen. Min ansökan om bidrag för solceller som jag lämnade in i april 2011 har beviljats.  studs

Jag har redan jagat in nÃ¥gra offerter och skall försöka bestämma mig sÃ¥ fort som möjligt. Just nu stÃ¥r jag och velar om hur jag skall göra med växelriktarna. Antingen en liten växelriktare pÃ¥ varje panel eller en eller ett par större växelriktare för hela anläggningen.  Sc:,h Jag har nÃ¥got träd som skuggar lite vissa tider under vÃ¥r och höst, sÃ¥ av den anledningen skulle jag gärna välja lösningen med smÃ¥ växelriktare, men den stora nackdelen som jag ser det är ju att jag fÃ¥r mÃ¥nga potentiella felkällor. Kostnaden blir jämförbar mellan de olika lösningarna. Fabrikaten pÃ¥ växelriktare är SMA och Enphase.

NÃ¥gon som vill ventillera eventuella erfarenheter i detta?
Grattis! Denna satsning på solceller kommer nog på sikt att visa sig vara en viktig och smart investering som på sikt kommer att gynna oss alla.
Jag har också fått ett positivt besked för en mindre provanläggning för solceller. I första skedet handlar det om solceller på 500w upp till 1 kw för att skaffa realistiska erfarenheter. Det som tilltalar mig mest är avsaknaden av rörliga delar, livslängd på 25-50 år och att det nu går att använda nätet för "lagring" av överskottet.
Väljer nu mellan två leverantörer: ETC-el och Solarit.
Båda kan leverera bra ongrid-paket där det mesta ingår.
Just nu väger det över för Solarit då Stega Grid 500 ingår i deras paket.
(Den växelriktaren är välprövad i bl.a tyska solcellsanläggningar, håller hög kvalitet samt är dyr att köpa styckevis själv)
Solarit:
http://solpanel.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=124&category_id=8&option=com_virtuemart&Itemid=104
ETC El:
http://varuhuset.etc.se/sv/category/19/Egen-El

Det är svårt att få till bättre och billigare anläggning själv genom att köpa "lösa delar", även med bra företagsrabatt.
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 08:58:27 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2012, 10:11:59 »
Hur stor anläggning planerar du att sätta upp?
Anläggningen kommer att bli på runt 4 kW. (18 paneler på ca 220-240 W styck)

Att välja fler växelriktare gör att du tappar i effekt. Välj hellre 1 växelriktare med fler MPP-trackers så håller de koll på skuggningen och levererar ut den optimala effekten på nätet. Vilken modell av SMA:s riktare har du räknat med?
Det som är aktuellt är antingen 18 st Enphase M215 eller 3 st SMA Sunny Boy 1700 (En på varje fas)

Kan du inte såga ner trädet som stör?
Jo, det är lätt gjort. Men jag vill helst undvika den lösningen eftersom jag är rädd att han som äger trädet blir arg pÃ¥ mig dÃ¥.  knUp
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 10:18:07 av Amatör-Micke »
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2012, 10:15:43 »
Det som tilltalar mig mest är /.../ att det nu går att använda nätet för "lagring" av överskottet.
Hur menar du nu? Har jag missat nÃ¥got? Är det nÃ¥gon form av nettodebitering? Vem? Var?  studs
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2012, 11:09:57 »
Hur menar du nu? Har jag missat nÃ¥got? Är det nÃ¥gon form av nettodebitering? Vem? Var?  studs

Nja, inte nettodebitering än men ett förstadium. För att få ut solcellsbidraget måste det ju vara en ongridanläggning du skaffar dig(inkopplad på nätet men automatiskt frånkopplad vid elavbrott tex).
 EON tex byter ut din elmätare om det behövs innan du fÃ¥r koppla in din solcellsanläggning och köper din överskottsel när du producerar mer el än du förbrukar, säkert blir det sÃ¥ under soliga sommardagar. Det är det jag menar med "lagring" av el pÃ¥ nätet. I praktiken köper dina grannar din överskottsel pÃ¥ sommaren och du köper för dessa pengar el pÃ¥ vintern men det är inga pengar inblandade pÃ¥ det sättet utan din överproduktion(solcellernas energitillskott minus din egen förbrukning) under en viss period dras av frÃ¥n din förbrukning frÃ¥n elnätet under en viss period.

http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=61317&epslanguage=SV
Anslutning till elnätet
All anslutning av elproduktion ska anmälas till ditt elnätsföretag. Vi behöver information om bland annat produktionseffekten för att byta din elmätare och för att avgöra om din befintliga anslutning behöver ändras. Här kan du läsa mer om hur du praktiskt går tillväga.

