Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: problem med värmen i huset.  (läst 1829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Denheb001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
problem med värmen i huset.
« skrivet: 08 maj 2019, 07:39:56 »
Hej, hoppas på lite hjälp. Är rookie och felsöker en Thermia Diplomat Optimum G3 duo.

Vi hade en installatör hör för att vi hade problem med varmvattnet, han gav sig på att rengöra vad jag förstår är värmesystemet om det i sin tur skulle värma vattnet däligt, sa då att vattnet var smutsigt och han körde rengöring. Samma problem på kvällen. Sen kom en annan och pekade på cirkulationspumpen och sa att den nog var problem då den gick för mycket. Efter vi drog ur den så funkade värmen, man kan läsa av att tempen är bra och vi duschar varmare än någonsin.

MEN vi fick problem med värmen, pumpen går och stänger av sig efter ca 1 min (kompressorn). Framledning och retur diffar stort och man kan ju misstänka ett cirkulationsproblem. grafen ser inte jämn ut utan höga berg så fort 20 min startspärren är passerad så försöker den värma vattnet igen.

Felsökt och gjorde nu så att jag stängde av till och från ledningarna ut ur pannrummet. Då sitter ett element på slingan och nu får jag en jämnare värme och pumpen försöker inte starta direkt och värma, vilket är som det ska antar jag....

Men då till det tråkiga, då är det kanske stopp eller dålig cirkulation i huset? Några tips hur man kan felsöka? Eller kan det vara cirkulationspumpen som är för klen? Kan tillägga att några gånger har VP försökt att skicka ut 70 gradigt vatten till elementen och då stiger värmen på returen till 42 grader innan den stoppar. Men sen verkar cirkulationen göra att värmen försvinner snabbt ut i systemet och den vill värma igen.

Har varmt på de flesta elementen i huset, varierad värme på dem. Har provat lufta, nippeln, tagit bort termostater mm. men tycker som sagt att jag inte längre för behagliga 20 grader inne efter att installatören var här och grejade på pumpen....Just nu har vi 16-17 grader inne och 0 grader ute.

Någon kunnig som kan hjälpa mig??

Utloggad Denheb001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: problem med värmen i huset.
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2019, 07:54:03 »
Tillägg, pumpen drog igång igen. Nu fick den enbart en 2 gradig ökning på returen, stabila 27 grader medan framledning gick upp till 62 grader innan den stängde ner.

Samma konfiguration, enbart värme på ett element men avstängt till resten av huset...

Är det i pumpen det är stopp??
« Senast ändrad: 08 maj 2019, 07:56:29 av Denheb001 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: problem med värmen i huset.
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2019, 09:40:19 »
Cirkulationspumpen måste gå när huset behöver värmas. Gör den inte det finns det ingen möjlighet att det ska fungera. Eller finns det en extern cirkulationspump också? Det skymtar något som ser ut som en sådan.

Det kan vara flera orsaker till problemet. Växelventilen kan kärva eller det kan vara stopp i någon ledning.

Jag tycker mig se några flexibla slangar uppe till vänster. Testa med en magnet om magneten fastnar mot metallindningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Denheb001

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: problem med värmen i huset.
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2019, 10:00:29 »
Tack för svaret.

Jo när systemet värmer upp vatten så går cirkulationspumpen på 100%, men när kompressorn slutar värma för att den anser att den är klar efter 1-2 min så går pumpen ner på 30% som är minvärdet. Verkar då som att den skjuter ut värmen i alla element men då den slutat producera varmvatten till elementen så försvinner värmen lika snabbt... :-\

Den externa cirkulationspumpen är till varmvatten till dusch och kran då vi har ett stort hus, det var den som drogs ur för att varmvattnet ska värma korrekt, den gick flera timmar i streck vilket gjorde att skiktningen förstördes i varmvattenberedaren. nu inte i alls när jag felsöker.

Har testat med den starka magneten till filtret som är en rejäl magnet. Är det ett tunt metalskal runt? känner att den dras mot ledningen men inte så att den fastnar..

Pratat med installatör nu när jag bara kör mot ett element och får samma tröghet, han var också inne på växelventilen tror jag....Spännande, han kommer om en timme så får vi se.

Fler tips mottages gärna!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: problem med värmen i huset.
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2019, 11:40:01 »
Det är två trådar i gång om samma installation, det gör det lite rörigt.

För att knyta ihop dem så är en möjlig orsak magnetit i någon flexslang som blockerar flödet. Det finns flexslangar i pumpen också men det brukar inte vara problem med dem på Thermiapumpar.

På mina flexslangar (IVT:s flexslangar är kända för att sättas igen av magnetit) fastnar en magnet lika bra som på målad stålplåt. Om magneten inte fastnar borde det inte vara problem med igensatta slangar. Dessutom finns det tydligen ett magnetfilter.

En möjlighet är att växelventilen kärvar och inte öppnar helt mot radiatorsystemet. I sådana fall brukar pumpen behöva göra varmvatten väldigt ofta då vattnet från varmvattenberedaren läcker ut i radiatorsystemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!