Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tervinning frÃ¥n braskamin  (läst 2845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
Återvinning från braskamin
« skrivet: 06 januari 2008, 12:36:22 »
Jag såg att fresh/Ilto säljer ett FTX-aggregat (ILTO 440) som har en extra anslutning för att cirkulera luft från t.ex. braskamin. http://www.meptek.com/page1269.phtml. Som jag fattat det suger den luft från braskaminen och blandar den med uppvärmd uteluft efter värmeväxlaren och skickar in i huset som tilluft. Den har alltså fem anslutningar: Tilluft, Frånluft, Avluft, Uteluft och den extra anslutningen som de kallar cirkulationsluft. Jag har inte sett något annat aggregat som har denna funktion så därför funderar jag på om det fungerar och om det är en bra idé för att sprida värme från braskamin till resten av huset?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Återvinning från braskamin
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2008, 08:06:23 »
NÃ¥gon?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Återvinning från braskamin
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2008, 12:01:39 »
Är det ingen som vet nÃ¥got om ILTO:s ventilationsÃ¥tervinningsaggregat eller om cirkulation av varmluft frÃ¥n braskamin pÃ¥ det här sättet som ILTO gör?   :o
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!