Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna  (läst 14509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« skrivet: 02 mars 2014, 11:03:17 »
Har precis monterat in en lvvp ihop med actank på 350l ihop med pelletspanna. Vill höra rea åsikter om rördragningen. Har hög dygnsförbrukning o systemet verkar "trögt"
Returen till lvvp har jag dragit från ena elpatronshålet på pannan samt cirk pump på denna. Ut slinga från lvvp till botten på tanken samt översta ut från tanken in i ena hålet på pannan ganska högt upp i bakkant egentligen uttag förr acktank samt solvärme. För övrigt är de kopplat som vanligt på sjungen då jag använder pannans shunt automatik..

Pumpen är en sån här. http://outl1.se/luft-vatten-varmepump-10-3kw

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2014, 11:07:38 »
Hög dygnsförbrukning på pellets eller el?
« Senast ändrad: 02 mars 2014, 11:11:48 av Fuzz »
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2014, 11:21:13 »
El ca 60kwh/dygn värmer ca 200kvm huset byggt 1954.. årsförbrukning olja låg på 3kubik innan jag flytta in pellets satte jag in o de har gått ca 6-8pall Per år.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2014, 13:42:18 »
2.32 (kompressor) X 24 timmar =55,68 kwh Är det så man räknar? Blandar alltid ihop kw och kwh. Om jag räknat rätt så går kompressorn hela tiden.

"Ut slinga från lvvp till botten på tanken samt översta ut från tanken in i ena hålet på pannan ganska högt upp"
jag skulle kopplat precis tvärt om
« Senast ändrad: 02 mars 2014, 13:45:08 av Fuzz »
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2014, 13:46:35 »
Stämmer nog. Ja den verkar göra det med tanke på förbrukningen. O den orkar inte värma upp systemet till 60gr enl spec. Kommer upp max 45gr. Är det ekonomiskt att köra flytande mot tänk och panna som jag har?

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2014, 13:52:52 »
60 °C kommer den nog bara upp i om du inte "tar ut" värme till huset samtidigt. Jag skulle vänt på anslutningen för LVVP så värmen laddas in i övre delen i tanken så tror jag det skulle bli mindre förluster och att kompressorn skulle stanna lite oftare.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2014, 13:56:24 »
Ok vv slingan sitter ganska långt ner på min wiessman tank. Kommer vv bli dåligt? Vv slingan är seriekopplad med den i pannan går genom tanken först. Ingen seperat vv beredare.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2014, 14:32:56 »
Har du tillräckligt med varmvatten med nuvarande koppling? Vad heter(modell) acktanken?
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2014, 18:37:44 »
När du kör med värmepumpen är då spjället i pannan stängt?
Eller använder du pannan som spetsvärmare?

Annars kan det vara så att du ventilerar ut en massa värme genom skorstenen?

Sen räcker det med att posta sin fundering i EN post och inte på flera ställen i forumet.
medlemmarna är duktiga på att hitta och ge relevanta svar ändå.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2014, 19:15:42 »
Nej har ingen isolering i rökröret ska prova med det imorgon har ingen isolering hemma. Har ingen spetsvärme just nu pannan slÃ¥r jag igÃ¥ng om de blir kallt.  Ber om ursäkt den andra trÃ¥den va till förbrukning o denna skulle vara för Ã¥sikter om min rördragning :)

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2014, 19:20:47 »
Om du fÃ¥r ut tillräckligt med varmvatten även fast pumpen levererar max 45 °C sÃ¥ tycker jag att du ska ställa max tempen 43  °C fast kondensering till att börja med. Nästa steg som jag skulle gjort är att skifta in och utlopp frÃ¥n LVVP. Sen skulle jag koppla en liten varmvattenberedare efter acktanken inställd pÃ¥ 60  °C. Sen skulle jag skifta till flytande kondensering och strypa sÃ¥ att pelletspannan max levererar 60  °C in i acktanken och köra den de mÃ¥nader som värmen inte räcker till. DÃ¥ kommer förbrukningen sjunka och varmvattenproduktionen kommer vara säkerställd.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2014, 19:46:42 »
Har du möjlighet att göra en principskiss Hur jag ska dra ledningarna?  :) har ställt ner tempen pÃ¥ e middag o nu verkar den fÃ¥ jobba mindre. Har en hysteres pÃ¥ 8 gr pÃ¥ pumpen. Stannar vid 42 o startar vid 34. En sak till sitter en temp givare med pÃ¥ kabel skall jag ha den pÃ¥ returen eller pÃ¥ tanken?

outl1.se

  • Gäst
outl1.se
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2014, 15:56:52 »
Hej Emil!

Den externa temperatursensorn ska helst sitta monterad i acktanken, men du kan också montera den i en dykficka på returen till värmepumpen. Om den externa temperatursensorn inte är installerad alls så kommer värmepumpen inte jobba optimalt.

Utloggad emilokarin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 194
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: anslutningar lvvp acktank och pelletspanna
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2014, 18:14:09 »
Har haft den på returen ett tag. Nu har jag satt den på acktanken får se om de blir bättre känns som pumpen är klen o temperaturen på skärmen stämmer inte mot va det är i systemet den visar att det är 45 fast de är 38. O då har jag ändrat kalibreringen de närmaste som går att komma. Prova stänga av cirk pump till element igår + kranarna för att bara värma upp tanken + pannan o då slog pumpen ifrån o varna nån felkod 35 va nåt med current compressor?!
Hade ju tänkt köra så i sommar för varmvatten vad kan de bero på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!