Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När borde tillsats gÃ¥ in?  (läst 3275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När borde tillsats gå in?
« skrivet: 15 januari 2021, 09:36:58 »
Hej, nu har vi för första gången i vinter fått kallt (-10c)
Funderade lite på när tillsatser ska gå in? Jag har satt min tillsats blockerad till -12. Kompressorn klarar iaf -10c utan tillsats, fick jag bekräftat inatt. Men kan det vara skadligt att man pressar kompressorn?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2021, 10:33:21 »
Jag har försökt hitta var jag kan begränsa eltillskott, som du har gjort. Har du en F1245, vilken parameter?
Ett förslag till temp.gräns: Min förra VP klarade max minus 8C, Då satte jag gränsen till -8C. Detta för att när vårsolen värmde, steg temperaturen ovanför -8C, medan VP inte såg solen. Den kämpade helt i onödan med ett stort negativt GM inklusive eltillskott, när solen genom fönstren och kompressorn ändå skulle klara det under dagen.

Om du ej ändrat parametrar för eltillskott skall detta komma vid -400GM.
Utan att veta hur det fungerar, pÃ¥stÃ¥r experter (pÃ¥ Nibe)  att siffror som dygnsmedeltemperatur skall hjälpa värmepumpen med att ej använda eltillskott i onödan.

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2021, 10:39:06 »
Jag kör kompressor på GM -150
Tillsats har jag på -1000.
Har bevakat vp nu och nu vid minus 10c ute så går GM ner till ca -230-240 innan den vänder. Så el verkar inte behövas än. Eller fattar jag fel?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2021, 11:05:21 »
Aldrig är väl bäst?! Då kompressorn går 24/7 och det blir kallt inne kanske det är läge för tillsats? Den hinner väl också räkna ner gm då den växlar om från värme till vatten.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2021, 11:15:17 »
Även du verkar bo i södra Sverige med sin första kalla natt som visat vad pumpen går för. Jag har studerat hur min jobbar, eftersom borran är i klenaste laget.

Med erfarenhet från äldre värmepump tycker jag att det är ok att eltillskott går till vid -400GM. Som du ser så orkar din klara av jobbet. Om den inte skulle orka, är det bättre att backa upp med elpatron redan vid -400GM än att vänta på att huset har börjat svalna. Tänk på att den går in med ca 1kW effekt i de första stegen, så det blir ingen chock på elräkningen. Den smyger in tilläggseffekt tills det blir balans. Effektbehovet blir inte lägre för att vänta till -1200GM, endast kallare i huset, vilket i och för sig sparar el.

Måste referera till vad min installatör sa för 20 år sedan:
Jag frågade vad som händer om värmepumpen ej orkar hålla varmt. Hans kommentar: Dra på långkalsingarna och räkna alla pengar pumpen har sparat! Med dagens elpris blev det nog en kvarts miljon.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2021, 11:54:00 »
Kompressorns slitage; desto lägre returtemperatur desto lägre är slitaget. Så orkar den inte alls hålla temperaturen i huset faller så faller även returen, då minskar slitaget.
Starter är slitsamt generellt och är möjligt att påverka i större utsträckning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2021, 12:24:57 »
Kompressorns slitage; desto lägre returtemperatur desto lägre är slitaget. Så orkar den inte alls hålla temperaturen i huset faller så faller även returen, då minskar slitaget.
Starter är slitsamt generellt och är möjligt att påverka i större utsträckning.
Bara för att elvärmen går till stannar inte kompressorn. Vill man ej ha avkall på komfort, skall elvärme gå till när kompressorn är för liten. Min förra kompressor hade startat 156.000 ggr, och fungerade fortfarande felfritt, så det finns starter att ta av.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2021, 12:49:06 »
Bara för att elvärmen går till stannar inte kompressorn.
Inget jag sagt något om, men absolut är det så det ska fungera.

Citera
Vill man ej ha avkall på komfort, skall elvärme gå till när kompressorn är för liten. Min förra kompressor hade startat 156.000 ggr, och fungerade fortfarande felfritt, så det finns starter att ta av.
Precis.
Jag skrev med starter som ett exempel på vad man ska oroa sig för, jämfört med att kompressorn går på maxeffekt dygnet runt som inte är ett problem.
Alla kompressorer med startkomponenter är inte lika känsliga. Sen finns det tur och otur också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2021, 14:22:10 »
Höga hetgaser och koksad olja dödar kompressor och expansionventiler m.m. koksar igen, varför -150 i start gm? Du får ju bara en massa onödig övervärme av det, jag har laborerat och till sist insett att det är bättre låta kompressor starta fler gånger än att jobba med höga temperaturer.
Hur mycket diffar din i beräkn framl och framledn vid slutet av en värmekörning?
Kompressorn tar inte skada av att gå långa stunder, den har kylning av suggas så länge allt går gynnsamt.
När tillsatsen ska gå in beror på hur du optimerat din anläggning, och hur väl dimensionerat allt. Min går inte in alls ens vid minus 30 grader, och den har ändå bara -120 som mest i gradminuter innen den vänder och jobbar mot noll.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 14:23:45 av DonPablo »

