Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin FVXS -golvmodell  (läst 9884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vasaloppsåkarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
Daikin FVXS -golvmodell
« skrivet: 22 september 2008, 18:25:23 »
Tjena!

Har själv en vägg modell o är supernöjd. Men en kompis ska investera i en golvmodell och jag undrar hur bra dom är? Har tidigare hört att de är dyrare än vägg modellen samt att de har sämre hastighet på luftflödet. Stämmer det?
AQUAES 270  Tilluftsaggregat -83
Direktverkande el element
Daikin luft-luft FTXS25D installerad -07
Uppv.yta: 123 m2
Årsförbrukning: 12000 kwh

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #1 skrivet: 23 september 2008, 17:09:57 »
Ytan är större på innerdelen vilket gör att lufthastigheten blir lägre utan att luftvolymen blir mindre. Det ger en tystare innerdel men kastlängden blir nog något kortare.

Ska innerdelen sitta i ett stort rum med goda möjligheter till värmespridning så är nog en golvmodell bra. I en trång hall eller en trång trappa där man är beroende av en lång kastlängd för att få ut värmen är det nog inte så lyckat med en golvmodell.

Golvmodeller är inte så vanliga, men Daikin är defintivt en av dem jag skulle titta på. XRV Freddan på forumet har en Daikin golvmodell, jag tror att han är väldigt nöjd.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #2 skrivet: 24 september 2008, 12:04:47 »
Luftflödet pÃ¥ inomhusdelen vid maxfart  är 8,8 m³/min,  vilket gör 528 m³/h  vilket är ganska bra!
Fördelen är att fläkten är placerad nertill vilket gör att den inte hörs, väldigt tyst drift på den.

FVXS25F har ett COP på 3,14 vid -10grader vilket är väldigt bra!

/ Jman
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2008, 15:07:17 »
Vi har en fvxs35 (mellanmodellen) av golvmodell sedan en månad tillbaks och är jättenöjdanöjda med den. Jag har iofs inget att jämföra med så jag kan inte säga att den är bättre eller sämre än någon annan.

Tycker man att kastlängden blir för dålig kan man stänga det nedre utblåset och få allt genom det övre. Låter mer såklart men då drar det iväg bättre.

//SP

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2009, 15:42:35 »
Jo jag är nöjd med min Daikin. (inte helt problemfritt dock)

Det har varit ganska svåra förhållanden här i västra delarna av götaland under december och pumpen har haft vissa problem.
Nu är det riktigt kallt och ganska torr luft och den har åter inga problem.

Angående de problem jag sett:

I dessa delarna av landet så har det under december varit flera dagar i följd med dimma och minusgrader.
Det byggs då på is mycket snabbt och det blir dags att avfrosta.
Den har svårt att få helt fritt på hela förångaren, det blir de klassiska 2 raderna med halvsmält issörja.
Detta är sedan en bra grogrund för att bygga på mer och mer och mer och mer...
(ta bort alla löjliga galler runt utdedelen som även dom gör att is binder fast när den avfrostar.
Isen sitter sedan fast här trots avfrostningen. Bakom isen så kan den vara avfrostad men den är ett isblock 1mm framför lamellerna på utdelen)

Detta är vid normaldrift då jag har pumpen på 20 grader.
Om jag lÃ¥ter den gÃ¥ hÃ¥rdare ,22 grader inställt, sÃ¥ avfrostar den helt klart bättre  Sc:,h
Fast den är inte i klass med min aermex som avfrostar mycket aggressivt, dock i tid och otid oavsett ispåbyggnad.
Så till allas glädje har vid det nu varmare när det är hög luftfuktighet och kallt ute.

Laddar upp bilder senare i ikväll hur den såg ut när jag kom hem efter att ha varit borta 5 dagar och tempen nedsatt till 18 grader.

/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2009, 23:52:12 »
Så här såg det ut när pumpen gått försiktigt under 5 jobbiga dagar när vi kom hem.
Såg tendenser till detta förra vintern när det snöade blötsnö rakt på förångaren vid nollgradig väderlek.

Nu låter jag den jobba lite hårdare och allt verkar ok.

Om detta förvärras får vi väl lösa detta senare. Just nu händer detta så sällan
att det bara är lite spännande.

/F

EDIT nedan
ps.
Det är dessa 2 områden som alltid blir avfrostade sist under en avfrostningscykel. Mycket sent även då den avlöper väl. Kanske är det bara så att den avfrostar lite längre vid hårdare körning och därför hinner med dessa områdena vilka annars bara värms upp lite grand om tiden är 1 minut kortare?
« Senast ändrad: 02 januari 2009, 23:56:30 av XRV Freddan »
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2009, 14:48:46 »
Hej vid vilken temp stannar era pumpar enligt manualen ska dom stoppa vid -15 gör dom det?

IVT greenline HE C7

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2009, 11:19:12 »
Min har varit på hela sista köldveckan utan problem.
Den ena digitala termometern visade -17,7. på min templäget.
Men vad pumpen har mätt för temperatur vet vi ju inte.

Min har aldrig stannat , eller så har den även återstartat före jag vaknade, så jag vet egentligen inte. ;D

/F

Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2009, 22:04:49 »
XRV Freddan vad jag förstår så blåser den alltid luften uppåt.
Det går inte att välja enbart utblåsning från nedre? det går kanske om man manuellt stänger det övre?

Utloggad Strandpalm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2009, 10:42:35 »
Man kan få utblås från bara det övre utblåset, eller från båda. Det går inte att bara få luften från det nedre utblåset.

//Palmen

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Daikin FVXS -golvmodell
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2009, 12:47:53 »
Bygg för nordiska klimat.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!