Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…sikter FTX vs radonsug  (läst 16460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ã…sikter FTX vs radonsug
« skrivet: 20 oktober 2011, 18:38:28 »
Har lite funderingar av vad jag ska göra med mitt radonbidrag. Har 220 i uppmätt värde men var lite sugen på FTX för energibesparing/luftkvalitet. Det jag då grubblar över, enligt Energimyndigheten ska ett FTX spara cirka 7000kwh (antar jag ligger mellan gammalt och nytt hus i isolering). Nu värmer jag huset med 2 llvp och pelletskamin, samt har mekanisk frånluft och satt ventiler i sovrum.
Utan att va optimistisk borde jag väl kunna räkna på cop 2 i min uppvärming totalt, så besparingen i pengar borde inte bli mer än 3500kr. Avdraget filterbyten så 2500kr runda slängar.
Sen lär konvertering till vedeldning vattenburet ske inom närmsta åren alternativt bergvärme. Vilket borde göra besparingen ännu mindre?

Vet att jag missat saker i mitt resonemang, men vad? Och hur mycket bortsett från nuvarande mekanisk ventilation blir det med FTX, förutsatt jag tar bort allt radon givetvis med en sug.
Enligt mitt resonemang blir ju break even 20 år på ett FTX ur rent ekonomisk synpunkt då investeringen blir runt 50-60k efter bidrag och ROT.

Tack på förhand

/Micke
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2011, 18:49:18 »
Hej Micke!  Ja 220 bq i Ã¥rsmedelvärde när det gäller radon är ju inte sÃ¥ mkt att prata om egentligen när gränsvärdet ligger pÃ¥ 200 bq. Var kommer radonet ifrÃ¥n i huset?? Är det frÃ¥n marken eller byggnadsmaterialet eller bÃ¥da delarna?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2011, 21:08:58 »
Rätt 100% att det är markradon, så radonet trodde han som gjort utredningen han skulle få ner till 70-100 eller lägre. Så FTX funderingen är endast ekonomisk/luftkvalite. Radonet kommer va borta i vilket fall. Så radonet ur ekvationen, kan jag försvara ett FTX bygge på nåt sätt ekonomisk? Luften kommer nog va rätt ok, har ventiler sovrum och vardagsrum, där man vistas 90% av hemma tiden. Sen källaren är rätt ok ventilerad med men "var det nåt jag sket i så var det då det" :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Master M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ventmontör
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2011, 15:14:58 »
Jag skulle gärna vilja ha frånluft i källaren iaf. Så att du suger bort lite radon innan det kommer upp till bostadsdelen.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2011, 15:39:53 »
Har 3 mekaniska utsug i källaren, 3 uppe. Så det lilla som pyser ut nere efter radonsug borde inte komma upp spec mycket. Han mätte upp till 400 i vissa hörn av källaren men samma dag var värdet 240 på övervåning.

Radonet har jag sorted, men inte break even räkning på ett FTX med mina uppvärmnings förutsättning.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Master M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tumba
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ventmontör
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2011, 15:59:49 »
Ok, så du ska behålla den mekaniska frånluften och samtidigt ha ftx? Trodde du skulle ersätta den med ett ftx aggregat för inte bara skicka ut varm luft till kråkorna?

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2011, 20:20:26 »
Nja asså, givetvis inte :)
Men det jag undrade är vad avräkningen är på en 60000 kr investering är under rådande förhållanden. Och vad man ska räkna på för besparing om man har ett rätt dåligt isolerat hus, runt 17000kwh uppvärmning, gamla fönster etc. Vet inte vad energimyndigheten gissar på för schablonstorlek på hus etc i det dom räknar på.

För vad gäller inneklimat anser jag mig rätt nöjd med ventilerna och frÃ¥nluft, radonet ska bort med sug i vilket fall sÃ¥ frÃ¥gan är mer OM ftx blir aktuellt. Finns ju olika sätt att lägga upp det där med bidrag, om man använder det pÃ¥ sug eller ventilation. Använder jag det nu sÃ¥ fÃ¥r jag lägga ut  4500kr mer nu, men fÃ¥r igen 15k vid eventuell FTX installation. Ska jag aldrig ha FTX sÃ¥ använder jag givetvis bidrag nu.
MEN är det ekonomisk försvarbart under rådande omständigheter eller framför allt ekonomskt försvarbart då jag konverterar med en uppvärmningskostnad på säg 10000kr/år.

