Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver vi bÃ¥de kombipanna, luft/vatten, varmvattenberedare, ackumulatortank?  (läst 5718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soifa Karlsson

  • Gäst
Hej!

Vi är nyinflyttade i en villa och då den tidigare ägaren inte lever har vi ingen att fråga om vårt värmesystem som vi misstänker är överflödigt. Fick tips av en kompis om detta utmärkta forum och hoppas att någon vänlig själ kan ge oss råd på vad vi kan göra! :)

Vi har idag vattenradiatorer och värme genom följande enheter:
- Vatten/luft CTC EcoAir 107 (från 2007)
- Varmvattenberedare Metro Therm, 200 liter (från 2007)
- Kombipanna el/ved Nibe Alpha Combi (från 2003), 120 liter
- Ackumulatortank TS 500 Strömnäspannan, 500 liter (från 1990)


På boplan har vi en modern vedkamin (täljsten) som vi eldar i på kvällarna för att hålla nere värmekostnaderna och höja mysighetsgraden i huset! ;) Kaminen är inte ihopkopplad med värmesystemet.

Vår tanke är om det verkligen behöver alla dessa olika enheter i värmesystemet? Besiktningsmannen tyckte det verkade vara lite "over-kill", men visste inte säkert. Vilka enheter skulle ni i så fall plocka bort? Behövs något i så fall kompletteras?

Tidigare ägaren har haft driftskostnader på ca 25.000 kr för uppvärmning (inkl hushållsel). Huset är enplanshus från 1939 med källare och oinredd vind, 110 kvm + biyta 73 kvm.

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar
Sofia



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29417
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Hur är allt ihopkopplat?
EcoAir borde vara kopplat till nått, kanske strömsnästanken?
I så fall kanske tanken är för kall för att kunna ge bra med varmvatten, men den förvärmer säkert vattnet innan VVB:n (Metro) toppar temperaturen?
Finns det nån elpatron i strömsnäspannan?
Ananrs sköter säkert kombipannan eltillskottet som krävs på vintern.
« Senast ändrad: 04 oktober 2013, 11:13:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Soifa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej Carl!

Tack för svar!!

Allt i systemet är kopplat till Nibe Alpha Combi, dvs Eco Air går direkt till kompipannan från Nibe. Från kombipannan går rören till Metro Therm. Andra separata rör går till Strömsnäspannan (som inte har elpatron).

Min gissning är att varmvattenberedaren från Metro Therm installerades för att klara varmvattnet till bubbelbadkaret. Varmvattenberedaren från Metro Therm är alltså inte dubbelmantlad, utan förser endast huset med varmt kranvatten.

Ackumulatortanken gissar jag är avsedd om vi ska elda.

Har förresten ett styrsystem CTC EcoLogic som jag anar "tolkar" mellan EcoAir och kombipannan från Nibe.

Påverkar detta något, dvs kan vi skrota någon del i systemet? Eller borde vi rensa ut allt och köpa en ny värmepanna från CTC? Sparar jag mycket energi på en ny panna?

Hälsningar Sofia

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
Varför vill ni slänga ut något? Är det för att spara plats eller något annat?
jag hade inte slängt ut något av det, det är alltid bra med backup system ;)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29417
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag håller nog med, behövs inte platsen så är det bra med backup.
Jag antar då att acktanken inte har nån VV-slinga eller beredare?
Annars hade det varit bättre att koppla EcoAir mot acktacken och ha en elpatron i den.

Det blir ju lite förluster med en kombipanna, men under vinterhalvåret så kommer en del av värmen huset tillgodo ändå.
Jag tror inte det finns så stora pengar att tjäna på att byta till en EcoZenith.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Brukar ni elda i pannan ? Det kan gå ut en del värme genom skorsten om pannan varmhålls genom Ecoair då kan man plugga igen skorstens röret med isolering och kanske spara nån krona
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Sofia karlsson

  • Gäst
Sofia karlsson
SV: Behöver vi både kombipanna, luft/vatten, varmvattenberedare, ackumulatortank?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2013, 20:20:12 »
Tack för alla svar!! Fantastiskt med sÃ¥ mÃ¥nga hjälpsamma människor!  :)

Orsaken att vi undrar om något kan tas bort är av utrymmesskäl.

