Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Energicentra FrÃ¥nluftsvärmepump ECFL  (läst 61110 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #75 skrivet: 21 februari 2011, 11:23:30 »
Greven1 du säljer ingen ren luftåtervinning till brine typ nibe flm som man kan koppla till valfri vp *vinkar*
hej . neej. men de e klart du kan ju värma brinen med denna om du nu anser att värma brinen e bättre än värma vattnet. :)
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #76 skrivet: 21 februari 2011, 12:15:29 »
Angående styra fläkten är en stegtransformator med 5-10 olika uttag bäst. Dessa kan t.ex. kopplas via ett modifierat spisvred eller flera reläer. Steglös tyristorstyrning kan ge mer ljud/knattrande från fläkten. Genom att byta och ändra storlek på driftkondensatorn kan man delvis påverka luftflödet men bara inom ett ganska begränsat område och det krävs att fläktmotorns hjälplindning klarar ändring uppåt utan att bli för varm.

Sedan bör framledningstemp styras så den ökar en del om ventilationsflödet ökas resp minskas när flödet minskas för inte få för stora temperaturvariationer inne. Möjligen kan man styra VB cirk.pump istället, kanske de nya (eco-modellerna etc) med automatisk effektreglering på mottrycket kan fylla en bra funktion här. Dessutom bör, som ovan nämnts, fläkten kunna styras automatiskt som funktion av utetemperaturen.
« Senast ändrad: 21 februari 2011, 12:36:52 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #77 skrivet: 22 mars 2011, 22:59:36 »
jag kopplade in denna maskin i kontors huset nu i torsdags.
kontor/ butik ca 150 m2 + 2 lägenheter a 100 m2.
dragit ett spiro från pannrum upp genom bjälklag via toa i butik vidare upp genom tak där 2 st toa med bad finnes.
maskinen suger i sig ca 18 grader. ut luft -2 till -8 beroende på hur mycket is det är på förångaren. blir den för kall så stoppar den ca 1 min o avfrostar
jag har kopplat fläkt direkt mot fas så den stannar inte om bör värde uppnåtts.
har ingen aaaning om luft flödet men blåser fäldigt bra genom utlopps ventilen ute.
får väl ordna en flödes mätare på vatten sidan o kolla hur många kw den ger men ser bra ut tycker jag.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #78 skrivet: 23 mars 2011, 08:54:26 »
jag kopplade in denna maskin i kontors huset nu i torsdags.

maskinen suger i sig ca 18 grader. ut luft -2 till -8 beroende på hur mycket is det är på förångaren. blir den för kall så stoppar den ca 1 min o avfrostar


Funkar fint ja, det var ju det jag sa  :D

En sak som jag vill starkt rekommendera är att montera filter före pumpen. Jag drar det mesta av luften genom skorstenen och det verkar vara gammalt sot och sånt som pajade den andra fläkten.
www.luftbutiken.se har filter och sÃ¥nt, det verkar ha bra grejor och hyffsade priser. Jag vet inte om de är nyöppnade men det är ganska snurrigt. De är dock väldigt hjälpsamma, pÃ¥ deras LiveSupport fÃ¥r man chatta med en snubbe som har svar pÃ¥ dumma frÃ¥gor. Beställ dock filter i tid, det tar 2-3 veckor huvuddunk
Jag tog en påsfilter låda så att den stryper flödet så lite som möjligt och så vara de längre.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #79 skrivet: 23 mars 2011, 12:43:30 »
mmm filter är att rekomendera !!

rev ner den gammla luft Ã¥tervinnings fläkten i köket i en av lägenheterna pÃ¥ jobbet. till min förvÃ¥ning sÃ¥ är det samma motor o fläkt som i min nya maskin. gissar att denna gamla maskin är minst 15 Ã¥r gammal o fläkt gÃ¥tt hela tiden. still going strong fast lite fel kopplade spiro...dÃ¥ christian lagar mat fick jag lite mat os i butiken.  nu är denna pluggad o gÃ¥r endast som vanlig spis fläkt.
all återvinning nu går till nya maskinen
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #80 skrivet: 07 april 2011, 14:40:21 »
Så ja, nu snurrar fläkten hela tiden! Det behövs nu när det inte är så kallt, och den inte producerar värme hela tiden. Det med kondensatorn, se bilden i tidigare inlägg, var inte lösningen.
Det går 7 trådar från fläkten var en är röd, en vit och en blå, och de representerar hastigheten. Kopplade en av dessa, på Kristers inrådan, direkt på fas.

Detta är alltsÃ¥ ointressant för alla andra eftersom de som beställt efter mig fÃ¥r en med ett vred där man kan välja hastighet och/eller konstant drift.  studs

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #81 skrivet: 23 juni 2011, 10:54:59 »
Hej!

Finns manualen till EVFL4 att ladda ner någonstans? Såg på ett datablad att det står effekt 4(+7) kW, sitter det en elpatron på 7 Kw i pumpen?

Har en massa frågor som det förhoppningsvis finns svar på i manualen.

/N

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #82 skrivet: 23 juni 2011, 14:51:54 »
Hej!

Finns manualen till EVFL4 att ladda ner någonstans? Såg på ett datablad att det står effekt 4(+7) kW, sitter det en elpatron på 7 Kw i pumpen?

Har en massa frågor som det förhoppningsvis finns svar på i manualen.

/N
Hej,

Vet inte om Krister har översatt den än men det finns inte så mycket att skriva om i manualen. Maskinen gör en sak bra, värmer vatten till vald temperatur från din ventilationsluft. Jag trixade med värdena lite men förinställningarna verkar vara ganska optimala.

