Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma Värmepumpen?  (läst 70461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #15 skrivet: 25 december 2010, 22:52:19 »
Ja det verkar onekligen sÃ¥,  det finns tvÃ¥ orsaker till att det i mitt fall lönar sig.
1: alternativet är att slå på elpannan och eventuellt stänga av pumpen helt och då har jag coop 1 i bästa fall.
2: Genom att tillföra 600w kan jag få varmt i hela huset med enbart värmepumpen, jag har ju ibland slagit på en kamin på lägsta effekten och den har ju höjt värmen lite i det rum jag befinner mej och det är allt.
När jag satt den utomhus vid pumpen så fick jag bara totalt bara 3 st avfrostningar under en 7tim period och massor med värme.
Utan mätningar vet jag hur mycket fläktkaminen ger har ju haft den i bilen i många år, och den ger inte mycket, det är för att säja det som att pissa i havet. Hade den eftersom det var motorvärmare samtidigt och bara en 6A säkring och jag fick inte överskrida 6*230v= 1380w. Skulle tro att den kickade upp verkningsgraden så att pumpen fungerar med kanske coop 3 och då skulle jag ha igen mera än jag matar in.
Uppmanar alla att testa när tempen går under -15c kostar inget bara en gammal fläktkamin på en pall bakom pumpen inte så noga med placeringen blåser det inte suger den i sig all luft i närheten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #16 skrivet: 25 december 2010, 22:55:48 »
Tycker att jag med mina enkla mätningar visat att det visst ger effekt!
Har du någon fakta som visar ditt påstående eller är det bara något man säjer.
Kan det inte vara så att pumpar anpassade för extremkyla har en liten värmeslinga någonstans?
Tänkte att utrusta min pump med lite värmekabel monterad på gallret på uteenheten.
Skillnaden i kostnad mellan att ha en kamin på 600w inkopplad eller att sätta på elpannan med antal kw är ju ganska stor.
Ser man pÃ¥ diagram ser man ju att COOP gÃ¥r ner kraftigt vi lägre temp, kan man dÃ¥ genom högre intemp fÃ¥ pumpen att arbeta med högre verkningsgrad fÃ¥r man ju ut betydligt mycket mer värme till lägre kostnad. Men det hela kanske är för enkelt - folk kan ju kanske fÃ¥ sina gamla pumpar att fungera pÃ¥ lÃ¥g temp utan att isa igen pÃ¥ ett enkelt sätt -jag tänker speciellt pÃ¥ sÃ¥ kallade "kinapumpar" ( är inte allt tillverkat där numera oavsett märke").  


Visst kan det ge viss effekt men det ger mer effekt om du ställer kaminen inne.

Jaha och hur kom du fram till det?, bengtic hade kommit fram till precis tvärt om genom tester..

Därför att annars skulle man på en l/v pump montera en värmefläkt ute som värmde vpn istället för att montera elpatron inne jag vet i alla fall ingen vp med fläkt ute ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #17 skrivet: 25 december 2010, 22:59:45 »
Så det är din motivation.... finns det inte förut så funkar det inte.. ^-^
Tänk för kanske 40 år sedan om man sa att man skulle bygga en värmepump...
Då hade väl du sagt att det finns inte å därför kan det inte fungera...
 :o
För många öl idag... tomte::

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #18 skrivet: 25 december 2010, 23:02:48 »
Dessa 600w borde höja Copet på maskinen, men undrar hur mycket det värmer utedelen i -20? Och är stora volumer luft som passerar, annars skulle man sänka fläkten på utedelen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #19 skrivet: 25 december 2010, 23:05:47 »
Dessa 600w borde höja Copet på maskinen, men undrar hur mycket det värmer utedelen i -20? Och är stora volumer luft som passerar, annars skulle man sänka fläkten på utedelen..
Inte helt omöjligt att räkna på dt heller...även om jag inte kan det idag...hick..

