Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven husägare - DeltaT och reglering av flöde  (läst 1206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +0/-0
Nybliven husägare - DeltaT och reglering av flöde
« skrivet: 29 november 2008, 08:06:18 »
Hej på er alla,

Går direkt på en fråga, se bakgrund nedan: Har funderingar kring deltaT. Öppnade alla rumstermostater på max och justerade kurvan på min Autoterm 480 panna för nån vecka sedan (ca -4-5 ute) från kurva 3(-9) till kurva 2(-6) och fick en inomhustemp på ca 21 grader. Jämn värme i hela huset och deltaT 3 grader (VBf 32/VBr 29).

Nu har utomhustemperaturen stigit till +4 grader. Inomhus strax under 21 nu på morgonen och deltaT=1. (VBf 27/VBr 26). Lite för svalt men framförallt olika värme i rummen. Får en känsla av att vattnet i golvet bara snurrar runt i systemet utan att avge särskilt mycket värme. Vissa slingor är markant kallare än andra vilket känns direkt då man går barfota på parkettgolvet.

Vad är ett lämpligt värde på deltaT och hur justerar jag detta?

Lite bakgrund: Är nybliven husägare med en villa på 270m2 i ett plan i Stockholmstrakten. Villan är byggd -98 och värms av en Autoterm 480 (elpatron med frånluftsvärmevxl). Vattenburen golvvärme (i betongplatta) 220m2 och elradiatorer 50m2. Årsförbrukning tidigare ägare ca 45 000 kWh.

Byte av värmekälla finns långt upp på priolistan men först vill jag trimma in nuvarande anläggning för att se vilken förbrukning VI själva har då jag misstänker (hoppas?) att 45 000 kWh är ett utslag av dåligt justerad anläggning och ett överdrivet vädrande. Grannen berättade att tidigare ägare hade ytterdörren och flera fönster på vid gavel ÅRET RUNT???

Grannen har också berättat att tidigare ägare indikerat att det var något generalfel på golvvärmen som ingen VVS-firma ville ta i.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!