Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radon rÃ¥ttor och fukt i krypgrund  (läst 6414 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radon råttor och fukt i krypgrund
« Svar #15 skrivet: 22 augusti 2017, 07:31:48 »
I en "problemgrund" finns som regel en latent doft av "jordlukt" eller mögel, det finns fördelar med att ha en liten kontrollerad omsättning av luften, där en del av flödet hellre för komma inifrån huset än utifrån - för att doften inte skall söka sig in i huset.

När vi gjorde vår grund så tätade jag minutiöst uppåt underifrån (vi har stora skivor av oljeimpregnerad masonit som trossbotten), samt bytte rasskydd och tätade all ventilation så att den luft som avfuktaren blåser ut förhoppningsvis tar den absoluta merparten av ventilationsluften utifrån, och då också skapar ett litet undertryck.
Svaga punkten i min lösning är "krypgropen" jag byggde utvändigt väggen för att kunna ta mig in och inspektera, den är nog inte så tät, så troligen kommer majoriteten av luften in den vägen.
Efter vår insats har vi aldrig haft minusgrader under huset.
Innan insatsen hade vi -12 grader mitt under huset en natt när det var -15 grader ute...

Grunden skall tätas och det skall bara finnas avluft om man kör med sorbtionsafuktare.
Man bör dessutom övervaka krypgrunden med temp/fuktgivare så man vet att man har kontroll på nåt som kan kosta upp emot 300 000 kr att åtgärda om det går helt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Radon råttor och fukt i krypgrund
« Svar #16 skrivet: 22 augusti 2017, 16:50:55 »
Kan iofs vara smart med undertryck i grunden då även radon följer med ut via regenereringsluften.
Min tanke var väl att man inte vill få in några större mängder uteluft i grunden om man har en avfuktare.
Ja där har vi en motsättning då radon brukar ventileras bort men vi vill inte ha fukt, så tanken var att börja med avfuktaren som är fuktstyrd och ska ventileras rakt ut genom väggen. Montören är inte klar tror jag då slangen från den inte är på men det satts in en rör-fläkt och radonet är nära 500 i gästrummet där montören bor, så han säger till sin fru att min verifierade mätare "fungerar inte" :)
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Radon råttor och fukt i krypgrund
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2017, 17:10:15 »
I en "problemgrund" finns som regel en latent doft av "jordlukt" eller mögel, det finns fördelar med att ha en liten kontrollerad omsättning av luften, där en del av flödet hellre för komma inifrån huset än utifrån - för att doften inte skall söka sig in i huset.

När vi gjorde vår grund så tätade jag minutiöst uppåt underifrån (vi har stora skivor av oljeimpregnerad masonit som trossbotten), samt bytte rasskydd och tätade all ventilation så att den luft som avfuktaren blåser ut förhoppningsvis tar den absoluta merparten av ventilationsluften utifrån, och då också skapar ett litet undertryck.
Svaga punkten i min lösning är "krypgropen" jag byggde utvändigt väggen för att kunna ta mig in och inspektera, den är nog inte så tät, så troligen kommer majoriteten av luften in den vägen.
Efter vår insats har vi aldrig haft minusgrader under huset.
Innan insatsen hade vi -12 grader mitt under huset en natt när det var -15 grader ute...

Grunden skall tätas och det skall bara finnas avluft om man kör med sorbtionsafuktare.
Man bör dessutom övervaka krypgrunden med temp/fuktgivare så man vet att man har kontroll på nåt som kan kosta upp emot 300 000 kr att åtgärda om det går helt fel.

Då skulle man täta rörkröken in och göra hål i golvet istället.

Noterade köpa fuktmätare och tittar https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/fuktmatare

Avfuktaren är fuktstyrd inställbart så man kan se när den slår på.

Minns inga pölar nere. Köpte ett annat hus innan där de snålade och stängde av värmen, då blev det pölar i Bv men kom aldrig tillbaks med värmen på.
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

Utloggad TMP

  • Miljönär och klimatolog
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
  • Söker optimala klimatvänliga energi-lösningar
SV: Radon råttor och fukt i krypgrund
« Svar #18 skrivet: 23 augusti 2017, 20:57:03 »
Jag såg att de köpt en vippa så inte kall luft ska blåsa in, men hörde nu att den inte monterades, "behövs inte", verkligen?

Kallras gissar jag.
2-planshus byggt 58 med delvis krypgrund att åla i, tillbyggt med platta på mark, golvvärme i garage, runt 300 kvm med terrass som är bostadsyta, vattenburen cv från en gammal trippelpanna för olja koks och ved, nu med 2 elpatroner 2x6 Kwh, öppen spis som aldrig används.
Väntar på optimal klimatlösning då vi mest kör el och spetsar med olja, för pannan byttes inte när huset blev dubbelt så stort.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!