Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!  (läst 176130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« skrivet: 27 september 2009, 12:22:29 »
Här följer min guide för dig som skall köpa en luft/luft-värmepump.

Först lite om funktionen.

Luft/luft-värmepumpen hämtar sin energi ur utomhusluften, I utedelen sitter en fläkt som blåser stora mängder (normalt ca 2500 m3/h) luft genom en s.k. förångare där köldmediat värms upp och överförs till inomhusdelen.
Det upphettade köldmediat kyls sedan av i innedelens kondensor och innedelen avger då värme.
Styrningen av förångning och kondensering är en relativt komplicerad process, och inte alla tillverkare har lika effektiva värmepumpar., speciellt inte när utetemperaturen blir låg.
För att förångning/kondensering skall fungera så bra som möjligt styrs i de allra flesta luft/luft-värmepumparna både fläktarnas och kompressorns varvtal - allt för att uppnå ett så optimalt förhållande som möjligt för värmepumpen. Vid temperaturer under ca +5ºC så frostar utedelen på, automatisk avfrostning sker då för att utedelens kapacitet inte skall bli för låg.
Verkningsgraden, COP, är låg vid temperaturer under -15 grader. Relativt stora skillnader finns dock mellan tillverkarna. För nordliga delar av landet är det viktigt att hitta en värmepump som ger både hög uteffekt och som har hög COP vid låga utetemperaturer.
Läs gärna Energimyndighetens test som du hittar här: http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/

Vem passar luft/luft-värmepumpen bäst för?

  • Huset bör ha en öppen planlösning sÃ¥ att värmen kan spridas jämnt.
  • I hus med direktverkande el är luftvärmepumpen ett av de intressantaste alternativen, relativt bra besparing i förhÃ¥llande till investeringen.
  • DÃ¥ luftvärmepumpen inte kan värma ditt tappvarmvatten är det en fördel om hushÃ¥llet har en lÃ¥g tappvarmvattenförbrukning.
  • Du bör inte sÃ¥ stora krav pÃ¥ jämn temperatur i alla rum, räkna med ca 1 grad skillnad i rumstemp för varje "dörröppning" som värmen skall transporteras.
  • Helst ett hus byggt i ett plan, värmespridningen mellan markplan och övervÃ¥ning kan fungera rätt bra, men det är svÃ¥rt att innan man installerat avgöra hur det kommer att fungera.
  • Det är bättre ju längre söderut i landet du bor, luftvärmepumpens driftsförutsättningar vid riktigt lÃ¥ga temperaturer (typ vid -15°C) gör att besparingen inte blir sÃ¥ stor

Placering av innerdelen viktig

För att värmepumpen skall fungera optimalt och få så hög verkningsgrad som möjligt skall den helst placeras centralt i huset, och inte i ett trångt utrymme.
Placeras den t.ex. i en liten hall med dörröppningar mot de angränsande rummen så finns risken att det helt enkelt blir så varmt kring värmepumpen att den drar ned uteffekten, även om du upplever att det är för kallt i resten av huset, detta kan åtgärdas genom att öka det önskade rumsbörvärdet, men det ger då en märkbart sämre verkningsgrad på värmepumpen.
Har man en hall med öppen planlösning mot intilliggande rum är det ofta en bra placering, innerdelen sitter där på ett ställe som oftast inte stör någon - vare sig luftdrag eller "buller" från fläkten kommer åt dig!
I hus med två våningar är det inte ovanligt att man placerar värmepumpen "i trappen" så att den huvudsakligen värmer bottenvåningen, men så att man kan rikta om luftflödet så att en del av värmen söker sig till övervåningen, även denna typ av placering brukar vara bra med avseende på "störfaktorn"
För en lyckad trapp-placering är det en fördel om trappen är av öppen konstruktion, och att värmepumpen inte placeras för högt, problem med FÖR mycket värme på övervåningen kan annars bli resultatet.

