Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolering till rör?  (läst 2082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isolering till rör?
« skrivet: 10 september 2017, 11:07:09 »
Passade på att rensa hängrännorna idag och såg att mer eller mindre all isolering på rören till min luft/luft är borta utanför fasaden och det känns ju inte så optimalt.

Vad ska jag skaffa för isolering som tål att ligga utomhus på ett garagetak? (Antar att den vita som sitter på nya rör inte går att köpa löst..)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolering till rör?
« Svar #1 skrivet: 10 september 2017, 11:17:17 »
Finns rörisolering på Biltema som jag använt. Sedan linda in hela paketet med UV-tåligt PVC-band eller 50 mm bred eltejp (t.ex. Kjell.com har) som tejpas löst så det inte drar ihop isoleringen för mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gwlyddyn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isolering till rör?
« Svar #2 skrivet: 10 september 2017, 12:10:36 »
Rören är ~6,3 mm och ~9,8 mm i diameter. Verkar vara svårt att hitta så tunn isolering.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolering till rör?
« Svar #3 skrivet: 10 september 2017, 12:51:19 »
Det är bra om isoleringen inte är tunn om det finns utrymme. Visst Biltemas är tjockare med större hål i mitten men sedan finns även Armaflex smidig och tunn rörisolering på t.ex. Bauhaus eller Ahlsells om man har konto där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Isolering till rör?
« Svar #4 skrivet: 10 september 2017, 16:21:45 »
bauhaus har  självhäftande isolering som enkel kan tejpas runt rören

Ev är det denna, men jag är ej hundra.

https://www.bauhaus.se/solar-tejp-svart-5m.html#full-description

Jag har iaf använt den ofta och den funkar fint.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!