Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Böter släpkärra utan vinterdäck ?  (läst 29651 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« skrivet: 05 januari 2012, 12:08:52 »
Hej  *vinkar*
Har suttit å googlat i 1 timme nu. Har inte blivit klokare för det..
Verkar som det skulle vara 1200 kr/ fordon. Men hittar även uppgifter på 1200 kr/däck. ( bla hos en däckfirma  ::) )

Problemet är att kärran jag har är engelsk med dimensioner som mer eller mindre omöjligör att få tag på dubbdäck c-klass.

Så nu är funderingen blir det 1200 kr i böter om jag blir stoppad eller slutar hela kalaset på 4800 kr dvs 4*1200 kr. (Boogie kärra)

Finns här någon gammal trafikpolis som kan hjälpa mig.

Dragbilen har dubbdäck.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2012, 12:12:52 »
Det blir 1200

Varför strular du?

Engelska hjul?
Byt hjul eller dra inte kärran på vintern.
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 12:17:45 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2012, 15:11:43 »
Bytte på Tranesläpet igår! "Opel-fälg" = billigt!  8)
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2012, 15:24:24 »
Med tanke på hur lite släpkärredäck slits så förstår jag inte varför inte tillverkarna säljer kärrorna med dubbfria vinterdäck så att de kan användas av alla på sommaren och dras av dubbfria dragfordon på vintern.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2012, 15:41:47 »
Hej  *vinkar*

Problemet med min kärra är att det varken är opel eller merca fälg utan ngt snarlikts opelns men med en annan bulthålsdiameter dvs avståndet mellan bultarna skiljer... huvuddunk . Vet inte om det är standard på engelska kärror ?
Hade jag vetat det innan hade jag aldrig köpt kärran.
Nu är det så att min fråga var helt hypotetisk  ;) ang att nyttja kärran med olagliga däck. Om det nu vart så att ngn vart moraliskt indignerad. 

Tokjan menar du 1200 kr totalt eller per hjul ??

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2012, 15:58:26 »
Släpkärra - boogie - c-däck = biltransport?

Vad heter bultcirkeln då?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2012, 16:04:23 »
Släpkärra - boogie - c-däck = biltransport?

Vad heter bultcirkeln då?

Iom att den är engelsk kärra som han skriver är det inte säkert att den är större än att man kan ställa den i baggagen på bilen som drar den trots att den är en boggi med c-däck  ;)
Kolla på den norska kärrorna, är ju som att dra på en svenska skottkärra, fast med 4 hjul och dragkoppling  ;D

Har du ingen bild på kärra Tyke???
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2012, 16:09:48 »
Hej  *vinkar*

Maskinsläp. Totalvikt 2.6 ton har jag för mig.
Bultcirkelns namn ... Vet ej.

Såg precis ditt inlägg Joka  ;D Kunde ha stämt....

Kärran heter indespension plus beteckning ? Går nog att goggla på.
För övrigt ett trevligt släp som uppträder trevligt både tomt plus fullastat.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2012, 16:18:37 »
det måste ju gå mäta fram vad du har för bultcirkel på släpet....4 eller 5 bult...
misstänker att du har 4x108...vanligt på ford å saab....då finns det ju fälgar i massor....alla saab 99 900 och 9000 fälgar passar då...+ en jädra hög med ford fälgar

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2012, 16:31:03 »
Hej  *vinkar*

Problemet med min kärra är att det varken är opel eller merca fälg utan ngt snarlikts opelns men med en annan bulthålsdiameter dvs avståndet mellan bultarna skiljer... huvuddunk . Vet inte om det är standard på engelska kärror ?
Hade jag vetat det innan hade jag aldrig köpt kärran.
Nu är det så att min fråga var helt hypotetisk  ;) ang att nyttja kärran med olagliga däck. Om det nu vart så att ngn vart moraliskt indignerad. 

Tokjan menar du 1200 kr totalt eller per hjul ??

Mvh tyke  :D

Vad är det för däckdimension?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2012, 16:33:25 »
Det är väl knappast däckdimensionerna som är svåra att hitta här?

Köp några fälgar från England och skicka hit så är problemet löst, eller byt nav på kärran. Du kan säkert höra med något gymnasie eller sånt om de inte kan hjälpa dig mot en liten ersättning. Även om detta skulle kosta ett par lusentappar så har du ju igen det för att du slipper besvär i framtiden... Thumbsup

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #11 skrivet: 05 januari 2012, 16:50:09 »
Hej  *vinkar*

Fälgar kan jag nog hitta hos försäljaren av kärrorna. Problemet tycks vara att finna dubbdäck c klass.
Jag gick precis ut i slasket å mörkret med mina foppa (kopior) tofflor å kollade hjulen.
Däcken. 165 R 13 C
Fälgarna. K13S182  Vet inte om det säger ngt ? 4 bultade.

Problemet verkar vara efter att kollat med däckfirmor att finna c dubbdäck till min kärra. Byter man nav gissar jag att man måste omregga kärran ?
Det jä*liga är att kärran inte används mkt under vintern.
Därav min "Hypotetiska" fråga ang böter. Gäller det per fordon eller per hjul ? 1200 kr ????

Alternativet är att köpa en vinterkärra med dubbdäck för att kunna slänga lite skräp...
Någon billig EU kärra.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2012, 17:10:24 »
Ring manton racing!
de tillverkar adapterspacers åt dig till vilken bultcirkel som helst...sen kan du köpa passande fälgar/däck efter önskemål

http://www.manton.se/
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2012, 17:17:38 »
Sätt medar på den , finns väl inget förbud mot det eller. *roflmao*
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Böter släpkärra utan vinterdäck ?
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2012, 17:24:21 »
ta tumstocken å mäta diaginalt hur långt det är mellan centrum på bultarna ....
då du vet det så kan du börja kolla om fälgar å däck...skulle då byta ut 13 däcken omg mot 14 däck..
då dom c klassade 14 är betydligt tåligare...

även om du kör med 13 tum så måste det va väldigt lätt å hitta däck...165 13c däck sitter ju på väldigt många släpar å husvangnar ...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!