Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fantastiskt resultat?  (läst 10654 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
Fantastiskt resultat?
« skrivet: 03 oktober 2012, 21:07:27 »
Har kört pumpen sedan april och enl vpn så har den producerat 7730kwh och elmätaren jag kopplat till pumpen visar 1349kwh!
COP 5,7
Är det möjligt?
Av de producerade 7730kwh så är värme 4750kwh och vv 2980kwh
Pumpen har startat 2611ggr för värme och 1859ggr för vv
Den har gått 414h värme och 272h vv

Jag har ökat kopplingdiffen något och ligger nu på ca 19starter per dag varav 6vv.

KB in efter ca 15 min 4.5grader då har det precis snurrat ett varv i borran (mellan 13-14min), pumpen på läge 3.

//Niclas
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2012, 21:14:36 »
Nej cop 5.7 är inte möjligt inte ens reklamen har såna siffror.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2012, 21:17:20 »
COP 5,7 låter mycket.

COP är förvisso väldigt bra med hög brine temp och låg framledning, båda ett faktum april-sep

vad är det för elmätare. Är det en riktig elmätare så är ju alla fall den siffran korrekt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2012, 21:19:05 »
Jag tror nog COP 5.7 är möjligt för en given körning. Men inte när man börjar blanda in VV i det hela också.
I alla fall inte om du har liten volym på den för då blir det nästan bara hög kondenseringstemp.

Med framledningssnitt över den angivna säsongen i golvvärme på 25 och kanske ett inkommande brine på i snitt 6.

har inte copelandprogget på denna dator
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2012, 21:21:10 »
Glöm inte att du har en cp som har gått en massa också samt antar jag en del vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2012, 21:24:20 »
Jo känns ju som lite väl bra siffror, elmätaren är en Landis&gyr från webshopen så den borde stämma?
Bosch anger ju att energiberäkningen kan slå 10% och det gör den säkert, det blir isåfall 5.2

Jag måste investera i en logger men just nu går alla slantar till värme och vatteninstallationen i garaget och det börjar bli hög tid och få igång det :)
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2012, 21:25:40 »
Jao fast cp går på mätaren den med, vv har jag på 48grader
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2012, 21:34:50 »
Ja är det en vettig elmätare som du köpt av rickard så kan vi nog utesluta något mätfel där i alla fall.

Du kan få min siffra snart *letar*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2012, 21:34:59 »
Räknar man bakåt, från uppgivna data för pumpen så drar den 2.4 kW vid 0/35°C och 2.9 kW vid 0/45°C
Uteffekten verkar vara rätt stabil på ca 10 kW, 10.2 kW vid 0/35.
Om vi antar att du har runt 35 grader i medelframledningstemp under drift så har den förbrukat 1646 kW och levererat 6997 kWh med ett COP på 4.25, vilket låter mer rimligt.
Detta om timräknaren och elmätaren visar rätt.
Tar man hänsyn till den rätt stora andelen varmvattenpoduktion så blir det troligen sämre än så, i praktiken kanske du hamnat på 4.0 i COP.
Det som talar för lite bättre siffror än så är att du har varmare brine, tar jag hänsyn till detta så kan COP bli runt 5.2 med 35 graders vbf i snitt.
Elförbrukningen hamnar då på ca 1349 kWh, vilket stämmer bättre med vad din elmätare visar.

Rinnan, vbf i snitt under drift på 25 grader är omöjligt, så snart kompressorn startar på en 10 kW värmepump så har man ju som regel 5-10 graders lyft av temperaturen på framledningen, så redan vid start är man troligen över 25 grader - kanske närmare 30 grader, och det var också därför jag räknade med 35 grader, jag har då bakat in lite högre temp för att kompensera för varmvattenkörningarna där kompressorn troligen förbrukar runt 3.5 kW och värmepumpen lämnar runt 9.5 kW (COP 2.7)
Jag har troligen underskattat effekten av varmvattenkörningarna, så om man får höfta en aning så tror jag att den verkliga COP har legat på ca 4-4.5 under denna period.
« Senast ändrad: 03 oktober 2012, 21:36:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2012, 21:36:02 »
Tar energiberäkningen hänsyn till brine temp samt framledning har för mig att det var nån vp som uppskattade producerad värme mest efter antal drift timmar Sc:,h fast i så fall skulle du ju inte kunna hamna så högt. Tycker att även fast en compress har lågenergi cp så bör den försämra cop en hel del eftersom drifttimmarna på vp blir så få och antar jag cp gått 24/7.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2012, 21:38:03 »
ok här är det :)

1935kwh sedan den 1a april till och med den sista september. Inkluderar frikyla och en del experimenterande. Du kanske kan dra av 100kwh frÃ¥n detta. Därutöver kan du dra av min dator och loggning samt en VVC pump pÃ¥ säg 200kwh till. 

så säg 1635kwh på samma period.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2012, 21:38:58 »
smurf.

min cirkpump som körs för att räkna GM drar 6w, grundfos alpha 2.
flöde 0.41lps, instrypt. samma watt öppet dryga 0.5lps mot mina raddar.

min diplomat pump drar 100w på lägsta läget, typ. Då ger den 0.5lps mot 300l tank utan motstånd och med 35 rör.
« Senast ändrad: 03 oktober 2012, 21:41:04 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2012, 21:44:15 »
dags o flytta bort lite grejer från värmepumpen ser jag... ;)