Äldre hus har ofta många små rum, och i de fall man har en planlösning som inte är bra ur luftfördelningssynpunkt kan det vara vettigt att köpa två mindre värmepumpar, än en stor som inte kommer åt att värma hela huset.
Det finns flera fördelar med dubbla värmepumpar, räknar nedan upp några:
  • Jämnare spridning av värmen.
  • Mindre behov av tillskott frÃ¥n annan (dyrare) värmekälla vid lÃ¥g utetemperatur
  • Under större delen av Ã¥ret kan TVÃ¥ värmepumpar gÃ¥ pÃ¥ lÃ¥gfart, och ger dÃ¥ en bättre COP (verkningsgrad) vilket ökar besparingen jämfört med en stor värmepump som gÃ¥r för fullt.
  • TvÃ¥ värmepumpar som gÃ¥r med lÃ¥g effekt bullrar mindre, och bör rimligen även hÃ¥lla längre.

Utedelens placering

Var/hur placerar man bäst utedelen...
Det finns många olika fabrikat av värmepumpar på marknaden, vissa av dem går bra att placera på väggkonsoller, det mest praktiska, men vissa vibrerar så mycket att det är svårt att få till en installation som inte bullrar p.g.a. de vibrationer som fortplantar sig i husets stomme.
Innan du bestämmer dig för hur du placerar din värmepump, kolla med andra som har just den värmepump du köpt, hur fungerar deras placering, störs de eller ej?
När man monterar en luftvärmepump på väggkonsoller medföljer som regel rätt hårda vibrationsdämpare, har du problem med vibrationer som fortplantar sig i väggen efter installation, eller vill gardera dig innan installation så säljer Värmepumpsforum i webshopen extra mjuka vibrationsdämpare som de flesta kunderna får en stor förbättring av, du kan köpa dem här: http://www.energibutiken.se/sv/19-vibrationsdampare
Om man vet med sig att man är känslig när det gäller buller bör man överväga placering pÃ¥ markstativ, om du väljer markstativ anser jag att du bör lägga ned lite engagemang pÃ¥ ett bra fundament, visst gÃ¥r det bra att gräva ned  nÃ¥gra leca eller betongsuggor, men bäst anser jag en liten gjuten platta är.
Luta plattan lite ut från husgrunden så att kondensvatten och smältvatten från avfrostningarna inte rinner in under krypgrunden, under sulan, eller ned efter källarväggen.
Någon form av vattenavvisare eller uppsamlingskärl under utedelen är alltid positivt om du inte vill belasta husgrunden med en onormalt stor vattenbelastning.
I vissa fall anläggs t.o.m avloppsledningar till dagvattenavlopp (elvärekabel krävs för att hålla ledningarna tinade när det är minusgrader ute) men detta kan jag tycka är lite överkurs...

I vilket väderstreck skall utedelen monteras?

För högsta möjliga verkningsgrad skall utedelen placeras minst 10 cm från vägg, och rent gererellt med så öppet läge som möjligt, stänger du in värmepumpen bakom buskar, under trappor, eller liknande så försämras tillförseln av varm luft till förångaren, tänk på att, beroende på modell, värmepumpen suger upp till 6 kW värme ur uteluften, placerar du utedelen så trångt att luften recirkulerar så skapas en mikroklimat närmast uteddelen där luften kyls av, vilket i sin tur resulterar i lägre COP än annars.
Jag anser inte heller att man skall bygga in utedelen med värmepumpsskydd o.dyl som finns att köpa som tillbehör.
En placering i söderläge är att föredra, höst och vår kan solen bidra med rätt mycket värme i söderläge, värme som gör att din värmepump ger bättre besparing! Skillnaderna är nog inte stora, men har du möjlighet att välja rekommenderar i alla fall jag att du väljer placering i söderläge.
Utedelens placering styrs dock ofta av var den lämpligaste placeringen av innerdelen finns - och hur långa rör man kan/bör dra mellan ytterdel och innerdel.
Då innerdelens placering är långt viktigare än utedelens så är en placering i valfritt vädersteck helt OK om man tar hänsyn till de övriga saker jag nämner ovan.