Det finns ingen elpatron i den, det du refererar till betyder att maskinen ger 4 Kw vid + 7 graders (luft) temperatur. Det är den temperaturen man använder när man mäter COP för att få ett någorlunda "jämförpris".

Fråga på bara.

OlaM

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #83 skrivet: 23 juni 2011, 14:56:16 »
Det finns ingen elpatron i den, det du refererar till betyder att maskinen ger 4 Kw vid + 7 graders (luft) temperatur. Det är den temperaturen man använder när man mäter COP för att få ett någorlunda "jämförpris".

Vilket är ganska bra eftersom din tanke var att dra 20+ ventilationsluft och får då mer än 4kw.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #84 skrivet: 23 juni 2011, 15:11:40 »
Hej!  Ok, jag matar pÃ¥ med lite frÃ¥gor:

Hur styrs den? Givare i tanken med viss tillslagstemperatur och hysteres på x grader, eller kan man ställa till och frånslagstemp?
Hur stort luftflöde är den gjord för under kontinuerlig drift? Eller hur stora hus kan den ventilera med bra komfort?
Kan man justera luftflödet på ett enkelt sätt? Mer på sommarn och mindre på vintern?
Hur varmt vatten kan den göra? 86 liter "hetvatten" per timme står det i databladet. Är hetvatten 50, 55 eller 60 grader? Förmodar att siffran gäller med ~20 grader i inomhusluften.
Finns kurva för COP vid olika temp på värmen den producerar (med 20 grader in)?

Trevlig midsommar!

N

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #85 skrivet: 23 juni 2011, 15:48:36 »
Hej!  Ok, jag matar pÃ¥ med lite frÃ¥gor:

Hur styrs den? Givare i tanken med viss tillslagstemperatur och hysteres på x grader, eller kan man ställa till och frånslagstemp?
Hur stort luftflöde är den gjord för under kontinuerlig drift? Eller hur stora hus kan den ventilera med bra komfort?
Kan man justera luftflödet på ett enkelt sätt? Mer på sommarn och mindre på vintern?
Hur varmt vatten kan den göra? 86 liter "hetvatten" per timme står det i databladet. Är hetvatten 50, 55 eller 60 grader? Förmodar att siffran gäller med ~20 grader i inomhusluften.
Finns kurva för COP vid olika temp på värmen den producerar (med 20 grader in)?

Trevlig midsommar!

N

Den styrs med frånslagstemp och diff, default är 55 och 5 grader. då slår den på vid 50 alltså. Får man in givaren i tanken är det ju bra.

Jag har uppmätt 50 liter per sekund direkt på inluft med 5 meter 125mm spiro på utluften.
Ca 39 l/sekund vid utloppet med allt uppkopplat, inkl filter.

Maskinerna ska ha en strömställare där du kan välja fläkt effekt.
Man kan ställa den till 65 grader, fast det är lite högt för alla värmepumpar vad jag vet. Det är ju bättre med en stor tank med lägre temp för varmvatten.

Jag har inte loggat den, så jag har inga kurvor. Det vore intressant.

OlaM

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #86 skrivet: 23 juni 2011, 19:28:02 »
Jag har uppmätt 50 liter per sekund direkt på inluft med 5 meter 125mm spiro på utluften. Ca 39 l/sekund vid utloppet med allt uppkopplat, inkl filter.

Om du får 50l/s inlopp och 39l/s utlopp, var tar de resterande 11l/s vägen då..? 11 sekundliter kan ju inte bara försvinna..?

Omräknat m3 tim blir det då alltså:
50l/s x 3600 sekunder =180m3/tim och 39l/s x3600 sek = 140,4m3/tim
Jag hade för mig att denna modell behövde runt 300m3/tim för att ge bra energi, fläkten verkar då väl strypt.
Du hade visst 5 olika steg ? vilka avlufttemp har du per steg om vi förutsätter att du har samma inmat temp på inluften ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #87 skrivet: 23 juni 2011, 19:32:40 »
Jag har uppmätt 50 liter per sekund direkt på inluft med 5 meter 125mm spiro på utluften. Ca 39 l/sekund vid utloppet med allt uppkopplat, inkl filter.

Om du får 50l/s inlopp och 39l/s utlopp, var tar de resterande 11l/s vägen då..? 11 sekundliter kan ju inte bara försvinna..?

Omräknat m3 tim blir det då alltså:
50l/s x 3600 sekunder =180m3/tim och 39l/s x3600 sek = 140,4m3/tim
Jag hade för mig att denna modell behövde runt 300m3/tim för att ge bra energi, fläkten verkar då väl strypt.
Du hade visst 5 olika steg ? vilka avlufttemp har du per steg om vi förutsätter att du har samma inmat temp på inluften ?

Felet är nog hans mätmetod.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #88 skrivet: 23 juni 2011, 19:57:29 »
Hej igen!

Om jag läste rätt ska den här pumpen ha ~300 m3/h. Hur reagerar en FLVP som är gjord för 300 m3 per timme och man bara ger den hälften? Lägre cop? Högre belastning/kortare livslängd? Annat?

N

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Energicentra Frånluftsvärmepump ECFL
« Svar #89 skrivet: 23 juni 2011, 19:58:57 »
Hej igen!

Om jag läste rätt ska den här pumpen ha ~300 m3/h. Hur reagerar en FLVP som är gjord för 300 m3 per timme och man bara ger den hälften? Lägre cop? Högre belastning/kortare livslängd? Annat?

N

Den fryser på och måste avfrosta oftare.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!