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #20 skrivet: 25 december 2010, 23:09:33 »
Är väl inte så mycket att tjafsa om egentligen bara att ställa nån gammal kamin bakom pumpen, en kamin har väl alla och lite skarvsladd.
Sen när pumpen börjar gå dåligt -15 och neråt så slår man på och ser vad som händer.
Löser man problemet med is och får en massa värme så är det väl ok!.
Kom på det här av en slump när min panasonic he9dke började isa igen och jag skulle värma bort isen med kamin -fast det är mycket bättre med varmvatten vet jag nu.
Visade sig att det var en pump utan värmekabel i botten och ingen tjusig dekal - grå sidoimport??
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #21 skrivet: 25 december 2010, 23:15:24 »
Så det är din motivation.... finns det inte förut så funkar det inte.. ^-^
Tänk för kanske 40 år sedan om man sa att man skulle bygga en värmepump...
Då hade väl du sagt att det finns inte å därför kan det inte fungera...
 :o
För många öl idag... tomte::

Ja nog är det nån som verkar ha fått i sig en del ;D
För 40 är sedan fanns värmepumpen det är ingen ny uppfinning fast jag hade nog inte vetat vad det var om jag levt då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #22 skrivet: 25 december 2010, 23:24:48 »
Så här dags på juldan har man väl rätt i att ta några öl?
Låt oss inte hålla på med personangrepp utan hålla oss till fakta!
Ni som kan kan väl räkna på det hela, själv är jag ju bara en fd ellärare med data elektronik och automation som ämnen så jag begriper inte så mycket.
Men glöm inte vem det var som först kom på det hela -fast det vore ju skumt om inte en massa andra gjort det för länge sen, kanske finns nåt om det på forumet redan.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #23 skrivet: 26 december 2010, 08:40:37 »
Frågan är ju inte om det fungerar, för det tycks det ju göra enligt TS, utan varför det inte skulle fungera att göra som TS gjort. Att kategoriskt påpeka att det inte fungerar, utan att ha provat och utan att berätta varför, får väl betraktas som synnerligen enkelspårigt.

Jag anser att det verkar mycket intressant och att det absolut bör testas av fler personer innan man kan göra en relevant utvärdering.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #24 skrivet: 26 december 2010, 08:52:25 »
Man kan vidareutveckla idén. Varför värma med en elvärmare? Det blir betydligt lägre driftkostnad om man tänker sig att man efter kompressorn sätter en T-koppling och drar ett rör till en extra kondensor som monteras framför luftintaget i stället för elvärmaren. Efter kondensorn måste det naturligtvis finnas ett rör med expansionsventil för återföring av det kondenserade köldmediet till förångaren. På så sätt skulle 600 W värme till förångaren inte behöva kosta mer är ca 200 W el till kompressorn. Visserligen stjäl den extra kondensorn en del av köldmedieflödet men det skulle kompenseras mer än väl med att effekten ökar. Man får ju enligt bengtic av att man får ut mer än dubbla värmemängden från pumpen om jämfört med vad som tillförs före förångaren så pumpen kommer ju att dra mindre el jämfört med utgångsläget.

Nu kan man fråga sig varför man skall nöja sig med att tillföra så låg effekt som några hundra watt. Förvärms luften innan förångaren med ett antal kW kan ju pumpen arbeta under högsommarförhållanden året runt. Någon avfrostning skulle inte behövas alls och COP skulle få högsommarvärden även när det är -20 ute. Några problem med att få tillräcklig effekt för förvärmning av luften skall inte föreligga. Förvärmningen av luften gör ju att man får ut dubbelt från värmepumpen jämfört med vad som behöver tillföras för att värma luften.

Verkar det rimligt att det skall fungera?