Vi har inte tänkt att elda i kombipannan, utan satsar på att elda i vår braskamin som vi har i vardagsrummet. Då får vi chansen att njuta av elden, samtidigt som den ger värme i rummet genom en automatisk varmluftsfläkt.

Ackumulatortanken har ingen beredare eller vv-slinga. Den är endast till att buffra varmvatten.

Vad tycker ni - ska vi göra oss av med ackumulatortanken? Bör vi behålla kombipannan och plugga igen skorstenen som Smurfen föreslår?

Återigen, tack för alla svar!!

Hälsningar Sofia

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om draget i pannan inte är stängt, eller går stänga helt kan det gå ordentligt med energi upp genom skorstenen, så den bör ni definitivt plugga på något sätt.
I övrigt behövs nog allt utom ackumulatortanken.
Personligen skulle jag nog bara stänga en ventil till acktanken, så att den inte värms alls.
Däremot kan den väl stå kvar i ett år i alla fall, verkar allt funka bra/bättre utan tanken så kan den eventuellt tas ut och säljas senare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Soifa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack Rickard för ditt svar! Ska prova detta!

Vänliga hälsningar
Sofia

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det händer ju att värmepumpar havererar och måste repareras, och det kan hända även en EcoAir. I det läget är det väl bra att ha kvar möjligheten att kunna elda istället för att bara köra elpatron? (... under förutsättning att ni kan få tag i ved rimligt billigt). Och om ni ska elda så behöver ni nog acktanken om det ska bli hanterbart.
MEN, om ni absolut inte vill elda mer i kombipannan så skulle jag ha rivit ut acktanken redan nu. Vad är det för vits att spara den ett år om ni hellre kör elpatron och eldar i braskaminen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ska man göra nått är det nog lika bra att se över hela inkopplingen kanske kasta ut kombipannan och acktanken och ersätta med en tank med slinga eller en ctc elpanna men jag tycker det är bra att ha alternativ om tex nått går sönder men det tar ju plats.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag håller med.
Antingen behÃ¥ller man hela systemet som det är, för att ha backup om VPn havererar (eller om det blir kallt pÃ¥ vintern  ;) ), eller sÃ¥ ser man över systemet och uppgraderar en aning. En sak till att tänka pÃ¥ är att EcoAir är 6 Ã¥r nu. Om 4-5 Ã¥r är det nog dags att byta ut den mot en ny VP.

På nätet kostar CTC's nya EcoZenith i250 (den moderniserade EcoEl med VP-laddning av både övre och nedre tanken och automatiskt varvtalsreglerad laddpump) mellan 30 och 40 kkr.

Hur ofta badar ni i bubbelbadkaret? Att varmhålla en VVB på 200 liter är ju inte helt gratis, inte ens om man fyller på med vatten som förvärmts med hjälp av en LVVP. Vill man spara pengar ska man skippa badkar och duscha snålt istället.

Ni kanske ska försöka lägga upp en långsiktig plan och ta det i etapper? Sälja allt utom EcoAir och VVB nu och köpa en EcoZenith 250, och sen om 4-5 år byter ni upp er till den då helt nya EcoAir och slänger ut VVBn också (eller sätter in en mindre)?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Har för mig att Ecologic är en ganska kunnig styr som kan styra tex växelventiler och shunt så man kan ha en 500 liters acktank med slinga i och ha nedre delen som arbetstank och övre delen som vv del och ev spets men det drar väl iväg med alla grejerna och jobbet men det skulle bli tummenupp tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nybbe68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan en del om el, alltsedan 1961, VVS hempulare o
Köp en beg pelletsbrännare på Blocket och sätt den i pannan,
kör den när det är som kallast ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!