Filter kostar väl 500-1000kr/år, elförbrukningen ftx e väl ändå lägre än nuvarnade frånluft så den räknar jag inte på.
Eller dom som kan lamdba värden vs ventilation. Hur stor del av uppvärmningskostnaden ventilerar man ut, hur mycket läker ut på andra ställen. Vet jag det kan jag räkna resten själv ;)

Hoppas det blev mer förståeligt
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2011, 20:37:49 »
Har lite funderingar av vad jag ska göra med mitt radonbidrag. Har 220 i uppmätt värde men var lite sugen på FTX för energibesparing/luftkvalitet. Det jag då grubblar över, enligt Energimyndigheten ska ett FTX spara cirka 7000kwh (antar jag ligger mellan gammalt och nytt hus i isolering). Nu värmer jag huset med 2 llvp och pelletskamin, samt har mekanisk frånluft och satt ventiler i sovrum.
Utan att va optimistisk borde jag väl kunna räkna på cop 2 i min uppvärming totalt, så besparingen i pengar borde inte bli mer än 3500kr. Avdraget filterbyten så 2500kr runda slängar.
Sen lär konvertering till vedeldning vattenburet ske inom närmsta åren alternativt bergvärme. Vilket borde göra besparingen ännu mindre?

Vet att jag missat saker i mitt resonemang, men vad? Och hur mycket bortsett från nuvarande mekanisk ventilation blir det med FTX, förutsatt jag tar bort allt radon givetvis med en sug.
Enligt mitt resonemang blir ju break even 20 år på ett FTX ur rent ekonomisk synpunkt då investeringen blir runt 50-60k efter bidrag och ROT.

Tack på förhand

/Micke

Man kan inte se en FTX-installation som en energibesparing. Som du redan märkt blir payoffen löjligt lång och det är inte värt att kalla det payoff. Att man sedan har energisnål uppvärmning gör, precis som du säger, att investeringen blir än sämre. Ska man ha FTX så är det mer av princip eller intresse eller kansk möjigheten till ökad komfort sommartid.
Har man pengarna och inte måste göra stora avsteg från viktigare renoveringar etc. så ska man köra FTX. Annars ska man inte göra det. Man får mycket för 70-80 000:-.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad sunfire

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2011, 20:55:53 »
Bara ett tips...

Sök bara radonbidrag för material annars får du inte ROT.
Detta ska också skrivas tydligt på radonbidragsansökan.
Nibe 1245-6
Flexit Uni 4

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2011, 01:13:46 »
Ett hus ventilerar ut vad det ventilerar ut. Om du täpper igen tilluft eller drar ner frånluft så blir det så klart mindre.

Om du normventillerar en kåk så är det ett sjujäkla drag, personligen kör jag normalt 10l/s under norm och då inte på grund av värmeförluster för dessa är nästan obefintliga med ett vettigt aggregat, utan det är för att hålla nere luftströmsljdet. Vi pratar ju om total luftomsättning varannan timma. Det drar vad det drar. Om det är 6000 eller 7000kwh - det märker du om du har ett tätt hus och kör ett år utan någon ventilation.

Om du har en värmepump med cop 3 sÃ¥ kostar det en tredjedel. Därmed kommer payoff pÃ¥ FTX 3 gÃ¥nger senare. och dÃ¥ har mÃ¥nga av oss gÃ¥tt bort.  :'(

Med värmepump är ventilationsuppgraderingar ungefär lika svÃ¥ra att räkna hem som ett nytt badrum. Det ena ska man skita i det andra ska man andas in under sin livstid. Välj själv  --/

Mina filter fungerar utomordentligt bra och kostar 250kr per styck. Jag byter en gång per år. Var 5-7e år sotas frånluften och det går väl på 1500-2000 beroende på om det finns andra sotningsarbeten att göra på samma gång.

