Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann värmepump  (läst 23211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2014, 00:18:47 »
Dock skulle jag normalt sett inte stirra mig blind på värdena i styrdatorn med avseende på COP.

Nä, men det ger ju en relativ jämförelse Viessmanninstsllstion vs Viesmannnistallation. Om min pump säger 5,5 och 4,0, så bör 3,9 kontra 2,7 vara rätt signifikant skillnad och även om det måhända finns en osäkerhet i Viessmanns eventuella glädjemätarfaktor så torde det vara samma glädjemätarfaktor hos oss båda (då vi har samma pump)...

Jag tycker dock precis som du att det förefaller vara väldigt låg brine-temp in -den är ju flera grader lägere än den jag har ut(!) -som lägst har jag -0,1 grad på utgående brine... Det känns spontant som m något är felinstallerat eller trasigt, IMHO...

Utloggad zoogian

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Viessmann värmepump
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2014, 23:52:12 »
Vilka vp fixar 60 gradigt vv med kompressorn  Sc:,h

Vi har en 4 år gammal Viessmann 300-G, och till den en Thermia VVB, och den kör upp i 60-grader...den klarar av att ge 65 grader ut... har kört utan elpatron fram till i somras, och nu sitter den där som backup.

Det som är lite synd är att det är "äldre" modellen styr, så den saknar nätverksanslutning, och elpatron styrninge är lite kass, startar den elen så går den på hela vägen upp, det är lite onödigt.. men men, använder ju den bara i nödfall.

men annars funkar det mycket bra
Viessmann 300-G 8,4 kW. 180 m borr (ca 170 aktivt), 100 l volymtank. Thermia MBH 300 liter VVB med TWS.

1-plans hus 167 m2 byggt 1988. Konverterat 2009 till vattenburet från Luftburen värme. Viessmann-radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann värmepump
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2014, 08:32:48 »
Min Nibe klarar också 65 grader ut men men klarar inte fixa 60 gradigt vv möjligtvis en liten skvätt högst upp i beredaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2014, 15:57:49 »
Just nu är frågan nere hos Tyskarna efter att jag klagat på varmvattnet och hur elpatronen arbetar, bara en sån sak. Om inte viessmann ordnar upp styrningen och förbättrar varmvattenproduktion, elpatronens funktion blir jag rejält besviken.

Har det löst sig?

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2014, 23:04:38 »
Tacksam för svar på KirneH höga COP kanske fel inställning i pumpen så du luras att tro vad dina värden visar?!

"På begäran" (hade faktiskt inte sett denna passus förrän för ett tag sedan) så har jag nu mätt energin från min 343 under någon/några veckor (jag råkar ha tillgång till diverse energimätningspryttlar och utan att vilja outa mig så kan jag säga som så att de prylar jag har tillgång till är rätt vassa, och pumpen levererar i alla fall senaste veckan helt i klass med den COP den påstår sig leverera, give and take någon tiondel (cirkpump, kanse?), men i alla fall helt i nivå med det energistyrelsen kom fram till i sina tester...

Så...för att spetsa till det en smula -tacksam för svar på hhedmans låga COP och allmänna varmvattenproblem om det inte var så att hhedmans låga COP och uppsendeväckande låga brine-tempereatur beror på SBS från installatör, underdimensionerat hål eller liknande, snarare än pumpen?!?



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viessmann värmepump
« Svar #20 skrivet: 17 mars 2014, 12:28:43 »
Inte illa!
Vore mkt intressant att se motsvarande fältmätningar från andra märken!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #21 skrivet: 17 mars 2014, 19:37:06 »
Inte illa!
Vore mkt intressant att se motsvarande fältmätningar från andra märken!

Man måste ju kvalificera det "per hus", s a s. Jag råkar bo i ett hus som är väldigt likt det modellhus som energimyndigheten satte upp för sina tester ("lilla" huset med golvvärme), och jag valde en pump med lite mindre kompressor än vad energimyndigheten gjorde (deras pump var vald för ett lite större hus), grundvattenflödet förefaller utmärkt där jag bor, jag har lagt ned en hel del tid på att räkna på och trimma golvvärmen och det har varit en mild vinter....

Sedan ska man ju tänka på att års-COP även kommer att sjunka en del över sommaren då vi bara värmer vatten (som har lägre COP pågå högre "framledning" än att köra golvvärmen).

Skulle bli förvånad om det var någon jätte-skillnad om jag körde med en annan pump som fått bra värden i testet ifråga...

...men är jag nöjd med min installation hittills? Jajamensan!  tummenupp


Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #22 skrivet: 21 augusti 2014, 18:59:12 »
OK, så då har det gått ett år och jag tänkte uppdatera med lite driftvärden från verkliga livet...

Nu ska man ju ha i åtanke att vintern inte var speciellt kall, och att jag kört 55 gradigt vatten i VVB (körde 52 grader i början men höjde runt jul förra året).