Jag har vattenburet värmesystem, passar inte luftvärmepumpen för mig?

Naturligtvis kan man spara pengar med en luft/luft-värmepump även i hus med vattenburen värme och byggt i fler än ett plan, faktum är att luft/luft-värmepumpen nog är den värmepump som snabbast tjänar in sig, detta oavsett vilken hustyp man har! Men, och detta är ett viktigt men, den spar inte mest pengar varje år! Långsiktigt skall man därför överväga noga vilket val man gör. Om man vet med sig att man tänkt bo länge i sitt hus, kanske har barn, eller avser skaffa, (högre tappvarmvattenförbrukning) och att man ändå kanske inom några år måste göra investeringar i stt uppvärmningssystem, ja då skall man titta på de andra alternativ som finns.

Låt dig inte luras av de glättiga annonserna

Uteffekten som anges för luft/luft-värmepumparna är uppmätta vid +7 grader ute, när de i princip är som effektivast och ger den högsta uteffekten, på vintern när det är riktigt kallt ger de bara ca 50% av den uteffekt som anges i reklamen.
En av Forumets medlemmar (Gano) har gjort ett talande diagram över detta, och jag infogar med glädje detta i denna guide.

Kurvorna motsvarar Sanyo 124 (kraftfull värmepump), IVT 12FR (stor värmepump) och Mitsubishis 25 GA (liten värmepump).
Hustypen är ett välisolerat direktelshus byggt på 70-talet med ca 20 cm mineralull i väggar och bjälklag, och så här ser det ut!



Slutligen under denna punkt kan man väl sammanfatta det så här: Luft/luft-värmepumpen är en "säker" investering så till vida att den i princip garanterat tjänar in sig på 2-4 år, den ger dock ingen besparing vad gäller tappvarmvatten, och den klarar inte av att sprida värmen till alla utrymmen, t.ex. ekonomidel och garage, källare och övervåningar om den placeras i markplanets bostadsdel.

I hus byggda i fler än ett plan kan man naturligtvis sätta in en värmepump med två eller fler innedelar, eller bättre, 2 värmepumpar, det blir dock dyrare, och payoff-tiden kan bli något längre även om den årliga besparingen ökar.


Luft/luft-värmepumpens fördelar

Billig.
Relativt enkel (billig) att installera.
Kan även kyla hyset när det är varmt ute.
Kort återbetalningstid, oftast intjänad på 2-4 år.
Vissa personer (många) upplever att de får ett bättre inomhusklimat. tack vare de luftfilter som värmepumparna är utrustade med.

Luft/luft-värmepumpens nackdelar

Buller, fläktarna hörs, speciellt när de går på höga varvtal, vilket är viktigt ur effektivitetssynpunkt. Detta gäller både ute och innedelen.
Ingen tappvarmvattentillverkning, minskar den möjliga besparingen.
I hus som inte har öppen planlösning och/eller i hus byggda i mer än ett plan så blir den procentuella besparingen liten p.g.a. att värmepumpen inte kommer åt att värma hela huset.
Luftfilter och kondensor behöver rengöras, med någon eller några veckors mellanrum.
Dålig verkningsgrad vid utetemperaturer under -10ºC, vid -15ºC ger de flesta värmepumparna bara ca 1.5-2.0 i COP.
Annat uppvärmningssytem "måste" finnas, när det är som kallast ger de som minst uteffekt! Om "det andra" uppvärmningssystemet är i dåligt skick kan det innebära relativt höga totala driftskostnader för uppvärmningen, även om själva värmepumpen tjänar in sig.
   