Om man undrar vad det kostar att ventillera med vanlig frånluft kan man kolla upp vilken luftomsättning man har. Utgå från temperaturen inne och ute och slänga in det i ett kalkylprogram.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2011, 00:48:02 »
Okej nu börjar jag få dom svaren jag letar. Och jag har bidrag för bara material men ska lägga till radonsug på det då så jag kan ta bidraget för den med. FTX lär bli en bit ner efter vägen låter det som.
För som Rinnan så fint sa det, med nytt badrum blir livet kortare och lyckligare (tjejen blir nöjd, >> jag med)

Ska se vad jag hittar för papper på nuvarande frånluft alternativt mäta det (hur fan man nu går till väga)

Om jag tar bort nån ekonomisk fördel med att uppgradera känns det inte så akut, för jag ventilerar bra där vi är mycket men med FTX hade jag sluppit bry mig bara fullt flås i hela huset.
Morfar hade ingen FTX, han blev 92.

Ã…terkommer med stenlunga om ett tag :P
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2011, 00:55:02 »
Om inte skrämselpropaganda fungerar och inte heller risken att lukta älvsbyhus i ica-kön.Ja dÃ¥ vete fan vad som fungerar  *roflmao*

Det viktigaste är alltid att göra det man själv anser är bäst. Det mår man också bäst av = lever längst. Så länge det inte skadar någon annan.

Det viktigaste är att bli av med radonet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2011, 14:51:45 »

Ã…terkommer med stenlunga om ett tag :P

Haha, det är inte asbest utan radon. Lite strÃ¥lning skadar ju inte, du har väl redan micro, eller?  ;)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2011, 18:59:57 »
Haha får väl stenlunga av nåt annat int äre så noga :)

Men nog blir säkert planen FTX inom en tioårsperiod, men då jag måste ta beslut angående bidraget så gäller det kommande 3 år. Tror inte jag har det på plats, testmätt och betalt innan dess. Blir väl som för farsan, han gjorde det själv över ett par 3 somrar. Förberedde och meckade på. Men förutsätter man har mer tid, mer hjärna och mer pengar än jag har nu haha.

En liten sidenote, min 48 tusen kronors AVT håller 19 grader i ett rum på 30 kvm vid -4 utetemp med 25 grader inställt. 50% av tiden avfrostar den.. ELIT PUMP SOM FAN!
Ful installationen av nocrian upp håller bastu på 120kvm och då går den knappt ens.

Så vill nån köpa en avt pump för kompispris, typ ett skrovmål har jag en över :P
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2011, 20:09:45 »
Hej Micke!  Ja när det gäller din markradon som finns under din grundplatta i källaren sÃ¥ kan du ju ganska lätt fixa detta själv för det gjorde jag. Du verkar dessutom ha lokaliserat och känner därmed till var nÃ¥gonstans i källaren som radonhalten har högst värden och dÃ¥ är det ännu lättare givetvis att veta var man skall placera utsugen.
För min del räckte det med 1 st utsug men vanligtvis brukar firmorna alltid sätta upp minst 2 st, jag gjorde det själv istället för en kostnad på under 2000 kr, men då hade jag lite rör och krökar själv sedan tidigare, annars får man väl till det här för en kostnad på mellan ca 2000-2500 kr/utsug och man slipper dessutom krångla med byråkratin med radonbidraget. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43840.msg425364#msg425364
Om du ev är intresserad så kan jag om du så önskar lägga upp en lite enklare beskrivning inkl bilder på det hela. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #15 skrivet: 23 oktober 2011, 21:04:15 »
Det var som fan. Jo helt klart är jag intresserad. Han skulle sätta en sugpunkt och det går väl på 12k efter rot eller 9 efter radonbidrag hur jag väljer att göra.
Så kan man meka det själv för 2k ska det ta en jävla tid för att jag inte ska idas, inte så jag har 1500kr/tim på jobbet.
Han sa materialkostnad var cirka 6-7 tusen vilket jag tyckte lät konstigt då han sa det om det handlar om ett par spirorör och en datorfläkt. :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #16 skrivet: 23 oktober 2011, 21:07:13 »
Och jo fan en till sak jag kom på, förmodligen helt hjärndöd men. Vad händer om man blåser luften från radonsugen i llvpn? För mitt utblås kommer gå ut på samma vägg där jag har min enormt prisvärda AVT pump. Får man ännu mer nerisning än jag har nu tar den ju över hela kommun. Eller är det så lite luft sugen blåser ut att det aldrig skulle påverka cop på AVTn ändå?
Som sagt, puckad men rolig tanke.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2011, 21:31:47 »
Hej Micke!  Njae när det gäller utluften frÃ¥n en radonsug som kommer nerifrÃ¥n marken sÃ¥ rekommenderar jag inte att släppa ut den luften bakom en luftvärmepump, jag har experimenterat en hel del med detta med att släppa ut ventilationsluft bakom pumparnas förÃ¥ngare och detta fungerar alldeles utmärkt om det är uppvärmd luft som kommer innifrÃ¥n huset. Här en trÃ¥d om detta: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34419.msg423865#msg423865
Däremot så testade jag även att dra fram luften från min radonsug till min andra pump och det fungerade bra ned till mellan ca 8-10 minusgrader, men vid kallare väderlek så frostade det på så pass kraftigt på pumpen så att jag fick avbryta och plocka bort röranslutningen. :)

