Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?  (läst 7867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
Vi ska byta pump i vårt hobbygarage och har bestämt oss för Mitsubishi.

Det vi har svårt att avgöra är om vi ska satsa på en Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH).

BÃ¥da i 35-storleken.

Det skiljer hos vår installatör 1500kr mellan dem, men Heron känns väldigt lyxig i ett garage :-)

Vad har vi mer är WiFi, temperaturområde och lite effekt som skiljer?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Skillnaden i pris var inte så stor i ditt fall.
I ditt garage är det väl just Wifi om du vill höja temperaturen ibland på distans och eventuellt inställning av temperaturen på tex 12-13 grader som eventuellt du kan ha nytta av.
LN35 ger lite mer effekt när det är riktigt kallt ute men det framgår inte vart ni bor.
LN är något effektivare
LN kan du sänka ljudnivån på utedelen nattetid om den blir dumt placerad nära tex sovrumsfönster men det innebär även att effekten sänks.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #2 skrivet: 08 december 2017, 08:43:00 »
Vi bor på småländska höglandet.

Utedelen sitter på södervägen, och är helt avskild från omgivningen. Boningshuset står på andra sidan vägen, så utedelens ljudnivå är hyffsat ointressant.

Jag ser att det är olika köldmedium i dem båda också.

Det skulle vad jag förstår gå att WiFi-konvertera FHn i efterhand?

Egentligen är 1500 väldigt lite, men samtidigt känns det overkill att ha den lyxigare varianten i ett garage.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
FH kan man komplettera med tex MelCloud Wifi modul som man monterar på kretskortet i innerdelen men har du behov av det kan du lika gärna köpa LN då summan kommer bli snarlik.
Finns i och för sig andra moduler för Wifi som är billigare om du vill komplettera i efterhand.

FH har mycket riktigt R410 och LN har R32 som köldmedium,  vill du känna dig lite "miljövänligare" sÃ¥ tar du LN
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #4 skrivet: 08 december 2017, 11:10:03 »
LN är lite mer framtidssäkrad mao.
Och något bätte COP också

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #5 skrivet: 08 december 2017, 12:05:39 »
EDIT:

Jag hade missförstått installatören.

För det första så är det 25or han pratat om, inte 35or.
Sen hade jag missförstått, så när vi pratade om den lilla så var det inklusive montage, när jag själv började fråga om den större vid ett senare tillfälle så gav han mig ett pris på bara pumpen.


SÃ¥,
FH25: 16000kr installerat
LN25: 20000kr installerat

Det som oroar mig mest nu är att FH25 inte ersätter vår Fujitsu Nocria 14.
Medans installatören menar att Nocrian är svagare, så vill jag minnas att Nocrian är runt 9.1kW max, medans LN25 är 6.1kW.

Det som talar för att han har rätt är enhetsbeteckningarna på min Nocria där det står något om 4.x kW. Har tyvärr ingen vild på det nu...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
LN är lite mer framtidssäkrad mao.
Och något bätte COP också

Om 10-15 år när eventuellt värmepumpen behöver bytas ut så vet jag inte riktigt om "framtidssäkrad" spelar någon roll.
Ja LN är något effektivare som jag skrev men inte mycket.

Norra har en uppgiven effekt på ca 9kW men det är vid +7, vad den ger när det är kallt ute och hur effektiv den är då finns det inga direkt oberoende test på vad jag vet.
En del kraftiga modeller förr gav mycket effekt ut men man stoppade in mycket effekt ocksÃ¥ sÃ¥ att effektiviteten blev inte sÃ¥ bra men bra med värme kom det  ;)

Nu skiljer det 4000:- mellan FH och LN ser jag och har du inte väldigt långa och väldigt kalla vintrar så kommer du inte tjäna igen den mellanskillnaden i ett garage på ganska lång tid i och med att effektiviteten mellan dom inte är så stor.

35 modellerna brukar ligga på en tusenlapp mer jämfört med 25 så välj den om du är orolig för effekter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2017, 15:20:07 »
Så om vi klarade oss med Nocrian, så kommer FH25 eller FH35 funka?

Hero`n känns avlägsen nu.
« Senast ändrad: 08 december 2017, 15:22:23 av Tegheim »

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #8 skrivet: 08 december 2017, 15:25:40 »
Kollade på din hemsida, menar du att alla Mitsu, inkl FH, har underhållsvärme-funktionen?

"Alla modeller har +10 graders underhållsvärme för tex sommarstugor eller garage.

Har ni trådlöst nätverk så har vi tex WiFi moduler så att ni kan styra värmepumpen
på distans
Styr då funktionerna via en app i er smartphone eller surfplatta
Finns även Air Patrol för att styra via GSM nätet

Maskinerna ovan kan även marknadsföras som Kirigamine"

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
FH serien har underhållsfunktion med 10 grader.

Då jag inte vet hur mycket effekt nocria ger när det är kallt ute så kan jag inte svara på vilken som motsvarar den.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #10 skrivet: 08 december 2017, 23:03:51 »
Då känner jag mig trygg, skillnaden är att LN kan ställas steglöst från 10-31, medans FH har 10, eller 16-31 alltså.

Lutar Ã¥t en FH35 👍

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
SV: Ny pump i hobbygaraget, Hero (MSZ-LN) eller Deluxe (MSZ-FH)?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2017, 15:22:31 »
Bifogar här två bilder på dels spec på Nocria, och dels på min nuvarande maskinplåt.

Sist en bild på Mitsubishi-specen.

Vilken tycker ni är jämförbar effektmässigt? Blir inte klok på hur Mitsu anger sina värden.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Märkskylten visar nominell effekt, vad sedan Fujitsun ger när det är tex -15 framgår ej via den skylten.

På Mitsubishis produktblad framgår också nominell effekt som på FH serien är densamma som du ser att den levererar vid -15.
På produktbladet uppges även vad lägsta avgivna och högsta avgivna effekten är men det är vid +7.
Du fÃ¥r frÃ¥ga Fujitsu vad den ger vid tex -10,  -15 eller -20 beroende pÃ¥ hur kallt ni brukar ha.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nominell effekt är vid +7 grader ute och vad sedan Fujitsun ger vid vid -15 får du kolla med Fujitsu /FG nordic

Tror inte den motsvarar FH50VEHZ om man jämför den utedelens storlek/vikt,  gÃ¥r i och för sig att fÃ¥ ut höga effekter med en kraftig kompressor men växlarytorna pÃ¥ Fujitsun känns betydligt mindre.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Svarade på ditt inlägg som nu är borttaget!!

Blir lite märkligt när inlägg försvinner  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!