Att tänka på innan köp

Det finns sannerligen en hel del att välja på! Jag tycker att man skall köpa ett beprövat fabrikat, eller ett fabrikat som man har fått goda referenser på.
Köp helst värmepumpen inklusive installation, det ger dig bästa garantierna, och borgar för en bättre funktion eller ett gratis åtgärdande av problemen - om de skulle uppstå.
Se till att den värmepump du väljer är anpassad för svenskt klimat, både med avseende på funktionen och avfrostningen/avrinningen av avfrostningsvattnet.
Välj en värmepump med R410A som köldmedium, de har högre verkningsgrad och ger en större årlig besparing, speciellt på kallare breddgrader.
Köp en "inverter", d.v.s. en varvtalsstyrd värmepump, den ger bättre verkningsgrad och som regel en lägre genomsnittlig ljudnivå.
Tag gärna in referenser med avseende på installatören, det är trots allt installationen som skall säkerställa maximal besparing och minimalt bekymmer med buller/drag och värmespridning.
Köp inte för liten värmepump, tänk på att en 6 kW värmepump bara ger ca 2-3 kW värme vid -15ºC.
Välj med omsorg, läs testen som jag länkat till ovan, och läs på mer i värmepumpsforums luft/luft-värmepumpsavdelning som du hittar här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=26.0.
Tag gärna in fler än en offert, använd gärna Värmepumpsforums kostnadsfria offerttjänst, www.energioffert.se , kolla runt på internet, stora installationsföretag som ELON, (IKEA!), Ahlsell, YORK m.fl har ofta kampanjer på vissa modeller.
Scanna även av tillverkarnas svenska hemsidor för att se om de har riktade kampanjer.
Om du köper installationen, kom ihåg att det finns stor risk för att garantierna inte gäller på värmepumpen om den som installerar inte är ackrediterad.
Att sälja en installation inkl. idrifttagning för en icke ackrediterad installatör är dessutom olagligt, alla yrkesmässiga installationer måste ske av ett ackrediterat företag.
I vissa kommuner krävs tillstånd för att få installera luft/luft-värmepump, detta p.g.a. bullret utomhus, kolla med din kommun vad som gäller där just du bor.

Hur mycket kan man spara

Jag brukar säga att en besparing (i ett eluppvärmt hus) normalt ligger på ca 20-25% av den tidigare totala energiförbrukningen. Större besparingar än så kan dock göras om man har rätt förutsättningar enligt de beskrivningar jag gjort ovan, räkna dock inte med mer än 50% på den tidigare totala energiförbrukningen. Ju större hus man har, desto lägre blir den totala procentuella besparingen, störst besparing (i procent) får man i hus med liten yta, öppen planlösning, byggt i ett plan. Om du avser köra din värmepump som kylmaskin på sommaren, räkna med avsevärt mindre procentuell besparing. I reda siffror påstår jag att en normal förväntad besparing i en "normalvilla" som förbrukar 20-25 000 kWh/år innan installationen ligger i intervallet 4000 - 7000 kWh/år.

Vad kostar det

En normal luft/luft-värmepumpsinstallation kostar idag ca 15000 - 25000 kr, om du väljer fler innedelar så tillkommer naturligtvis ytterligare ett antal tusenlappar.

Men att installera själv då?

Visst kan man göra det! Det finns dock ett antal tänkvärda saker att reflektera över innan man går åstad och beställer sin värmepump.

Det är förbjudet att installera en värmepump på egen hand, även de så kallade "Quick Connect-pumparna" som t.ex Jula säljer, Jag är lite osäker över straffskalan för detta brott, men tror att detta gäller:
  • Icke certifierade företag som installerar luft/luft-värmepumpar bryter mot gällande regler och kan tvingas betala en miljösanktionsavgift pÃ¥ 10 000 kr.
  • Fysisk person och ideell förening 3000 kr.
  • Juridisk person som inte är en ideell förening 10 000 kr.
Utöver detta kan påföljden bli dagsböter eller fängelse i upp till 2 år.
Samma påföljd kan drabba beställaren om denne bedriver yrkesmässig verksamhet.

Uppföljningen av olagliga installationer är dock mer eller mindre obefintlig, jag har personligen aldrig hört talas om någon som fått böta...