Mvh Raffen.
 
« Senast ändrad: 23 oktober 2011, 21:36:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2011, 21:51:45 »
Han sa materialkostnad var cirka 6-7 tusen vilket jag tyckte lät konstigt då han sa det om det handlar om ett par spirorör och en datorfläkt. :)

Hej Micke!  Nej nÃ¥gon datorfläkt handlar det nog inte om förstÃ¥s även om man inte skall ha sÃ¥ stort luftflöde utan det räcker med mellan ca 50-70 m3 luft/timma, men det mÃ¥ste vara en fläkt som är kraftfull när det gäller att kunna suga upp luften under bottenplattan. Själv valde jag en LPK-fläkt som dÃ¥ har framÃ¥tböjda (eller om det nu ev var bakÃ¥tböjda?) skovlar för högsta sugeffektivitet och dessutom har den en riktigt lÃ¥g ljudnivÃ¥. Dessutom är den här fläkttypen försedd med s.k swing-out design (öppningsbar frÃ¥n sidan av fläkthuset) vilket gör det extra lätt vid rengöring. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 24 oktober 2011, 12:17:29 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #19 skrivet: 24 oktober 2011, 03:07:51 »
Du har tydligen inte byggt mÃ¥nga speldatorer, 50-70 m3 är en vanlig datorfläkt  Thumbsup

