Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 Ã¥rs tid  (läst 18242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #15 skrivet: 30 oktober 2012, 12:09:46 »
Hej cgs!
Jag kör min på autorengöring, funkar fint för mig. Vet inte hur den räknar.
Mvh Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #16 skrivet: 09 november 2013, 09:56:07 »
Nu har det gått 6 år och mina två Nocrior tuffar på bra än. tummenupp
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #17 skrivet: 09 november 2013, 15:07:06 »
Min är drygt två år nu och har blivit lite modifierad. En enkel underkylare på vätskeröret samt får värma lite vatten via hetgasröret. Justerat rörsensorn till förångaren, körde med fyra timmar mellan avfrostningarna när det var kallare än -15° i våras.
Tar tillbaka det jag skrev i fjol om siffrorna från råtassen, de stämmer efter mina egna mätningar.

Provade för skojs skull att plocka bort filterrengörningen och köra helt utan. Den gick som manualen beskriver i 150 timmar, sen fick man trycka igång den manuellt. Köra utan uv-listen går bra, men man måste täcka hålet mellan lamellerna givetvis. Plockade även bort galler på utedelen helt.

Nu Ã¥terstÃ¥r det sista avgörande testet, hur länge lever den efter min "misshandel"?  :)

Utloggad Peter77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #18 skrivet: 24 november 2013, 21:36:08 »
 :) Hej jag väntar pÃ¥ min Nocria. Men jag har lite funderingar pÃ¥ min gamla IVT pump sÃ¥ har jag använt 10 Amper, kanske mÃ¥ste ha 13 A eller 16 A? Levereras pumpen med stickkontakt och pÃ¥ vilken sida kommer den ut?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #19 skrivet: 25 november 2013, 05:12:50 »
14A separat säkring, vilket blir en 16A, samt elanslutning till innerdel med jord.
Personligen skulle jag inte använda stickpropp utan fast anslutning med 2,5mm² kabel och arbetsbrytare.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #20 skrivet: 02 juni 2015, 20:46:54 »
Nu har de tuffat på i åtta års tid!
Helt fantastiskt! Sneglar på denna produkt som nästa köp
http://heatingsolutions.se/?page_id=1133   verkar vara riktigt intressant lösning, fattar dock inte riktigt hur.
Har hört COP på ca 10 för deras produkter, verkar ju för bra för att vara sant.
Mvh Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #21 skrivet: 02 juni 2015, 22:22:59 »
Säljer dom verkligen något?
Tittar man på allabolag så är det 0:- i omsättning.
Skulle produkten vara så bra som hemsidan antyder borde det stå mer om den i media kan man kanske tycka?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #22 skrivet: 03 juni 2015, 22:35:10 »
Ja, alltså det verkar vara en helt ny lösning som de enligt ägaren har fått patent på om jag förstått det hela rätt...
Men det verkar som att det kan stämma, isåfall skulle det innebära en revolution för luftvp och man i många fall skulle slippa utomhusdel.
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #23 skrivet: 03 juni 2015, 23:15:18 »
Går man in på nyheter på deras hemsida så är den nyheten från 2012 och något senare datum såg jag inte på någon produkt men jag kanske missade något.
Visst vore det bra med nyheter och många vill slippa utedelarna .
Är det något ruggigt bra på gång till vettiga priser så lär det skrivas om detta lite överallt.
Har inte sett något men du kanske har varit i kontakt med företaget som gett dig info om att produkterna är ute till försäljning eller att dom är testade med bra resultat som finns tillgängligt att ladda ner och kika på?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #24 skrivet: 08 juni 2015, 22:49:54 »
Skojare.

Man kan inte skapa energi ur tomma intet, och i princip påstår de detta. De har byggt elradiatorer med fläkt och kopplat en vanlig VVB mot en värmekrets.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #25 skrivet: 09 juni 2015, 08:48:59 »
Kanske är ett UF-företag som lämnats vind för våg.
De förstod inte att en 1 kW elpatron knappast kan värma ett helt hus...
När de fick det förklarat för sig så lade de ned verksamheten och lämnade hemsidan att flyta runt i cyberrymden?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad oddjob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #26 skrivet: 11 juni 2015, 11:47:01 »
Hej!

Vi har haft vår Nocria 14 i drygt 7 år.

Bytte typ en kondensator på "ovansidan" efter ett par år.

Den är skitbra! Alla som hälsar på blir grymt imponerade - framförallt när det är under 25 minusgrader ute.
Den har aldrig stannat i kyla - utan lämnar fortfarande värme vid -35 grader...

Den värmer ensam ett våningsplan på 184 kvadrat.


Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #27 skrivet: 25 juni 2015, 16:23:04 »
De har tydligen en uppdaterad hemsida: activegreen.se/
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #28 skrivet: 21 januari 2016, 22:31:50 »
Har haft min Nocria i nästan 5 år.Tycker att klaffarna på innerdelen har en märklig konstruktion, dåliga justeringsmöjligheter. Ställer jag in klaffarna för att få lång kastlängd så går klaffarna tillbaka till ngt grundläge efter ett tag. De främre klaffarna blockerar en del av luftströmmen när den står på max kastlängd. Även filterrengörningen har fastnat några gånger.

Har pumpen i garaget och styrningen verkar inte tycka om när pumpen får jobba när det är lite svalare i garaget. Så fort det blir minusgrader ute så avfrostar den i tid och otid. Drar jag ur kontakten till pumpen och kör igång den så avfrostar den efter 6-7 minuters drift fast det inte är en gnutta is på ytterdelen, märkligt beteende Sc:,h

Jag har en vanlig ASY 14 Artic med 10gr funktion vägg i vägg i mina två garageutrymmen och den jobbar på bättre när det blir kallt både ute och inne. Tror att styrningen är mer anpassad för lägre innetemperatur. Så köp inte en beggad Nocria om du ska ha den i ett svalare garage. Jag rekomemdera även att ni kollar till era trågvärmare på eg alla fujitsupumpar. Dessa håller ca 4-6 år. Har bytt på alla mina 3 fujitsupumpar. Kanske inte så positiva tongångar men överlag är jag ändå nöjd.
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Nytt på G

  • Gäst
Nytt på G
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #29 skrivet: 04 februari 2016, 12:42:48 »
Har nyss fått problem med våran Nocria (som är inne på 8:e året) och det visar sig att kompressorn har dragit sin sista suck. Känns rejält trist då den har funkat klockrent i alla år.

Då vi måste sätta in en ny pump så funderar jag på en ny nocria - vet någon vilka förändringar/förbättringar som gjorts på dem de senaste åren?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!