Här finns mer info om regelverket:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Du-som-anvander-och-hanterar-kyl--luftkonditionerings--och-varmepumpsutrustning-som-innehaller-F-gaser/Privat/
http://www.naturvardsverket.se/sv/Produkter-och-avfall/Fluorerade-vaxthusgaser/Lagar-och-regler-om-vissa-fluorerade-vaxthusgaser/

Raffen, en av forumets medlemmar, frågade naturvårdsverket om reglerna kring pumpar med quick connect-kopplingar inkl vad som gäller vid saluförandet av dessa, han frågade också om ovanstående länkar, och om bestämmelserna även gällde för dessa pumpar, och fick då detta svar från dem.

Citera
Hej,
Ja, den text du hänvisar till gäller. Det som är avgörande för om en viss pump får säljas/installeras av privatpersoner är just definitionen av "installation". Om ingen sådan sammansättning görs av minst 2 delar som innehåller/är avsedda att innehålla köldmedier, är det inte att räkna som en installation och går då inte in under dessa regler.
De som säljer aggregat som kräver installation av certifierad personal bör naturligtvis informera om detta. Framförallt får de inte saluföras som om man som ocertifierad privatperson kan installera själva.
Privatpersoner får inte längre installera pumpar (där man sätter ihop 2 delar med köldmedier). Det är naturligtvis svårt att kontrollera om så sker. Vi har haft ett antal fall där man som privatperson installerat på felaktigt sätt, och i efterhand gäller då inte hemförsäkringar osv. Det är jämförligt med vissa elinstallationer som man som privatperson heller inte får göra.

Vänliga hälsningar,
HELEN LINDQVIST
NATURVÃ…RDSVERKET
Miljörättsavdelningen

Garantier vid egenmontage?
Om du installerar själv faller de flesta garantierna, de flesta som säljer värmepumpar utan installation ger dock materialgaranti, vilket innebär att du kan få reservdelar hemskickat till dig.
Allt fler fabrikat ger också långa garantier på sina värmepump OM du köper installationen av ett företag som är ackrediterat, dessa långa garantier gäller inte om du gjort installationen själv.
I övrigt skall man tänka på att kolla garantierna, kolla värmepumpens beteckning noga, så att du inte köper en värmepump som inte är i nivå med de bästa, det finns INGEN anledning att köpa en billig värmepump som ger en lägre besparing än en något dyrare.

/Rickard

   
« Senast ändrad: 23 november 2020, 16:17:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #1 skrivet: 27 september 2009, 12:41:03 »
Kom gärna med kritik om ni ser felaktigehter, eller kom med förslag på kompletteringar/förbättringar, jag tänker mig att denna guide skall vara en levande guide, som jag uppdaterar - med hjälp av era synpunkter, när så är önskvärt.
Jag kommer nog succesivt att rensa ut era inlägg i denna tråd i takt med att era synpunkter läggs till i guiden, allt för att själva guiden inte skall drunkna i en massa andra inlägg.

EDIT/ Har kompletterat med de synpunkter MatsGBG, ACE och Raffen kommit med, tack för era synpunkter.

Har även lagt till ett stycke om utedelens placering.
« Senast ändrad: 28 september 2009, 06:39:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Puttepj

  • Fanatiker inom skräppumpssegmentet enligt säker källa.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • kagghamra.com
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2009, 06:41:38 »
En bra guide, som kanske också hjälper till att sätta förväntningsgraden på rätt nivå. Annars är det nog lätt att man tror att inte har något behov av stödvärme, vilket nog är fallet i många lägen, inte minst om man vill ha en jämn värmefördelning. Också förväntansnivån för när man tror att pumpen 'betalt sig' hamnar mer rätt om man läser din guide och det är bra.

Edit: Rensade bort mina kommentarer om huruvida egenmontage är legalt eller ej. Väl utredd och del av guiden nu.