Skämt åsido, fläkten lär kosta en del men rören är väl inget speciellt, och isolering behövs väl inte med det flödet. Skulle vara för ljudet då, vad har du för dimension på röret? Och hur djupt ner har du gått under plattan? Jag måste under en bärande mittvägg i huset så jag kan suga från båda sidor av den, eller så hålet blir någotsånär mitt under huset. Men är bara lite mer bilning antar jag.
Ska kika mer imorrn på hur stort projekt det blir, har nog många projekt men finns det mycket pengar att spara har man inte råd att sova :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #20 skrivet: 02 november 2011, 01:19:48 »
Hej Micke! Ja som jag nämnde i ett tidigare inlägg i tråden här så är väl 220 bq/m3 inte så väldigt mkt att prata om egentligen tycker jag eftersom gränsvärdet ligger väl fn på 200 bq/m3, inte så länge sedan som gränsvärdet låg på 400 bq och när jag byggde i mitten av sjuttiotalet så låg gränsvärdet på 800 bq. Har aldrig brytt mig så mkt om att ens mäta radonvärdet men fick ett infall för ett antal år sedan och gjorde 2 st mätningar med dosor 2 år i rad vintern 2008-2009 och 2009-2010. 2008 fick jag ett årsmedelvärde på 630 bq/m3 och 2009 blev årmedelvärdet 740 bq/m3, jag har ingen radon från byggnadsmaterialet i huset utan detta var helt fråga om markradon.
Jag tog ut en firma som kostnadsfritt gjorde ett hembesök och bara kollade av hastigt med mätutrustning att jag inte hade någon radon i byggnadsmaterialet samtidigt som de tog del av mina mätprotokoll från radonmätningarna. Sen fick jag ett åtgärds och kostnadsförslag på posten om jag skulle vara intresserad av att anlita dem vill säga för det fanns inget villkor om detta för hembesöket, de hade även med ett s.k "gör det själv paket" där kostnaden skulle bli mellan ca 16000-20000 kr och om firman utförde hela jobbet så skulle detta kosta 33000 kr och då var detta inkl 2 st sugpunkter i grundplattan 1 på vardera sidan av mittväggen i källaren, och då var detta bidragsberättigat med 15000 kr via en hel del byråkrati.
Jag har makadam under hela min grundplatta (även under både mitt och kantsulor) så jag frågade om det inte skulle räcka kanske med en sugpunkt eftersom makadam är väldigt luftgenomsläppligt, men de svarade bara att skall vi göra det och garantera att du kommer under 200 bq/m3 så är det 2 sugpunkter som gäller.
Då tog jag saken i egna händer och anskaffade en radonmätare (Ramon) som jag fick tag på till ett erbjudandepris på ca 2700 kr och mätte upp alla utrymmen i källaren så att jag på så sätt kunde ringa in området i källaren som markradonet kom ifrån och jag kunde därmed också planera var jag skulle placera utsuget för att det skulle göra störst nytta. Beställde sedan en kanalfläkt LPK 100B samt en varvtalsreglering i form av en 5-stegs trafo från Alig ventilation för 1684 kr, lite rör, krökar mm hade jag sedan tidigare på mitt centrallager så det var bara till att köra igång. Borrade upp ett hål i plattan, plockade upp ett par hinkar makadam ur hålet i plattan så jag fick till en skaplig brunn därunder, satte dit röret och tätade till ordentligt, monterade övriga rör och krökar inkl fläkten som kopplades in och ställdes in på 2:ans hastighet på trafon, och så har den gått sedan dess.
Gjorde sedan ytterligare en ny radonmätning nu under den senaste vintern 2010-2011 för att se resultatet av min egeninstallerade radonsug och det hade ju gjort susen förstÃ¥s för dÃ¥ fick jag till ett Ã¥rsmedelvärde pÃ¥ 50 bq/m3, dvs halva det önskevärde (100 bq) som man för inte sÃ¥ länge sedan diskuterade om att införa men som fick läggas pÃ¥ is för att kostnaderna skulle bli orealistiskt höga för berörda bostadsägare. 

