Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atria Optimum 10 Larm lÃ¥gtryck  (läst 746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yoda89

  • Gäst
Yoda89
Atria Optimum 10 Larm lågtryck
« skrivet: 16 december 2022, 02:46:12 »
Hej!
Jag har en Atria Optimum 10 som inte går bra alls, började för något år sedan med rosthål på kompressorn, så byte av den. Därefter fortsatte problem med Larm Lågtryck, den har fungerat så länge det varit milt väder, men så fort det blev runt minus 10 fick jag Lågtrycks larm, konstant. Har haft här firman som installerade pumpen samt gjorde kompressorbyte och de pumpade igenom brinekretsen och bättrade på glykolblandningen. Hördes innan att det var en del luft i systemet, ett porlande ljud innan och efter start. Problemet verkar dock ha blivit värre sedan de var här och gjorde det, jag upplever på ljudet att det verkar vara mer luft i systemet.
Nu vet jag inte vad som är normalt men vid -6 grader ute temp som det är nu så ligger brine in= -10 och brine ut= -12.
Jag upplever att brinekretsen blir kallare och kallare när kompressorn går och tillslut så kommer Larm lågtryck och den slår ifrån.
Kan det vara så att det enbart är luften i systemet som spökar? Är oerhört tacksam för alla tips, inte så kul att köra på tillsats när elpriserna är vad de är :/ dontknow

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29424
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria Optimum 10 Larm lågtryck
« Svar #1 skrivet: 16 december 2022, 10:07:08 »
Hej!
Det får inte vara luft i kylslingan, och sen är blandningsförhållandet viktigt så när du fyller på måste det vara med rätt blandning.
Frostar den av som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kirenospsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atria Optimum 10 Larm lågtryck
« Svar #2 skrivet: 16 december 2022, 11:00:00 »
Hej!
Jag har en Atria Optimum 10 som inte går bra alls, började för något år sedan med rosthål på kompressorn, så byte av den. Därefter fortsatte problem med Larm Lågtryck, den har fungerat så länge det varit milt väder, men så fort det blev runt minus 10 fick jag Lågtrycks larm, konstant. Har haft här firman som installerade pumpen samt gjorde kompressorbyte och de pumpade igenom brinekretsen och bättrade på glykolblandningen. Hördes innan att det var en del luft i systemet, ett porlande ljud innan och efter start. Problemet verkar dock ha blivit värre sedan de var här och gjorde det, jag upplever på ljudet att det verkar vara mer luft i systemet.
Nu vet jag inte vad som är normalt men vid -6 grader ute temp som det är nu så ligger brine in= -10 och brine ut= -12.
Jag upplever att brinekretsen blir kallare och kallare när kompressorn går och tillslut så kommer Larm lågtryck och den slår ifrån.
Kan det vara så att det enbart är luften i systemet som spökar? Är oerhört tacksam för alla tips, inte så kul att köra på tillsats när elpriserna är vad de är :/ dontknow

Har nått liknande på min atria, så följer eventuella svar på detta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29424
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atria Optimum 10 Larm lågtryck
« Svar #3 skrivet: 16 december 2022, 11:22:16 »
Lägger in manualen här med, sid 27 beskriver efterfyllning med vatten + etylenglykol.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!