/putte
« Senast ändrad: 12 oktober 2009, 19:29:03 av Puttepj »
f.d. fritidshus i 08-området. 73kvm byggt 1964 och numera vårt permanentboende.
Elvärme m oljeradiatorer. Lilla Coolixen som jag installerat själv tuffar snällt sedan mitten av Juli 08. Väl tilltagen värmeflyttare ser till att vi har god komfort i hela huset.
Installerade en E-kassetten i den öppna spisen 2009 som används sporadiskt (gott om kostnadsfri ved på tomten).
Har en relativt hög elförbrukning, runt 23.000 kWh så det finns mycket att göra framöver.

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2009, 15:46:15 »
Jättebra Rickard! Tackar, tackar!  *vinkar*

Utloggad Knasen17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • TOSHIBA RAS-13 SKVP-ND
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2009, 22:15:12 »
Hej Richard,

Igen, tack för en väldigt bra guide, vore trevligt om fler av de 1000 som läst denna tackade och kommenterade!
Fråga: Vilken lag är det som förbjuder egeninstallation? Att en firma måste vara auktoriserad har jag förstått, men vad förbjuder att jag som privat person installerar min egen luftvärmepump (att garantier kan förfalla är en annan sak)?
///Knasen17

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2009, 22:38:15 »
...vore trevligt om fler av de 1000 som läst denna tackade och kommenterade!

Tusen tack, så då är de första tusen tacken avklarade iaf. ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2009, 19:24:05 »
Har rensat bort ett gäng inlägg, och kompletterat med lite mer info i "installera själv" avsnittet.
Tack för era synpunkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #7 skrivet: 06 november 2009, 10:25:56 »
Bra tråd. MEN du har inte skrivit nått om max effekt o nominell effekt?
Hört att hög nominell effekt är viktigare än max effekt för att få veta verklig värme..
Och cop ska man inte bry sig så mycket om då det mäts på olika sätt/olika effekt..

Tex Panasonic E12HKE e-ion max 6.5kw nominell 4.8kw
mot Toshiba Super Daiseikai 13  max6.9kw nominell 4.2kw
mot Samsung AQV12NSA max4.7kw nominell 4kw

Cop Panasonic:3.75
Cop Toshiban:4.42
Cop Samsung:3.63


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #8 skrivet: 06 november 2009, 10:29:19 »
Bra tråd. MEN du har inte skrivit nått om max effekt o nominell effekt?
Hört att hög nominell effekt är viktigare än max effekt för att få veta verklig värme..
Och cop ska man inte bry sig så mycket om då det mäts på olika sätt/olika effekt..

Tex Panasonic E12HKE e-ion max 6.5kw nominell 4.8kw
mot Toshiba Super Daiseikai 13  max6.9kw nominell 4.2kw
mot Samsung AQV12NSA max4.7kw nominell 4kw

Cop Panasonic:3.75
Cop Toshiban:4.42
Cop Samsung:3.63

Jag har inte skrivit nåt om det då det i prinicip inte går säga säkert hur tillverkarna kommer fram till nominell effekt.
Vad man generellt kan säga är att i princip alla (bra) värmepumpar ger ca 30-45% av uteffekten vid -15 grader i förhållande till den uppgivna maxeffekten (som brukar vara detsamma som uteffekten vid +7°C).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad UrQuattro

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #9 skrivet: 07 november 2009, 13:12:41 »
okej. men hittade detta på forumet:

1. nominell effekt anger den högsta effektiva effekten, samtidigt som COP anges vid den.
2. Max effekt är den effekten som en maskin kan prestera, men till en kostnad av väsentligt försämrad verkningsgrad.

Exempel:
Panasonic HE9DKE 6.5kw:
1. COP vid nominell effekt: 5,22
2. COP vid maximal effekt: 3,78

Stämmer detta så är ju alltså nominell effekt den effekten du får vid speccat cop värde..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #10 skrivet: 07 november 2009, 15:47:57 »
okej. men hittade detta på forumet:

1. nominell effekt anger den högsta effektiva effekten, samtidigt som COP anges vid den.
2. Max effekt är den effekten som en maskin kan prestera, men till en kostnad av väsentligt försämrad verkningsgrad.