Här kommer då lite ytterligare beskrivning på hur jag gick tillväga inkl en del bilder av det hela som jag lovade dig om du ev skulle vara intresserad av att praktisera det här i egen regi Micke:
Ja som jag tidigare nämnde så hade jag förberett mig genom att ganska noggrant följt upp och lokaliserat vilken del av källaren som hade det högsta radonvärdet med min Ramon-mätare så det var bara att sätta igång. Till min hjälp hade jag en rätt kraftig slagborrmaskin som jag impulsköpte på Lidl för ca 5 år sedan till ett mkt bra pris, det går även att bila med den här maskinen så det fick jag även låta den prova på. :)
Så Parkside är alltså Lidls svar på Hilti om jag förstår det rätt. ;)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 22:32:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #21 skrivet: 02 november 2011, 01:21:03 »
Jag tog en spirorörbit med diam 10 cm och ritade/märkte upp runt detta rör i en cirkel på golvet, borrade sedan ganska tätt med hål ett stycke utanför den här märkningen lite på lut inåt med målsättning att hålet skulle vara lite drygt 10 cm i diam längst ned i hålet och ca 12-13 cm i diam i övre delen av hålet i plattan. Jag borrade först runt med en mindre storlek på borr på ca 10 mm och ökade sedan diametern succsesivt upp till största borret i satsen som var på 18 mm. Man fick ju sedan även borra lite på snedden mellan hålen inkl bila lite så att man fick loss lite ordentliga bitar. Tog väl mig ca 1,5 timmas arbete att få upp hålet helt färdigt.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #22 skrivet: 02 november 2011, 01:22:15 »
Därefter så var det bara till att med handen gräva/plocka upp ca 1 och ½ hink med makadam (som jag själv har under plattan) så att man då får till en liten radonbrunn under hålet i plattan, man ser till att plocka bort materialet (makadam eller grus) under plattan så att man kommer ända ned till ordinarie marknivån. Man gör också gärna den här lilla radonbrunnen under plattan lite större i diameter nedåt i marken så att den konar ut nedåt från hålet i plattan räknat.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #23 skrivet: 02 november 2011, 01:23:45 »
Därefter var det dags att sätta dit den här spirorörbiten och mura igen och täta hålet ordentligt, jag satte också dit ett tätlock under tiden som jag borrade upp nästa hål i källarens yttervägg där jag då skulle blåsa ut radonluften.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #24 skrivet: 02 november 2011, 01:26:45 »
När jag hade borrat upp hålet i ytterväggen så var det dags att börja montera ihop allt ihop, fläkten, spirorören inkl några böjar. Jag gick över till en rund plastkanal den sista biten av rördragningen genom ytterväggen och avslutade med en övergång till rektangulär kanal med en böj nedåt på utsidan av källarväggen/sockeln. Jag isolerade och tätade rördelen genom ytterväggen noggrant med fogskum inkl att jag isolerade den sista böjen på utsidan av källarväggen med skumplast överdragen med silvertejp.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #25 skrivet: 02 november 2011, 01:28:10 »
Ja sen var det bara att köra igång fläkten på 2:ans steg av 5 möjliga på trafon samtidigt som jag ställde in min Ramonmätare i utrymmet för att kontrollmäta, och efter 2 dygn när jag kollade av mätvärdet så upptäckte jag att jag fortfarande hade ett högre värde än vad jag hade räknat med, ca 300 Bq, visserligen mer än en halvering av tidigare uppmätt värde men tyckte ändå att det låg högt förstås. Började kolla lite och funderade på om det läckte någonstans ifrån rören eller ev fläkten, och funderade då till lite extra på den här s.k swing-out-konstruktionen som gör att det är extra lätt att lossa och vika ut fläkten från sidan för att enkelt kunna rengöra den.
Jag tog då och klistrade noggrant igen den här sidan på fläkten med silvertejp så att det blev helt tätt, ventilerade utrymmet och nollställde Ramonmätaren igen, och efter ytterligare ca 2 dygns mätning så visade Ramonmätaren på 62 Bq.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #26 skrivet: 02 november 2011, 11:19:04 »
Det är synd att det skall innebära sådana kostnader med FTX, för komforten är enorm jämfört med självdrag,
eftersom man kan balansera från tilluft så slutar det dra från fönster och annat, det luktar alltid fräscht i huset och man känner allmänt att både hus kropp och själ fick valuta för pengarna.

jag har själv monterat in FTX väldigt nyligen och skulle inte vilja vara utan det nu när jag märker komforthöjjningen.
men jag gick en annan väg.
jag har tagit en FTX minimaster som normalt sitter i kök, sedan gjort en ny täckvägg samt isolerat inkommande kanaler inuti växlaren, renoverat fläktmotorerna med nya kondingar och keramiska lager
styrningen som sedan satt i fläktkåpan har jag sedan modifierat en del och monterat detta inne i växlaren
Sen vart den monterat på toaletten.
billigt blev det med Kombidon,FTX,rör så kostade det ungefär 7000:-

så här blev det.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #27 skrivet: 02 november 2011, 16:53:54 »
Såg inte så avancerat ut, men han kommer på måndag så han får styra upp det som kan. Sen har jag 3 år på mig att sätta FTX.
För tror inte jag har helt kass ventilation. Givetvis inte som FTX men har ventiler där jag behöver och mekanisk frånluft. Vill bara undvika stenlunga nåt år till.

Tack för bilderna Raffen, såg helt klart genomförbart ut även för en klåpare som mig :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #28 skrivet: 02 november 2011, 20:17:46 »
Det är synd att det skall innebära sådana kostnader med FTX, för komforten är enorm jämfört med självdrag,
eftersom man kan balansera från tilluft så slutar det dra från fönster och annat, det luktar alltid fräscht i huset och man känner allmänt att både hus kropp och själ fick valuta för pengarna.