E.ON Elnät  kommer även kostnadsfritt att byta din elmätare till en mätare som är anpassad för produktion. De elmätare som normalt finns hos vÃ¥ra kunder, mäter av naturliga skäl bara din förbrukning. Det innebär att vi behöver byta ut elmätaren om du bestämmer dig för att börja producera egen el, annars kommer även din elproduktion att mätas som förbrukning.
« Senast ändrad: 10 januari 2012, 11:19:01 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2012, 11:15:30 »

Aha, du menar sÃ¥. Tyvärr lär ju inte EON betala lika bra för min el som jag fÃ¥r betala för deras.  :-\ Och det kan jag ju förstÃ¥ eftersom mitt överskott pÃ¥ sommaren inte är värt lika mycket som den el jag behöver pÃ¥ vintern. Men det vore ju schysst om man kunde kvitta överskottet pÃ¥ dagen mot förbrukningen pÃ¥ natten. Elen skall väl vara billigare nattetid?
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2012, 11:22:21 »
Aha, du menar sÃ¥. Tyvärr lär ju inte EON betala lika bra för min el som jag fÃ¥r betala för deras.  :-\ Och det kan jag ju förstÃ¥ eftersom mitt överskott pÃ¥ sommaren inte är värt lika mycket som den el jag behöver pÃ¥ vintern. Men det vore ju schysst om man kunde kvitta överskottet pÃ¥ dagen mot förbrukningen pÃ¥ natten. Elen skall väl vara billigare nattetid?

Nej dom är ju inte dumma på det viset :-) . Det är lite som med bankerna. Dom lever på skillnaden mellan vad dom betalar och vad dom tar betalt, för samma vara.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #9 skrivet: 12 januari 2012, 13:37:41 »

Nu är det beställt. Det blev en anläggning pÃ¥ drygt 4 kW med tre st SMA-växelriktare (En för varje fas)  studs

Jag vill inte höra ett ord om att jag har gjort ett dÃ¥ligt val.  ::)
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2012, 13:38:45 »
Vad är det för paneler, och hur mycket kostar kalaset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solcellsbidrag beviljat - Anläggning beställd...
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2012, 13:58:22 »

Panelerna är av något Kina-märke. 18 st x 240 W. Hela kalaset kostar precis under 130 000. Då ingår en 3-fas elmätare, en bluetooth-display till växelriktarna samt inkoppling till elnätet och anmälan till EON. Montering av paneler gör jag själv.
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Solcellsbidrag beviljat - Välja växelriktare...
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2012, 14:01:33 »
Nu är det beställt. Det blev en anläggning pÃ¥ drygt 4 kW med tre st SMA-växelriktare (En för varje fas)  studs

Jag vill inte höra ett ord om att jag har gjort ett dÃ¥ligt val.  ::)

Det blir säkert alldeles utmärkt och att mata trefasledningarna med en varsin växelriktare är bra. Tänker göra pÃ¥ samma sätt men i tre steg och med lite mindre effekt som mÃ¥l till att börja med.Bra pris för 4 kw. 
Nu håller vi tummarna för att du snart har dom uppmonterade.
Hade nätägaren några synpunkter?
« Senast ändrad: 12 januari 2012, 14:05:42 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Solcellsbidrag beviljat - Anläggning beställd...
« Svar #13 skrivet: 12 januari 2012, 14:03:58 »
Hur mycket får du betalt för överskottselen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34922
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solcellsbidrag beviljat - Anläggning beställd...
« Svar #14 skrivet: 12 januari 2012, 14:37:26 »
Panelerna är av något Kina-märke. 18 st x 240 W. Hela kalaset kostar precis under 130 000. Då ingår en 3-fas elmätare, en bluetooth-display till växelriktarna samt inkoppling till elnätet och anmälan till EON. Montering av paneler gör jag själv.

Du har väl inte glömnt Loggern? www.logger2020.se  ;)

Vi vill ju gärna se hur mycket den ger när den är i drift.

Hur många kvadratmeter täcker solfångarna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!