Exempel:
Panasonic HE9DKE 6.5kw:
1. COP vid nominell effekt: 5,22
2. COP vid maximal effekt: 3,78

Stämmer detta så är ju alltså nominell effekt den effekten du får vid speccat cop värde..
Mmm, men å andra sidan innebär det att nominell effekt kan variera stort beroende på konstruktion, och inte alls behöver vara den effekt man dimensionerar för - vilket du var ute efter om jag inte missminner mig, den nominella effekten har inget alls att göra med hur mycket effekt värmepumpen ger vid ett visst antal minusgrader ute, och det är när det är kallt man vill veta hur mycket effekt värmepumpen ger, inte vad den nomilnella effekten är.

Nominell effekt är bättre att dimensionera efter, men alltså inte tillräckligt rätt, t.ex ger HE9DKE förmodligen bara lite drygt 2 kW vid -15 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #11 skrivet: 30 december 2009, 11:26:21 »
Skulle vara nice med lite FAQ för pumpägare ("Fel på värmepump? Guiden som hjälper dig.") som har problem. Typ. Fläkten går sakta trotts inställd på högsta läget ... etc mm mm
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #12 skrivet: 25 februari 2010, 13:37:23 »
Ett annat bra tips är att man ska inte stirra sig blind på COP värdet som anges vid +7 grader. För mångas del använder man ju värmepumpen när det börjar bli kallt och par minusgrader ute. COP värdet kring -7 grader(vilket är någon form av "medeltemperatur" på vintern när man använder sin pump i huvudsak) är mer intressant. Och dessutom är det inte COP värdet som man värmer sitt hus med utan effekten. Ännu mer intressant är alltså vilken effekt (kW) man får ur pumpen vid runt -7 grader.

COP på 5 och 3kW vid -7 är mindre intressant (för mig iaf) än en pump som har COP 3 och klarar att avge 5 kW vid -7 grader.

Utloggad Thomas H

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2010, 14:54:07 »
Hej
Jag är mycket novis i ämnet. men behöver hjälp!
Men jag har haft en FTX anläggning med Lennox från 1978 som fungerat utmärkt.
Denna är nu ersatt med en Clivert CSEN 21 som inte fungerar bra, jag har sämre luft, kallare och dyrar elräkning
= den klarar inte mitt hus 1 1/2 plans hus på 140m2
Pumpen är av typen luft-luft med extra elbatteri
Systemet är en större luftvärmepump som blåser in luft i hela huset via kanaler i ett 1 1/2 plans hus.
Totalt har jag betalt över 80 000:- för något som inte funkar

Min auktoriserade installatör har i 4 år försökt få ordning på detta, men det blir hela tiden sämre.
Gas läckage, motorer som pajat, kontaktorer är bytta,m.m Han har säker varit hos oss 10 ggr.
Nu vill han flytta givare i min maskin för att inte avfrostningen fungerar, men jag har sagt nej och vill ha en ny maskin.
Vinter har varit kall och j-lig och familjen fryser men inget händer.

Här pratar ni om cop värde och flöde och verkar veta vad som gäller. Vem kan hjälpa mig att hitta en maskin som fungerar eller ge tips på lämplig installatör.
 
« Senast ändrad: 23 mars 2010, 15:34:39 av Thomas H »

Utloggad Tobi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Köpa värmepump? Guiden som hjälper dig!
« Svar #14 skrivet: 05 april 2010, 22:52:13 »
Hej
Jag är ny här på forumet men det verkar finnas folk här som besitter en hel del kunskap om värmepumpar. Jag är inte en av dem men sitter med ett liknande system som Thomas H. Det är från 1979 och behöver bytas ut då driftsäkerheten är väldigt låg. Det är ju stora och dyra system och osäkerheten är stor. Våran installatör verkar dessutom lite tveksam själv och det gör det inte lättare. Finns det någon som har erfarenhet av såna här system? Vore oerhört tacksam för lite hjälp och råd.
mvh Tobi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!