I dag var nissarna här och drog in fibern. Massa prylar dom ville ta ström där bredvid VPn. NEJ SATAN sa jag.
så nu har jag en skarvsladd på golvet över hela garaget och pannrummet för att driva fiberbox och en switch. RÖR INTE MITT COP!!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2012, 21:47:17 »
Men så lite tror jag inte den i compressen drar har för mig att min låg runt 15 watt i Niben men det beror ju naturligtvis på vilken snurr den står och på styren drar antagligen ungefär lika mycket. Min alpha 2 funkar skit i autolåge tror jag i alla fall för efter ett tag står den på fullt och drar hemska 22 watt och det går ju inte så nu går den i manuellt läge på lägsta farten och drar 6-7 watt får se om det räcker till när man börjar värma lite mera har inte justerat in systemet efter diverse ombyggnader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2012, 22:02:07 »
smurf,
min drog 18-22 sedan kom det förbi en kille och skruva lite.. så drog den 6 med samma flöde.

problemet är tydligen att min installatör har satt in en för stor CP. Då fungerar inte adaptläget något bra i sitt standardläge. Troligen skulle den fungera bättre då i det lägsta adaptläget. Men bäst är att skaffa en mindre storlek av alpha.

Så därför kör jag på läge 1 nu.

Du kan göra så här smurf. Du lär ju få hyfsat långa körningar right?
Kolla systemdeltat över tanken mot rad alltså. gå från läge 1 till läge 2 eller 3 Vilket som krävs för att landa där på typ 20w. vänta liite och notera om du får någon större skillnad i delta.

har du strypt in slingan eller bara strypt raddarna?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2012, 07:34:00 »
Har endast strypt raddarna men har bytt stammar till dom raddarna längst bort och har inte rört nån justering efter det men när det blir lite kallare ska jag gå över samtliga en sväng med ir pickan men det verkar funka hyffsat ändå hittils.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2012, 09:04:30 »
ok här är det :)

1935kwh sedan den 1a april till och med den sista september. Inkluderar frikyla och en del experimenterande. Du kanske kan dra av 100kwh frÃ¥n detta. Därutöver kan du dra av min dator och loggning samt en VVC pump pÃ¥ säg 200kwh till. 

så säg 1635kwh på samma period.

Då har jag ju i alla fall en rimlig förbrukning även om inte cop stämmer. Vad behöver jag ha till loggern för att på ett enkelt sätt se faktisk cop?

Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #17 skrivet: 04 oktober 2012, 09:11:13 »
Om du har ett fast flöde genom systemet då behöver du bara veta deltat på framledningen.

Annars kan du behöva en flödesmätare eller en grunka som mäter effekten som distribueras.

Så här mäter jag mitt COP i realtid.

Varje sekund hämtas värdet hem till min logger över hur mycket effekt anläggningen förbrukar.
Varje sekund hämtas värdet hem till min logger över hur mycket effekt anläggningen avger.
Det ger ett COP i realtid. COPt går även att aggregera över minut, timma, dag och så vidare.

Det uppstår en massa praktiska problem.
loggern måste stödja realtidsberäkningar. Såsom att räkna om ett delta till en effekt, utifrån ditt uppmätta flöde.
Loggern vet inte nödvändigvis när du gör varmvatten och värme och flödet över dessa två system kan vara olika.

Vill man undkomma dessa problem, som är svåra att hantera i vissa fall. Ja då kan det vara enklare att kasta upp lite pengar för att investera i en energimätare som i så fall kopplas innan växelventilen för VV/värme vad jag förstår. Det gör det mycket enklare att hantera och man slipper lägga ner lika mycket tid.

Vad en sådan kostar och exakt hur den kopplas in och loggas kan inte jag svara på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #18 skrivet: 04 oktober 2012, 09:12:25 »
Det är inte så enkelt.
Men det som behövs är en elmätare som mäter värmepumpens och cirkpumparnas förbrukning.
Du behöver även en värmemätare som mäter uteffekten.
Värmemätaren måste placeras på en ledning som mäter framledningsflöde och temp både när värmepumpen gör värme och tappvarmvatten, och detta kan i vissa värmepumpar vara svårt att åstadkomma utan att på något sätt dra ut vbf ut värmepumpen, ansluta värmemätaren, och sedan gå in med framledningen i värmepumpen igen.

Talar du om loggning med Logger 2020 behöver du även använda dig av webbtjänsten e-logger, i PC-programmet finns ingen COP-beräkning för närvarande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #19 skrivet: 04 oktober 2012, 09:36:56 »
I mitt fall kan det ju vara lämpligt att nämna att hårdvaran (själva loggern) kostar i storleksordningen 10 000kr samt att det mer eller mindre krävs programmeringskunskap för att kunna få fram värdet. Men då kan jag inte bara använda hårdvaran för loggning utan även långtgående styrning.

I mitt fall låter jag deltat indikera om det är VV eller värme som bereds och jag har mätt upp deras olika flöden individuellt. Med hjälp av föråningstemperaturen vet jag på snabbast möjliga sätt när värmepumpen startar och stoppar.

Och detta till trots så får jag inte en ett perfekt realtids COP för att den strömmätare jag köpt inte skickar en tillräcklig upplösning på SO porten och jag har inte tillgång till rätt IR mätare (där är upplösningen högre).

Mätt över 30-60 sekunder blir dock COP alltid korrekt. Jag kan alltså få spikar i mitt momentana COp genom att SO porten skickar en korrigeringspuls. Jag försöker räta upp detta genom att ta medianvärden men det blir inte perfekt i realtid ändå.
« Senast ändrad: 04 oktober 2012, 09:42:06 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fantastiskt resultat?
« Svar #20 skrivet: 04 oktober 2012, 09:40:56 »
här kan du se ett exempel:

Click for large view - Uploaded with Skitch
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!