Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen som använder/funderar pÃ¥ vindkraft?  (läst 19613 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« skrivet: 07 november 2006, 12:25:56 »
det var väldigt lugnt på denna avdelning.

Ingen som har, funderar på eller har några idéer om ett eget vindkraftverk?

Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad larky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
    • temperatur
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2006, 15:07:37 »
http://hannevind.com/ är väl störst på små vindkraftverk, men jag bor inte så till att det passar sig för mig. Sen är jag lite rätt för störande ljud, så jag passar nog på vindkraftverk än så länge. Jag läste någonstans om någon som hade kopplat vindkraftverket direkt till en accumulatortank och på så sätt tog till vara energin, men annars är det väl vanligast att man säljer till nätet den el man producerar.

Små vindkraftverk är ju bygglovsbefriade, så det är lite konstigt att man inte ser fler än man gör.


IVT Greenline C5 -2002, Skellefteå.
http://karlander.net/

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2006, 15:30:21 »
Har en kompis som bor i ett "blåshål" på landet och som för någrra år sedan funderade på att sätta upp ett litet vindkraftverk på tomten. När det visade sig att han skulle betala skatter och andra avgifter på den energi han utvann för eget bruk, så blev han förbannad och slog han planerna ur hågen.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2006, 18:24:52 »
jag har ett vindkraftverk som ska upp, det enda krÃ¥nglet verkar vara nätägaren  huvuddunk
man får ej koppla in en "kraftproducerande" enhet på din sida om mätaren utan man är tvungen att sälja all egenproducerad el med en separat elmätare med påföljd att nätägaren tar ut avläsningsavgifter som oftast överstiger såld produktion vid mindre vindkraftverk eller solceller.
egenproducerad el är ej avgiftsbelagd med skatter eller ngn typ av energiavgift.
kan inte förstå varför man inte får koppla in sig på "rätt" sida av mätaren om man bara uppfyller nätagarens kravspec
ex att om det blir utan spänning så ska enheten inte producera el bakåt, får ej störa nätet, övertoner, cos fi balansering mm.
det finns i England små snurror på 1 kw som är 2 m i diameter (ej bygglovspliktigt) + legoelektronik har solceller på 500 watt dessa är bara att plugga in i ett vanligt vägguttag med en stickpropp.
Vi skulle behöva en lagändring från riksdagen/energimyndigheten, för tekniken finns idag för att använda dessa enheter
och det ska så fint heta att vi ska ha närproducerad el för att minska vår energianvändning.
nää när vi försöker att göra något för att spara en slant så sätter dom käppar i hjulet när dom inser att dom kan bli av med en skattekrona eller två.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2006, 19:49:57 »
Tracker: hur stort vindkraftverk är det som du ska upp med?

Skulle man inte kunna ha vindkraft till att värma varmvatten samt värma huset? det är ju ändÃ¥ där den största förbrukningen verkar ligga, iallafall för oss är det sÃ¥  ::) dÃ¥ skulle man ju kunna koppla in sig direkt i huset utan inblandning av nÃ¥gon nätägare
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #5 skrivet: 08 november 2006, 07:51:06 »
jag har ett 18 kw, vindkraftverket ska i första hand ta hand om hushållsel + värmepump = all el förbrukning
om vindkraftverket skulle ge mer energi än jag förbrukar sÃ¥ ska elpatron i acctanken gÃ¥  in via tyristorstyrning.
jag kommer alltid att förbruka en liten del el, jag känner av inkommande effekt samt hur mycket vindkraftverket ger så jag kommer aldrig att mata tillbaka något.
om man bara ska ha till värme via elpatron så måste man byta generator till en synkron, alternativt hålla på och laborera med kondensatorer för att få till magnetiseringen som kommer att bli olika vid olika effektuttag


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #6 skrivet: 08 november 2006, 09:09:10 »
Är alla nätägare lika oviliga?
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #7 skrivet: 08 november 2006, 11:11:47 »
vattenfall kan det gå att lirka med, till och med att man får släppa tillbaka överskottet ut på nätet utan att få något betalt för den elen men å andra sidan så behöver du ingen avancerad styrning då.
EON är det tvärkört hos
har pratat med energimyndiheten och dom berättade om projektet i strängnäs (tror jag) med solceller på villorna där vattenfall var nätägare.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #8 skrivet: 08 november 2006, 11:25:45 »
hur stort är ditt 18kw kraftverk? får det plats på gården eller måste man ha något berg för anläggningen?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #9 skrivet: 08 november 2006, 17:16:17 »
Vattenfall vs E.ON

Intressant... kanske ett bevis på att staliga bolag behövs när inte marknadsekonomiska principer funkar?