jag har själv monterat in FTX väldigt nyligen och skulle inte vilja vara utan det nu när jag märker komforthöjjningen.
men jag gick en annan väg.
jag har tagit en FTX minimaster som normalt sitter i kök, sedan gjort en ny täckvägg samt isolerat inkommande kanaler inuti växlaren, renoverat fläktmotorerna med nya kondingar och keramiska lager
styrningen som sedan satt i fläktkåpan har jag sedan modifierat en del och monterat detta inne i växlaren
Sen vart den monterat på toaletten.
billigt blev det med Kombidon,FTX,rör så kostade det ungefär 7000:-

så här blev det.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

den ser så liten ut. Vad är det för kapacitet och verkningsgrad?
är det roterande grejjer eller platta?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #29 skrivet: 02 november 2011, 20:47:47 »
Det är en gammal Bacho minimaster som normalt sitter ovanför spisen
det är ett fint litet aggregat som fått oförtjänt dåligt rykte på grund av dåliga fläktmotorlager
och eftersom dom satt ovanför spisar så utsattes dom för värme fett och annat och det
skapade en flottlåda av alltihop

Det är en korsvärmeväxlare som när allt är rent och snyggt samt tätt mellan kanalerna innuti växlaren skall kunna ge ända upp till 90% värmeväxling!!, men typiskt värde är 65-70%
men eftersom åren gick och dom inte pysslades om så blev effekitiviteten kraftigt sänkt och tjutande lager mm, så folk började kasta ut dom.
Det sitter asycron motorer på 120w x2 och detta säger man är inte energieffektivt, sen jämför man med dom nya EC motorerna, men facktum är att när minimastern går på normaldrift N och ställd för ett hus på 115m2 så tar fläktarna 34w styck, det blir 50kr i månaden..=)

Sen sitter det en smart liten avfrostning, en liten motor som öppnar en lucka och släpper in uppvärmd/växlad luft in till Tillluften, detta medför att den normalt inte behöver ett värmetillskott enbart för avfrostning, utan värmetillskottet/värmeslingan finns bara om man stör sig på kall luft i till luftsventilerna.

Jag tror dom skall kunna hantera upp till 170m2 hus.
Jag är enormt nöjd med den, den går riktigt tyst med nya Ceramic lager.
samt att jag är styrnings fanatiker och bokstavligen öser in nya funktioner med tempgivare, hyrometers och tidrelän.. :D


http://www.brfbalder.se/files/bacho.pdf

Dogge.
« Senast ändrad: 02 november 2011, 20:50:22 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Johan W

  • Gäst
Johan W
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #30 skrivet: 26 februari 2013, 09:37:18 »
Vill bara skriva; Tack Raffen!
Efter att ha läst ditt inlägg bestämde jag mig för att följa ditt exempel.

Vi köpte vårt hus för ett antal år sedan, då gränsvärdet låg på 400 bq/m3. Huset hade då en mätning som visade på 470 bq/m3, men då Anticimex sa att man kunde enkelt lösa detta med ventilation så köpte vi huset. Tänkte faktiskt inte så mycket mer på det sedan. När gränsvärdet sänkts till 200 bq/m3 så bestämde vi oss för att göra en ny mätning vintern 2011-2012, den uppvisade då ett snittvärde (två mätdosor) på hela 760 bq/m3. En dosa i gillestugan (källaren), och en i vardagsrummet.

Sommaren 2012 så bestämmer jag och min hustru oss för att söka en lösning, ringer därför runt till 6-7 stycken proffs på radon. Alla vill ha runt 30.000 - 40.000:- för att åtgärda problemet (markradon). Vi bestämmer oss dock för att göra ett försök själva först. Köper en radonmätare och testar oss fram till det ställe med högst halt. Gör motsvarande lösning, med hjälp av rör från Biltema och fläkt (och trafo) från Ahlsells. Total kostnad ca 3.500:- (dyrast var mätaren). Köpte först en fläkt från Biltema, men det visade sig att den saknade sugkraften för att sänka radonhalten under gränsvärdet. Så vi köpte samma fläkt som du beskriver i ditt inlägg.
Har gjort en ny mätning via MRM, och fick i veckan resultatet (samma mätpunkter om sist). Denna gång fick vi ett årsmedelvärde på 50 bq/m3.
Fantastiskt!  tummenupp

Ännu en gång, tack!

För pengarna som vi sparade Ã¥kte vi istället pÃ¥ tvÃ¥ veckor all-inclusive till Egypten med barnen. Betydligt roligare än radonsanering.  ;)

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Ã…sikter FTX vs radonsug
« Svar #31 skrivet: 26 februari 2013, 15:54:31 »
GRATTIS, till resultatet..
Raffen är kanon. tummenupp
Synd att han funnit andra intressen än att husera på forumet :-\
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!