Summa summarum så är jag sinnessjukt nöjd med vad installationen presterat i mitt hus so far-helt i paritet med vad energistyrelsen fick fram i sina körningar, och långt över vad jag räknat med. Då vintern varit extremt mild men vi antagligen gör av med ungefär samma mängd varmvatten per år så räknar jag med att vi kommer ligga på en COP runt 4,8 och 5,0 närmsta åren vilket är helt sjukt bra, IMHO

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Viessmann värmepump
« Svar #23 skrivet: 22 augusti 2014, 16:42:52 »
Hur har du gått hhedman?
Kan det vara sÃ¥ enkelt att  in och ut har förväxlats för brine?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad hhedman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #24 skrivet: 13 december 2014, 19:36:56 »
Hej, Nu är jag tillbaks här då det börjat strula igen. Jag ser att de flesta av er har bergvärme och borrhål nu är det ju så att jag har ytjordvärme. 300 m slang så visst är det underdimensionerat. statistiken från förra vintern visade kallaste veckan -1,2C i och -5,2 C ut. Just nu V50 står den på -0,7C in och -4,6C ut och pumpen löser ut fäst än jag har ställt varmvatten på 44C. Har även hört om några till fall där man har problem med driften då man har låg temperatur på brine! Viessmann hävdade i fredags 12/12 -2014 att det beror på att jag har för lite slinga i marken. Jag tycker det är konstigt att Viessman inte poängterade detta ifjol när dom var här och skruvade i pumpen för då var ju inkommande temperaturer lägre än vad dom är nu. Är lite rädd för att pumpen inte klarar av "Norrländskt klimat",

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Viessmann värmepump
« Svar #25 skrivet: 13 december 2014, 19:40:32 »
Har ingen koll pÃ¥ viessmana men de flesta andra vp brukar klara flera minus grader in  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Viessmann värmepump
« Svar #26 skrivet: 13 december 2014, 21:05:22 »
Stannar den på låg KB temp ?
om det är det felet , kontrollera med Viessmann  hur du ställer om den LarmnivÃ¥n.
Dom står högt vid leveransen och skall ställas om. (jag kommer tyvärr inte ihåg)
Hur stor VP har du till dina 300 M slang
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hhedman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #27 skrivet: 14 december 2014, 11:32:55 »
Det finns en lyfthöjds begränsning pÃ¥ maskinerna. tex  om jag har -5 grader  till 55 grader sÃ¥ är ju total höjd 60 grader. Pumpen är begränsad till 60 grader vid leverans Den effektiva temperaturen i beredaren blir dock inte högre än 46 grader.
Vi har provat i stort sett allt och Vissmann servicemän har varit här och försökt Ã¥tgärda sedan har vi släppt pÃ¥ gränser och ändrat nivÃ¥er men ändÃ¥ Ã¥terstÃ¥r problemet. Min pump har 5,9 kW effekt. Eftersom jag har ett lÃ¥gtemperatur värmesystem golvvärme där det nästan aldrig behövs mer än 34C sÃ¥ blir den ändÃ¥ rätt effektiv Tyvärr sÃ¥ är det när pumpen producerar varmvatten den bryter pÃ¥ kod 31   (07) anvisning. Detta medför att den fÃ¥r svÃ¥rt hÃ¥lla temperatur i huset eftersom det kan vara 8-10 larm pÃ¥ en dag. Ställer jag ner börvärdet pÃ¥ VV sÃ¥ dÃ¥ blir det bättre.

Räddningen är att man har vedeldning också.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Viessmann värmepump
« Svar #28 skrivet: 14 december 2014, 20:41:12 »

med en maxtemp på 34° vid DUT och en förångning på -5° hämtar den ca 4,56 kw i kyleffekt
vid 25° kondensering -5° i förÃ¥ngning  hämta den  ca 5 kw i kyleffekt...
Hade pappren legat på mitt bord skulle förslaget legat på 500 m kollektor 2*250 m

Du har inte möjlighet att tex koppla på en frånluftsmodul på KB för att höja tempen?
eller komplettera med några kompaktkollektorer.
En albin 720 tummenupp  jättefin gammal vedpanna att elda i. (jag har monterat massor med Albin pannor)
Med vänlig hälsning
cc
 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann värmepump
« Svar #29 skrivet: 23 december 2014, 01:42:55 »
Hej, Nu är jag tillbaks här då det börjat strula igen. Jag ser att de flesta av er har bergvärme och borrhål nu är det ju så att jag har ytjordvärme. 300 m slang så visst är det underdimensionerat.
[min fetning]
Jamen för f-----------------------------------------------------------------n, HHedman!?!?!?!?!?!?!?!, om du anskaffat en underdimensionerad anläggning så är det väl inte så jäkla konstigt att den inte levererar annat än underdimensionerat?!?

Min väldimensionerade(!) Viessmann-anläggning ed 145m borra levererar helt enligt spec, tom lite mer -ligger på COP 4.8 år två, vilket får anses som rätt bra imho...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!