Utloggad Costia

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2021, 14:36:56 »
Höga hetgaser och koksad olja dödar kompressor och expansionventiler m.m. koksar igen, varför -150 i start gm? Du får ju bara en massa onödig övervärme av det, jag har laborerat och till sist insett att det är bättre låta kompressor starta fler gånger än att jobba med höga temperaturer.
Hur mycket diffar din i beräkn framl och framledn vid slutet av en värmekörning?
Kompressorn tar inte skada av att gå långa stunder, den har kylning av suggas så länge allt går gynnsamt.
När tillsatsen ska gå in beror på hur du optimerat din anläggning, och hur väl dimensionerat allt. Min går inte in alls ens vid minus 30 grader, och den har ändå bara -120 som mest i gradminuter innen den vänder och jobbar mot noll.

Tyckte när jag höjde GM så gick kompressorn så ofta. Nu när det är kallt ute så går pumpen 1 timma och 20min. Beräknad framledning låg på 46c° och i slutet låg framledningen på 50,4c°
Hur lågt ligger du i GM?.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2021, 14:56:41 »
Själv pressar jag kompressorn till max, jag har en liten brytare på min 1215-5 som spärrar eltillskottet.
Brytaren är kopplad på plint 30 pos 1-3, på detta sätt kan jag ändra mellan att tillåta och inte tillåta elpatron utan att stoppa kompressorn (som man gör om man använder driftlägesknappen).
När utetemp sjunker ner mot -15, -18 så börjar kompressorn gå 24h/dygn.
När frugan börjar klaga pÃ¥ att det blir kallt inne sÃ¥ gÃ¥r jag ner och ändrar brytaren sÃ¥ att tillskott tillÃ¥ts.  a:gl
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 14:58:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2021, 16:47:49 »
-80gm i start
Carl N ja jag tror man kan sätta en knapp även i det nyare för att trigga extra varmvatten, och elpatroner m.m. har inte satt mig in i det, men för mig jag läst det någonstans

Utloggad lindahl85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2021, 13:35:20 »
Jag tittar också på det här med att justera elen. Den stod på -12 på test och det resulterade i en start under gårdagen och kompressorn gick hela tiden. Inomhustemp på 20.0 vid min referenstermometer som jag gärna har på 20.7. Jag når alltså inte önskad inomhustemp vid -12 ute utan el. Idag har jag sänkt elen till -5 för att se skillnaden på hur den använder patronen, den gick en dryg timme på 1kw. Vid -4 ute så räcker kompressorn i alla fall då jag har ett par grader över beräknad fram. Start vid -100GM och tillsats vid -500 (tidigare 600), diff mellan steg 100. Nu ligger den på -397.

Lite siffror
Vid -13,2 ute låg jag på -793GM. 44.5 fram mot 46.0 beräknad så där behövs i alla fall eltillskott. Elen startades och nyttjade 2kw när -802GM var aktivt. Det fungerade och Gm börjar stiga.
Vid -6.1 ute har jag -589GM, 1kw på tillsats och högre framledning än beräknad. Här behöver jag dock inte använda el egentligen då det aldrig märks på innetempen. Så då blir funderingen hur jag ska resonera, aktivera el först när det börjar kännas inomhus men ha pumpen till att gå konstant? Eller stötta med lite el precis innan det blir för kallt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När borde tillsats gå in?
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2021, 14:23:54 »
Först vill jag bara klargöra, mitt mål är alltid bästa komfort med perfekt temperatur, framför bästa ekonomi eller livslängd.
Jag har ägt Nibe jordvärmepumpar i 21 år och har efter mycket laborerande kommit fram till att original inställningar är trots allt bäst. Start vid -60GM och tillskott vid -400GM.
Vad som händer är att VP med eltillskott -400GM "motar kölden i farstun", när VP är för klen. Steg för steg ökas eltillskottet effektmässigt. Har kölden väl kommit över tröskeln, in i huset, är det tungt att kämpa tillbaks. De flesta värmepumpar har inte speciellt mycket marginal i dimensionering. Det blir bara slutligen mycket eltillskott i alla fall, men med sämre komfort.

En annan viktig smart faktor är att om beräknad framledning överstiger med max 3C från verklig framledning går inget eltillskott in, trots att -400GM har passerats. 3 grader kan väljas i någon parameter, men är fabriksinställningen.
D.v.s. eltillskott brakar bara inte in vid -400GM, utan ger VP en fortsatt möjlighet till att lösa det hela om det finns en rimlig chans.  Den här funktionen kan gÃ¥ in exempelvis om eltillskott ej egentligen behövs, men nÃ¥gon har tagit ett rejält varmbad en kall dag, vilket medför att framledningen fÃ¥r tuff Ã¥terhämtning efter VV produktionen
« Senast ändrad: 16 januari 2021, 14:25:44 av Valiant »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!