 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #25 skrivet: 26 december 2010, 09:15:16 »
Nu blev det komplcerat i den högre skolan  Sc:,h men principen att använda förvärmd luft finns ju i alla frÃ¥nluftspumpar, därför min ide att ta 10gradig luft frÃ¥n källaren för att genom en slang Ã¥terföra till pumpen. Men det krävs bÃ¥de pengar och arbete och lat som man är sÃ¥ funkar det bra sÃ¥ här, slÃ¥r inte pÃ¥ fläktkaminen förrän det blir sÃ¥ kallt att pumpen börjar frosta av ofta och ha svÃ¥rt att hÃ¥lla värmen.
Man borde ju kunna räkna på det hela men man måste då ha lite mer indata i form av temp och flöden.
Men logiskt så tar ju fläktkaminen -20c som den värmer upp till kanske 50c sedan sänker pumpen det till under -20 blir ju ett ganska stort spann i temp. tot. effekten bör ju bli flödet * tempskillnaden.
står kaminen inne så tar den 20c och värmer till kanske 70c .
Sedan tillkommer ju det faktum att verkningsgraden ökar och det är väl ett olinjärt förhållande så det krävs inte så mycket vid låga temperaturer för att förbättra funktionen.
Många kan ju också vara i den sitsen i skåne där billiga pumpar jobbar bra normalt men att under den här vintern så fungerar dom inte alls kan man då på ett enkelt sätt rädda situationen så är det väl bra.Enkelhet är bäst. Men man undrar varför man från tillverkarhåll inte utvecklar pumparna till kölddrift.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #26 skrivet: 26 december 2010, 09:25:22 »
Jag är dåligt insatt i hur en luftvärmepump jobbar, men spontant funderar jag på hur det där med avfrostning...
Rimligen värmer pumpen sig själv så att isen på kalla sidan smälter?
Under tiden lär den knappast producera värme till huset?
Mao, 100% energiförlust. Kan man istället lösa avfrostningen med annan energi och samtidigt lÃ¥ta pumpen producera värme till huset, bör förlusten bli mindre än 100%. Eller tänker jag fel?  Sc:,h

Skulle jag satt kaminen inne skulle den ökat tempen försumbart.

Är det ett antagande eller har du provat? Hade kaminen isf samma möjlighet som VP att sprida värmen?
600W är ganska mycket, jag märker stooooor skillnad i mitt vardagsrum med en 300W halogenlampa.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #27 skrivet: 26 december 2010, 09:47:47 »
Hur mycket skulle tex 600 W höja temperaturen på luften som når förångaren på en L/L VP om fläkten går för fullt?? Nån tiondels grad eller ????????
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #28 skrivet: 26 december 2010, 09:48:58 »
Frågan är ju inte om det fungerar, för det tycks det ju göra enligt TS, utan varför det inte skulle fungera att göra som TS gjort. Att kategoriskt påpeka att det inte fungerar, utan att ha provat och utan att berätta varför, får väl betraktas som synnerligen enkelspårigt.

Jag anser att det verkar mycket intressant och att det absolut bör testas av fler personer innan man kan göra en relevant utvärdering.

Det är på sätt och vis testat. Det är samma princip bakom TS idé som återvinningsaggregaten typ FLM arbetar med. Där förvärms ingående köldbärare med husets frånluft. Varje kW som tillförs köldbäraren ger betydligt mindre än en kW mer värme ut från värmepumpen. Faktorn är snarare 0,2 i stället för den faktor 2 som TS att det är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bengtic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Radhus 72kvm + 31kvm källare panasonic he9dke
SV: Värma Värmepumpen?
« Svar #29 skrivet: 26 december 2010, 09:51:25 »
Ja jag har provat har en sk.spiskamin som jag kört på lägsta värme men den värmen stannar mest där jag är, pumpen blåser upp till övervåningen det är en trappa och en korridor med sovrummet längst bort och dit tar sej inte värmen från kaminen. Sedan blir det inte mycket effekt, din halogenlampa ger ju irvärme som kan göra att man upplever att det värmer även om lufttemp inte ökar mycket.
Avfrostningen tar ju värme från rummet så det blir negativa tal, utan yttre kamin blir det vid -20 avfrostning varje 45min i en kvart, under den tiden faller tempen inne 1grad så jobbar pumpen ifatt den graden i 45min och sedan är det dags igen.....
Med kaminen på får jag avfrostning efter 120min och då har jag mycket varmare inne och kaminen ute hjälper till så det går snabbt och effektivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!