För oavsett politisk åskådning kan väl ingen förneka att det är miljö- och samhällsekonomiskt riktigt att smidigt få leverera tillbaka överskottet mot stamnätet...

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #10 skrivet: 08 november 2006, 22:24:38 »
jag har bara 3200 kvm tomt men bor på landet 300 meter mellan grannarna
vindkraftverket kommer att stå 10-15 meter från huset
fundament av betong på ca 20 kubik och masten är bara 15 meter nu men funderar på att öka den ngt och kommer därför redan nu att ta till i överkant avseende fundamentet

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #11 skrivet: 09 november 2006, 12:59:54 »
jag har bara 3200 kvm tomt men bor på landet 300 meter mellan grannarna
vindkraftverket kommer att stå 10-15 meter från huset
fundament av betong på ca 20 kubik och masten är bara 15 meter nu men funderar på att öka den ngt och kommer därför redan nu att ta till i överkant avseende fundamentet

Var har du inhandlat kraftverket, vad beräknar du för kostnad?

Jäklar fin ide du har!!    men jag hÃ¥ller med regeringen borde absolut göra nÃ¥got för att främja privata satsningar pÃ¥ egenproducerad el, det skulle ju alla tjäna pÃ¥.....(inte elbolagen och staten)
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #12 skrivet: 09 november 2006, 13:16:05 »
jag köpte det i Danmark av en tysk kille
Först skulle jag bara köpa "toppen" kpl med vingar + vrid för 1000 euro detta pga fraktkostnad
men sedan skulle han ha 1100 euro kpl med mast och frakten blev bara 2000 sek dyrare
så det var bara att slå till
det är byggt 1984 så nu är det nyrenoverat (alla lager bytta) + att det var en nymonterad planetväxellåda (brevini)
styrningen är utbytt till en mitsubishi plc för då kan man få exaktare inkopplingar av generatorerna
det sitter  4 kw + 18 kw i den
bygglov 4000 sek
fundament 15000-20000 sek
hoppas att man kan påverka riksdagen ngt så dom börjar tänka om

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #13 skrivet: 09 november 2006, 15:55:40 »
jag har ett vindkraftverk som ska upp, det enda krÃ¥nglet verkar vara nätägaren 

Har du läst dokumentet "AMP - Anslutning av mindre produktionsanläggningar till elnätet"
från Svensk Energi. www.svenskenergi.se


"302 40   
Handlingen är i första hand avsedd att vara ett hjälpmedel för elnätägaren vid förfrågan om anslutning av vindkraftverk. Med tanke på de stora utbyggnadsplaner som föreligger för vindkraften kommer allt fler nätägare att beröras av dess anslutningsfrågor vilket också innebär att allt fler behöver kunna ställa respektive lämna relevanta krav och anvisningar till vindkraftägaren. Inte minst viktigt är att kunna utföra riktiga nätberäkningar för att konstatera eventuella förstärkningsbehov och därmed erhålla ett underlag till anslutningsavgiften. I AMP belyses alla dessa frågor grundläggande.

Rapport, A4, 2002.

Ord. Pris: 650 kr "

Under kompetens & förlag, förlagsverksamhet, nät, allmänt i länken ovan. Kan vara bra att veta i samtalen med  Eon. ::)

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ingen som använder/funderar på vindkraft?
« Svar #14 skrivet: 09 november 2006, 18:47:37 »
joo men den gör ingen nytta för mig eller nätägaren
Jag ska förbruka all min energi själv !!!!!!!!!!!!
vill bara ha ett ok att koppla in den på min sida om elmätaren ska inte mata tillbaka något på nätet så nätägaren behöver inte bry sig.
jag förstår inte skillnaden mellan att ex. sänka lasten på en travers, motorn övervarvar och matar tillbaka på nätet eller en hiss som går nedåt matar också tillbaka på nätet men om det är vinden som övervarvar min motor + att jag alltid förbrukar denna energi självt då är det problem
visst kommer jag att förbruka lite reaktiv effekt men det gör ju en vanlig elmotor också (kommer att kompensera för det också)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!