Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?  (läst 6792 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheva_1974

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?
« skrivet: 20 oktober 2009, 21:40:54 »
Hej!

Jag planerar att köpa en luft-luft värmepump till mitt fritidshus i norra Värmland för att få ner kostnaden för underhållsvärme (10 grader).

Huset är två våningar om totalt 240m2 och jag är införstådd med att jag måste ha två pumpar men jag tänkte börja med en för montering på nedervåningen. Kan tilläggas att huset har ingen isolering förutom den som gjordes när det byggdes för ca. 90 år sedan och utetemperaturen ligger ofta på omkring -15 vintertid.

Har fått en offert på Mitsubishi och IVT men jag blir villrådig över vilken som jag bör satsa på. Offerterna är för Mitsubishi MSZ-GE35VAH och på IVT's Nordic Inverter 12-JHR-N och prisskillnaden rör sig om ungefär 8000 kr inklusive montering.

IVTn har elektronisk expansionsventil (verkar inte Mitsubishin ha) vilket jag läst ska vara bra samt har bättre garantier än Mitsubishin. IVTn har även ett högre angivet COP-värde (5,5) men vad jag har förstått så mäts detta på den nominella effekten som på Mitsubishin är 4,0 med ett COP-värde på 4,19, nominella effekten på IVTn har jag inte hittat någon info om än.

SÃ¥ frÃ¥gan jag ställer mig är om IVTn är värd de extra pengarna?  :-\  En fundering som jag har är om det är bättre att satsa pÃ¥ en dyrare och kraftigare pump till nedervÃ¥ningen och ha en nÃ¥got enklare till ovanvÃ¥ningen för en viss värme stiger ju rimligtvis uppÃ¥t. Kanske ni här pÃ¥ forumet kan rÃ¥da mig?  :) Tack pÃ¥ förhand!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2009, 06:32:23 »
Jag hade nog satsat på en riktigt kraftig pump i det huset (åtm på nedervåningen)
En Nocria har ingen +10 funktion...men jag tror skillnaden i driftskostnad blir försumbar.

Med 240 kvm oisolerat skulle jag nog satsa på antingen Nocria, FD35 ellet möjligen en RAS13 (om du måste ha +8 funktion)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Svinningebo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gör det självare
SV: Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 10:47:17 »
Tja!

Själv köpte jag en Kirgiamine (FD25 VABH) över näten. Jag installerade den själv tillsammans med en elektriker som gjort det ett antal gånger förut dock ej ackrediterad. Det gick super smidigt men så var vi grymt noggranna också. Pumpen värmde grymt i en vecka, och nu är den på väg till japan. Jag hade lyckats få en unikt exemplar dvs första pumpen sedan 1985 som styrkortet gått sönder på. Jag kontaktade säljaren de skickade snabbt ut en servicekille. Han kunde precis som grabbarna på Mitsubishi inte tro sina ögon/öron men när allt var testat så såg det fortfarande ut som ett styrkortsfel. Kvalitetsmässigt är de tydligen helt överlägsna.

Trots att jag installerat den själv och jag därmed inte hade någon installationsgaranti hjälpte säljaren till och jag fick en ny pump professionellt installerad med garanti till halva kostnaden av en vanlig installation.

Vad det gäller placeringsråd så lärde servicekillen mig att en placering under en trappa eller vid sidan av kan vara riktigt dålig (i mitt fall var den det). Detta för att pumpen då blåser bort den varma luften som vill vandra tillbaka längs taken och upp på övervåningen. Det blir som en termisk kudde dvs varmt som fan på nedervåningen men kallt däruppe. Vi löste det genom att rikta utblåset rakt ner så att fläkteffekten inte motverkar den sk skorstenseffekten som blir i en trappa. Det blir spännande att se om vi klarar oss även när det blir kallare ute eller om vi måste installera en takfläkt som drar upp den varma luften.

/F
« Senast ändrad: 15 november 2009, 16:22:11 av Rickard »
Timmerhus med souterängvåning dränerad/isolerad med porodrän. Mitsubishi Electric FD 25 VABH (Kirgiamine) i souterängen och en Energikassett från Eurofire på ovanvåningen.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2009, 12:57:41 »
Hi Chevan

jag skulle nog satsa på Nocrian på nedervåningen och ME på övervåningen, åtminstone om du har sovrummen där uppe.
Mer värme (där det behövs) på nedervåningen, mindre skrymmande innedel som oxså är mycket tyst där uppe, sen om du behöver 25:an elle 35.an lite osäkert, men väljer du 35 och kan leva med extrapengarna så kommer du ju inte upptäcka att 25:an var för liten senare.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2009, 14:16:26 »
Mitsubishi har elektronisk expansionsventil
Vem är det som säger att GE och FD modellerna har det  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cheva_1974

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vilken luft-luft värmepump ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2009, 22:25:32 »
Tack för alla svar och tips, värdefulla för mig som är oinvigd i värmepumpsvärlden. :)

Jag har undersökt lite mer och tydligen levereras inte IVTs 12-JHR-N längre och ersätts av 12-KHR-N. Marknadsföringen av
12-KHR-N är lite intressant för IVT uppger storslaget att den går upp till 7,3 i COP men tittar man lite närmare på mätresultaten så är 7,3 baserat på 7 grader utomhus och 10 grader inomhus. Vad jag vet så är normen för uppmätande av COP-värde 7 gr. utomhus och 20 gr. inomhus och vid dessa förhållanden går inte COP-värdet upp till mer än 5,3. Kan vara aningen vilseledande..

Flera har rekommenderat Nocria men jag vill ha 10 graders funktionen som bl.a. IVT 12-KHR-N och Mitsubishi GE-35 har och därför har jag tittat närmre på skillnaderna i COP och värmeeffekt mellan dessa. Mitsubishi anger ett COP på 4,19 vid en nominell effekt av 4,0 kW och IVT 12-KHR-N lämnar i testresultaten 4,3 i COP vid 4,1 kW och 75% kompr.effekt vid 7/20 temp.förhållande. Detta tolkar jag som att det inte är någon större skillnad i COP mellan dessa värmepumpar men ni får gärna rätta mig om jag har fel.? Kan tilläggas att jag inte vet säkert om Mitsubishis COP 4,19 är vid 7/20 tempförhållande, ifall det är avgörande för jämförelsen.

Sen funderar jag pÃ¥ maxeffekterna som för IVTn uppges till 6,5 kW men som i testresultaten inte gÃ¥r upp till mer än 5,4 kW vid 7/20 temp och 100% kompr.effekt, jag frÃ¥gar mig vid vilka förhÃ¥llanden kommer den upp till 6,5 kW...? För GE-35 anges maxeffekten 5,3 kW men jag vet dock inte vid vilket temp.förhÃ¥llande. Jag fÃ¥r känslan av att IVT mer än Mitsubishi förskönar sina uppgivna värden sÃ¥ kan det tänkas att dessa pumpar är ganska likvärdiga i effekt och COP om man testar under lika förhÃ¥llanden trots att det skiljer 8-9000 kr i pris?  Sc:,h

Kan tyvärr inte bifoga produktbladet på IVT 12-KHR-N eftersom filen är för stor men jag kan maila den om någon är intresserad av att titta på den, den är inte tillgänglig på IVTs hemsida än.

Beträffande kommentaren om att Mitsubishi faktiskt har elektronisk expansionsventil, så var det en misstanke från min sida att GE-35 inte hade en sådan då den inte nämns i produktinformationen.

Ha en bra helg!
Mvh Henric

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!